ایجاد زنجیره فولاد از معدن تا محصول نهایی در بزرگترین مجتمع فولادی شمالغرب کشور

مدیرارتباطات و رسانه ای گروه صنعتی پارس ساختارگفت: این مجتمع با تولید ورق گلوانیزه دو دهم تا سه و نیم میلیمتر مهمترین شرکت تولیدی گالوانیزه در شمالغرب کشور است و توان تولید و تامین ضخیم ترین ورق گالوانیزه کشور را که پیش از این وارد می شد با ضخامت سه و نیم میلیمتر را دارد.

وحید خوش زر در گفتگو با فولادبان با اشاره به چهار زیر مجموعه آن گفت: مجموعه معدنی و فولادی گروه صنعتی پارس ساختار از چهار شرکت تشکیل شده است که یکی از مهمترین آنها شرکت فولاد شهریار تبریزاست که تولید کننده ورق گالوانیزه بعنوان اولین و تنهاترین تولیدکننده ورق گالوانیزه در شمال غرب کشور شناخته می شود.

وی ادامه داد:از انجا که شهر تبریز و شمال غرب کشور قطب تولید صنایع لوازم خانگی است و عمده کاربرد ورق های گالوانیزه را دارد ، احساس نیاز می شد و شرکت پارس ساختاردر سال 94 به این حوزه ورود کرد و این کارخانه را راه اندازی کرد.

این فعال صنعتی مهمترین ویژگی تولیدات این شرکت را تولید ضخیم ترین ورق گالوانیزه با ضخامت سه و نیم میلیمتردر کشور ذکر کرد وگفت: این کارخانه می تواند ورق گالوانیزه را از دو دهم تا سه و نیم میلیمتر تولید کند درحالی که پیش از راه اندازی این کارخانه ورق های گالونیزه سه و نیم میلیمتر فقط وارد می شد ولی اکنون با تولیدات شرکت پارس ساختارنیاز داخلی کشور تامین می شود و قیمت آن هم از قیمت ورق گالوانیزه وارداتی پایین تر است.

خوش زر افزود: ظرفیت اسمی این کارخانه 200 هزار تن در سال است ولی کمبود مواد اولیه و تامین آن از بورس کالا مشکلاتی را برای تولید ایجاد کرده و مجموعه پارس ساختارمجبور است ورق سرد خود را از مبارکه تامین کند و چون در بورس عرضه کم و تقاضا زیاد است ، قیمت ورق سرد در بورس افزایش می یابد و مانع از تامین مواد اولیه شده است و وقتی مواد اولیه تامین نشود طبیعتا کارخانه تعطیل می شود.

وی ادامه داد:مشکلات تامین مواد اولیه موجب شد مدیران مجموعه در اسفند 99 به فکر احداث نورد سرد افتادند وخط تولید آن را از چین خریداری کردند که با خریداری ماشین الات حدود 60 درصد کار تا الان انجام شده ، یک سوم ماشین الات هم در حال ترخیص از گمرک است و یک سوم مابقی هم تا تابستان خواهد رسید و امیدواریم فاز اول مجموعه احداث کارخانه نورد سرد فولاد شهریار تابستان سال آینده با 200 هزار تن راه اندازی شود و مواد اولیه شهریار را تامین کند.

مدیرارتباطات و رسانه ای گروه صنعتی پارس ساختارتصریح کرد: در صورت راه اندازی کل مجموعه می توان امید داشت 500 هزار تن تولیدورق سرد داشته باشیم و علاوه بر تامین 200 هزار تنی قبل،کمبود و نیاز بازار با 300 هزار تن مابقی تامین شود ضمن اینکه پیش بینی می شود با راه اندازی نورد سرد برای 700 نفر شغل ایجاد شود.

خوش زرگفت: شرکت ذوب نورد “توانارام “دومین شرکت ما و تولیدکننده شمش و فولاد است ودر واقع به دنبال تکمیل زنجیره فولاد هستیم و زمانی این زنجیره تکمیل شود می توانیم سود بیشتر با ارزش افزوده بالاتری داشته باشیم و با پرهیز از خام فروشی اشتغال و درآمد بیشتری ایجاد کنیم.

وی افزود: شرکت ذوب نورد فعلا با استفاده از آهن قراضه در کوره های القایی در صدد تولید شمش های فولادی و آلیاژی است و درفاز بعدی توسعه قصد دارد ورق گرم که ماده اولیه گالوانیزه است تولید کند و تولید نورد سرد هم در دست مطالعه است و امیدواریم بعد از احداث نورد سرد بتوانیم با تولید تختال ونورد گرم زنجیره را ایجاد کنیم.

این فعال صنعتی ادامه داد : برای تکمیل زنجیره فولاد به سراغ شرکت فرناران رفته ایم که یک شرکت معدنی است و با خریداری یک معدن سنگ آهن در اتوبان مهاباد – ارومیه با ظرفیت اسمی استخراج 120 هزار تن تلاش شده است گندله سازی احیا و اهن اسفنجی توسعه یابد و می توانیم بگوییم با اجرای این طرح زنجیره فولاد از معدن تا محصول نهایی تکمیل شده است.

خوش زر در پایان افزود: شرکت بازرگانی آشنارام اخرین شرکت از مجموعه گارس ساختار است که وظیفه تولید و فروش سه مجموعه دیگر را برعهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *