جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 03 فروردین 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

راه دیگری جز اکتشاف نیست!/ سنگ آهن، سنگ بنای صنعت فولاد

یک فعال صنعت فولاد با اشاره به اینکه زنجیره فولاد بدون سنگ آهن معنا و مفهوم خاصی ندارد، گفت: باید برای جلوگیری از کمبود سنگ آهن در صنعت فولاد برای اکتشاف معادن جدید دست به کار شویم و راهی جز این نداریم.

به گزارش فولادبان، سنگ آهن، ماده اولیه مهم صنعت فولاد است که بدون آن تقریبا زنجیره تولید فولاد ناقص است و بسیاری از کشورها برای داشتن معادن سنگ آهن، در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند. کشور ما از جمله کشورهایی است که در این زمینه خودکفاست و تا به حال، سنگ آهن از کشور دیگری وارد مرزهای ایران نشده است.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که هر صنعتگری در زنجیره فولاد در حال حاضر آن را مطرح می‌کند، کمبود سنگ آهن در کشور تا چند سال آینده است؛ مسئله‌ای که برای حل این مشکل نظر کارشناسان را ضد و نقیض کرده است چراکه برخی از کارشناسان در حوزه معدن و بازرگانی عقیده دارند که برای جلوگیری از این کار باید به واردات روی آورد، در حالی که برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که این ماده اولیه در کشور فراوان است و تنها لازم است که به اکتشافات جدید روی آوریم.

در همین راستا، محمدرضا هوشمند در گفتگو با فولادبان در رابطه با وضعیت سنگ آهن در کشور گفت: یکی از مسائل مهمی که در زنجیره تولید فولاد مطرح است، موضوع تأمین مواد اولیه به خصوص در بخش سنگ آهن است چراکه تا سنگ آهن نباشد، تمام حلقه‌های زنجیره بی معنی می‌شوند و سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و دولتی کشور در این زنجیره تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه تمایل ما به واردات سنگ آهن است، افزود: در طی سالیان گذشته وارداتی در زمینه سنگ آهن صورت نگرفته است، اما صحبت‌هایی به منظور سرمایه‌گذاری در معادن سنگ آهن افغانستان و انتقال سنگ آهن این منطقه به ایران شد؛ با این این حال، به دلیل اتفاقاتی که در منطقه در حال رخ دادن است، نمی‌توانیم به سنگ آهن که بتوانیم از این منطقه به کشور منتقل کنیم، امیدوار باشیم.

این فعال صنعت فولاد تأکید کرد: ما باید ظرفیت‌های موجود در کشور خودمان را بررسی کنیم کمانکه این بررسی سال‌های قبل در کشور اتفاق افتاده، اما همت و کار مداومی پشت آن نبوده است و آن مقداری که در انتهای زنجیره برنامه‌ریزی خاصی را انجام داده‌ایم، در ابتدای زنجیره، آن برنامه‌ریزی و تدبیر لازم را نداشته‌ایم.

هوشمند گفت: قطعا اگر در ابتدای زنجیره، به بنگاه‌های اقتصادی که در این زمینه تخصص دارند و در حوزه سنگ آهن رسالت خاصی را بر عهده دارند، اعتماد کنیم و بروکراسی‌های اداری خود را کمتر کنیم، علاوه بر این، دانش خود را به‌روز نگه داریم و تجهیزات و سخت‌افزار این صنعت را به‌روز کنیم، می‌توانیم ظرفیت‌های کشور را افزایش دهیم زیرا اکتشافات هوایی به طور کامل انجام شده و مناطق شناسایی شده‌اند و تنها باید به طور جدی این اکتشافات را عملی کنیم و راه دیگری جز این نداریم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors