جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 25 اسفند 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

عوارض صادراتی به معنای از دست رفتن فرصت است/ روند فرسایشی برجام به نفع اقتصاد نیست

کاهش ضریب قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا از 95 به 85 درصد می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای تنظیم بازار داخل باشد، اما بهتر است به جای اینکه با فرمول‌های هرروزه دستوری قیمت‌ها را کنترل کنیم، باید فضایی ایجاد کنیم تا از فرصت‌های صادراتی استفاده کنیم و عرضه و تقاضا وضعیت بازار را در حالت تعادل نگه دارد.

یک فعال صنعت فولاد با اشاره به اینکه تهاجم روسیه به اوکراین یک فرصتی مناسب برای صادرات محصولات فولادی است، گفت: ما نباید با افزایش عوارض، صادرات این فرصت را از دست دهیم و به جای آن باید با عرضه مناسب و به اندازه محصولات در بورس کالا بازار داخل را تنظیم کنیم.

محمدرضا هوشمند در گفتگو با فولادبان در رابطه با دستور افزایش عوارض صادرات فولاد توسط وزیر صمت گفت: قیمت محصولات فولادی در داخل کشور تحت تأثیر جنگ روسیه و اوکراین و همچنین، افزایش قیمت کامودیتی‌ها قرار خواهد گرفت و با توجه به اینکه قیمت محصولات فولادی تحت تأثیر نرخ‌های صادراتی در جهان تعیین می‌شود، شاهد افزایش قیمت در بازار داخل کشور بودیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت فولاد و جنگ به وجود آمده فرصتی مناسب برای صادرات فولاد ایران است، افزود: روسیه و اوکراین تأمین‌کننده فولاد کشورهای اروپایی و برخی آفریقایی هستند بنابراین، با آغاز شدن این جنگ و احساس کمبود فولاد در این کشورها، ایران باید از این فرصت بهترین بهره را ببرد.

این فعال صنعت فولاد تصریح کرد: در شرایط حال حاضر که قیمت صادراتی محصولات فولادی ایران نسبت به قیمت فولاد در جهان پایین‌تر است، تعیین عوارض بیشتر برای صادرات باعث می‌شود تا فرصت‌های صادراتی کشور از بین برود، اما در این میان، ترکیه که در تأمین مواد اولیه و انرژی زنجیره تولید فولاد خود با مشکلات زیادی روبه‌رو است، بازارهای صادراتی دو کشور روسیه و اوکراین را در اختیار خود نگه داشته است.

هوشمند در ادامه گفت: هند و چین هم در کنار ترکیه وارد تأمین فولاد کشورهای مصرف‌کننده شده‌اند و از فرصت به وجود آمده فعلی که مشخص نیست تا چه زمانی به طول خواهد انجامید و تأثیر آن تا سال 2023 روی اقتصاد جهان خواهد ماند، بهترین استفاده را می‌برند.

وی درباره جایگزینی روش‌های تنظیم بازار تصریح کرد: به نظر می‌رسد در چنین مواردی به جای افزایش عوارض صادرات و ایجاد محدودیت‌هایی از این دست و همچنین، تنظیم نرخ بازار از پتانسیل بورس کالا استفاده شود تا با عرضه‌های بیشتر در بورس کالا، خود عرضه و تقاضا نرخ بازار را متعادل نگه دارد. البته ما انتظار داشتیم که چنین شرایطی اوایل فصل پاییز بر بازار حاکم شود که این اتفاق نیفتاد و در نهایت، شاهد رشد قیمت محصولی مانند آهن اسفنجی بودیم.

این فعال صنعت فولاد اضافه کرد: کاهش ضریب قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا از 95 به 85 درصد می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای تنظیم بازار داخل باشد، اما بهتر است به جای اینکه با فرمول‌های هرروزه دستوری قیمت‌ها را کنترل کنیم، باید فضایی ایجاد کنیم تا از فرصت‌های صادراتی استفاده کنیم و عرضه و تقاضا وضعیت بازار را در حالت تعادل نگه دارد.

هوشمند گفت: با توجه به این مسئله که مذاکرات برجام در حال حاضر یک روند فرسایشی به خود گرفته و این فرسایش به نفع شرایط داخلی کشور نیست، ما باید به شرایط داخل کشور اتکا کنیم و بازار داخل را با عرضه مناسب محصولات در بورس کالا تنظیم کنیم، اما نباید فضای به وجود آمده در صادرات را از دست دهیم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors