جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 10 فروردین 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

تناقض سیاست‌های وزارت صمت با ماهیت بورس کالا

یک فعال صنعت فولاد با اشاره به اینکه سال 1400 با غافلگیری‌های زیادی برای این صنعت همراه بود، گفت: سیاست‌های اتخاذ شده از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت و قیمت‌گذاری‌های دستوری با ماهیت اصلی بورس کالا منافات دارد و باید دیدگاه مدیریت در کنترل شرایط کمی متفاوت‌تر باشد.

محمدرضا هوشمند در گفتگو با فولادبان در رابطه با آمار و ارقام تولید فولاد در سال 1400 گفت: ما در سال 1400 با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم و علی‌رغم اینکه حمایت از تولید در اوایل سال توسط رهبر معظم انقلاب بیان شده بود، نهایتا در شرایطی غافلگیرکننده در تابستان با کمبود برق مواجه شدیم و کارخانجات شمش یعنی حلقه میانی زنجیره را درگیر کرد و باعث شد تولید فولاد در تابستان با مشکلی جدی روبه‌رو شود.

وی با اشاره به اینکه کمبود برق در ابتدای زنجیره کمتر تأثیر گذاشت، افزود: در شش ماهه نخست امسال، مازاد تولید گندله و آهن اسفنجی داشتیم، اما متأسفانه برنامه‌ریزی درستی از سوی سیستم دولتی و حاکمیت صورت نگرفت و نباید فراموش کنیم که در این میان، انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل هیئت دولت جدید را در دستور کار داشتیم که تا زمان روی کار آمدن این هیئت دولت مشکلات زیادی بخش تولید را فرا گرفت.

این فعال صنعت فولاد تصریح کرد: این مشکلات ما را به این نتیجه رساند که برخلاف توسعه در بخش فولاد، اشکال اصلی ما در توسعه زیرساخت‌ها بوده است و در شهریور امسال نیز زمزمه‌های مشکل گاز به وجود آمد. در این راستا، سیاست‌هایی از سوی وزارت صمت اتخاذ شد و سامانه جامع تجارت به منظور مدیریت بهتر به وجود آمد تا ثبات در بازار به وجود بیاید، ولی قیمت‌گذاری دستوری و شرایط به وجود آمده در بورس کالا توسط این وزارتخانه با ماهیت بورس کالا تناقض داشت.

هوشمند درباره مشکلات به وجود آمده در زنجیره فولاد در اثر قطعی گاز گفت: در شش ماهه دوم سال، مشکلات اساسی را در ابتدای زنجیره یعنی در بخش آهن اسفنجی لمس کردیم و این مسئله باعث شد تا نرخ آهن اسفنجی به صورت غیر متعارف بالا برود که ابتدا با حواشی قطعی گاز به این اتفاق دامن زده شد و بسیاری از کارخانه‌های القایی ما که زنجیره فولاد را به طور کامل نداشتند، با تعطیلی روبه‌رو شدند.

وی در پایان تأکید کرد: برخی از کارخانه‌های القایی کشور همچنان در حالت تعطیلی قرار دارند که وزارت صمت باید به زودی تدابیری بیاندیشد تا فعالان این حوزه بتوانند به چرخه تولید بازگردند و شرایط به خوبی کنترل شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors