جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 31 خرداد 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تصمیمات فاطمی امین ضرر فولادسازان را رقم زد/ بازارهای صادراتی را از دست دادیم

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: درطول دوره وزارت فاطمی امین، بازار محصولات فولادی شاهد هیچ نوع تحول خاصی نبود و مشکلات و مسایلی که در دولت قبل وجود داشت، در زمان ایشان هم به قوت خود باقی ماند.

حسین بختیاری درگفتگو با فولادبان درباره اعلام وصول طرح استیضاح وزیر صمت در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در یکسال اخیر روند صدور بخشنامه های خلق الساعه وغیرکارشناسی همانند دولت قبل ادامه داربود که اوج آن صدور بخشنامه اعمال عوارض صادراتی محصولات فولادی بود که موجب از دست رفتن بسیاری از بازارهای صادراتی ایران شد و با وجود لغو این مصوبه دریک ماه اخیر هنوز متاسفانه تولیدکنندگان نتوانسته اند بازارهای صادراتی خود را مانند گذشته احیا کنند.

وی تصریح کرد: روسیه در زمان اعمال عوارض صادراتی محصولات فولادی با تسخیر بازارهای منطقه، جایگاه خود را در بازارهای هدف صادراتی تثبیت وجای خالی تولیدات ایران را درمنطقه پرکرد و با توجه به اینکه قیمت فروش محصولات فولادی روسیه بسیار پایین بود ، این بازارها برای روسیه تثبیت شد و اکنون باید صادرکنندگان ایرانی منتظر بمانند تا با مشتریان بازارهای گذشته خود معامله کنند.

معاون فروش فولاد خراسان درباره تداوم روند قیمت های دستوری محصولات فولادی در بورس کالا تصریح کرد: روندی که در دولت قبل در قیمت های دستوری وجود داشت، در دوره وزارت فاطمی امین هم با شدت و حدت بیشتری ادامه داشت به‌گونه ای که بورس کالا زمام امور قیمت گذاری را به دست گرفت و راسا تمام قیمت‌های پایه بازار محصولات فولادی را تعیین کرد.

بختیاری گفت : تعیین قیمت بورس کالا برای محصولات فولادی سبب شد قیمت های پایه بصورت کاملا نامتوازن در زنجیره فولاد توزیع شود به‌طوری‌که قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا افزایش و قیمت محصولات نوردی کاهش یافت و کاهش فاصله قیمتی ابتدا و انتهای زنجیره ( مواد اولیه و محصولات نهایی ) موجب به حداقل رسیدن صرفه اقتصادی شرکت‌های تولیدی و حتی توقف فعالیت آنان از جمله  110 شرکت القایی در سال گذشته شد.

این فعال صنعتی ادامه داد: واحدهای القایی سال گذشته مجبور بودند آهن و قراضه را با قیمت بالا خریداری کنند و با تعیین قیمت دستوری بورس، شمش تولیدی خود را با قیمت بورس کالا دربازار بفروشند که نزدیکی قیمت شمش و قراضه توقف فعالیت تولیدی آنا را در پی داشت.

وی تصریح کرد: قطعی برق و گاز نیز در طول یکسال وزارت فاطمی امین هم هیچگونه تغییر و تحولی نداشت و اکنون هم با بسیاری از واحدهای تولیدکننده با قطعی برق مواجه‌اند و سهمیه بندی برق هم بسیار ناعادلانه و نامتوازن بوده به‌طوری که برخی شرکت ها تا 85 درصد دیماند مصرفی خود از برق استفاده کنند و برخی دیگر مثل فولاد خراسان تا 15 درصد از دیماند مصرفی برق خود استفاده می کنند.

بختیاری گفت: دراین سه حوزه فولادسازان هیچگونه عملکرد مطلوب و مثبتی از وزارت صمت شاهد نبوده اند و آرامشی را که انتظار داشتند، با روی کار آمدن فاطمی امین در بازار به دست بیاورند متاسفانه نه تنها حاکم نشد بلکه بازار متلاطم تر شد.

معاون فروش فولاد خراسان درباره افزایش قیمت 50 درصدی محصولات فولادی در منطقه و ثبات قیمتی بازار ایران افزود: قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی و منطقه ای همزمان با بحران اوکراین و روسیه حدود 30 درصد افزایش یافت و نیمه اسفند سال گذشته قیمت ها به اوج خود رسید اما به‌تدریج با تامین مواد اولیه بازارها، قیمت‌ها شروع به کاهش کرد تا جایی که قیمت‌ها، به قبل از تنش میان روسیه و اوکراین رسید ولی قیمت محصولات فولادی در بازار ایران حدود 17 تا 20 درصد افزایش یافت اما کاهشی نشد و تقریبا در شرایط افزایشی باقی ماند.

 

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors