جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 02 خرداد 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

حذف یارانه انرژی، راه پسرفت فولاد ایران/ مقایسه قیمت انرژی ایران با دیگر نقاط جهان کار اشتباهی است

بیشتر کارخانه‌های کشور ما در چند کیلومتری بزرگترین مخازن گازی دنیا قرار دارد و طبیعی است که قیمت گاز طبیعی مصرفی در کشور ما ارزان‌ترین گاز در دنیا باشد و تفاوت قیمت گاز در اروپا به دلیل وجود هزینه حمل و نقل، سود تاجر و بسیاری از هزینه‌های دیگر نباید رانت به حساب بیاید و کسانی که طرح حذف یارانه انرژی را برای صنایع به میان می‌آورند، اقتصاد ضعیفی دارند چون قطعا نمی‌دانند قیمت‌ها را چگونه با هم مقایسه کنند.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه حذف یارانه انرژی و گران کردن آن برای صنایع فولادی باعث افت چشمگیر صنعت فولاد ایران در جهان می‌شود، گفت: کسانی که طرح حذف یارانه انرژی فولاد را می‌دهند، به صورت غیر حرفه‌ای قیمت انرژی را در سایر نقاط جهان مقایسه می‌کنند.

بهادر احرامیان در گفتگو با فولادبان در رابطه با پیشنهاد حذف یارانه انرژی برای صنایع فولادی گفت: صنایع فولادسازی کشور در حال حاضر یارانه‌ای برای انرژی دریافت نمی‌کنند؛ بلکه این صنایع مانند دیگر صنایع بابت انرژی مورد نیاز خود پول پرداخت می‌کنند و حتی، این انرژی گران‌تر به آن‌ها فروخته می‌شود. این در صورتی است که یارانه تعریف خاص خود را دارد و اگر دولت قصد دارد حذف یارانه انرژی صنایع فولاد و پتروشیمی را طرح‌ریزی کند، باید نام آن را گران‌تر فروختن انرژی به این صنایع بگذارد.

وی با اشاره به اینکه چین و ژاپن دو تولیدکننده رده بالای فولاد در کشور هستند، افزود: این دو کشور برخی از نهاده‌های انرژی مورد نیاز صنایع فولادی خود را وارد می‌کنند و بعد از این کشورها هم کشورهای دیگری در زمینه تولید فولاد فعالیت می‌کنند که همگی آن‌ها انرژی مورد نیاز خود را در کنار مواد اولیه از کشورهای دیگر وارد می‌کنند بنابراین، مقایسه انرژی مصرفی فولاد کشور ما با این کشورها و انرژی‌بر بودن این صنایع صحیح نیست.

مدیرعامل گروه صنعتی فولاد یزد با اشاره به اینکه صنعت فولاد بیشتر از انرژی به فناوری است، تصریح کرد: صنایع فولادی با استفاده از فناوری روز دنیا این انرژی را مصرف می‌کنند در صورتی که فناوری صنایع فولاد کشور ما از دنیا عقب است و باور غلطی در بین مسئولان مبنی بر انرژی‌بر بودن این صنایع شکل گرفته است.

احرامیان گفت: واقعیت این است که قیمت کمتر انرژی در ایران به گونه‌ای دوپینگ و استروئیدی در صنایع شد تا با مشکلات متعدد دیگری همچون هزینه تأمین مالی، تأمین مواد اولیه و …، هزینه کسب و کارمان را جبران کند و اجازه دهد که ایران در رده‌بندی تولید فولاد رتبه‌ای کسب کند که اگر این امتیازها از صنایع فولادی ما گرفته شود، قطعا نمی‌توانیم دوباره روند رو به رشد در فولاد داشته باشیم و پسرفت چشمگیری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این اتفاق مشابه اتفاقی است که 10 سال قبل در صنعت برق افتاد. طی سالیان قبل تصور این بود که به دلیل داشتن انرژی ارزان می‌توانیم قیمت برق را ارزان و یا تثبیت کنیم، اما در حال حاضر به جایی رسیده‌ایم که صنعت برق نه تاب‌آوری افزایش قیمت گاز مصرفی خود را دارد و نه قیمت برقی که به مردم فروخته می‌شود که همه این اتفاقات نتیجه یک تحلیل اشتباه بود.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تأکید کرد: وقتی صحبت از قیمت درست انرژی در میان است، برخی قیمت‌های داخلی را با قیمت‌های کشورهایی نظیر انگلستان یا ژاپن مقایسه می‌کنند و ادعا می‌کنند که تفاوت قیمت انرژی در کشور ما و این کشورها رانت و یا ارزان بودن قیمت محسوب می‌شود که این تفکر اساسا اشتباه است.

احرامیان اضافه کرد: بیشتر کارخانه‌های کشور ما در چند کیلومتری بزرگترین مخازن گازی دنیا قرار دارد و طبیعی است که قیمت گاز طبیعی مصرفی در کشور ما ارزان‌ترین گاز در دنیا باشد و تفاوت قیمت گاز در اروپا به دلیل وجود هزینه حمل و نقل، سود تاجر و بسیاری از هزینه‌های دیگر نباید رانت به حساب بیاید و کسانی که طرح حذف یارانه انرژی را برای صنایع به میان می‌آورند، اقتصاد ضعیفی دارند چون قطعا نمی‌دانند قیمت‌ها را چگونه با هم مقایسه کنند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors