جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 21 اسفند 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

اعمال عوارض صادراتی؛راه حل کنترل قیمت میلگرد نیست/ افزایش عرضه شمش،راهکار موثر

دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران ضمن انتقاد به راهکار وزیر صمت برای کنترل قیمت میلگرد، آن را تصمیمی شتابزده و غیرمنطقی توصیف کرد و گفت افزایش تولید شمش از رشد قیمت میلگرد جلوگیری می‌کند.

دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران ضمن انتقاد به راهکار وزیر صمت برای کنترل قیمت میلگرد، آن را تصمیمی شتابزده و غیرمنطقی توصیف کرد و گفت افزایش تولید شمش از رشد قیمت میلگرد جلوگیری می‌کند.

اباذر براری در گفتگو با فولادبان با انتقاد از راهکار کنترلی وزیر صمت مبنی بر اعمال عوارض صادراتی برای میلگرد و محصولات بخش نورد زنجیره فولاد گفت: این تصمیم شتاب زده است و به همین دلیل نیز منطقی نخواهد بود و باید به نامه معاونت حقوقی ریاست جمهوری مبنی بر دریافت نظرات انجمن های تخصصی برای تصمیم گیری در این گونه مقاطع توجه لازم صورت می گرفت.

وی افزود: افزایش قیمت کنونی سه منشاء دارد که یکی از آنها اثرات تنش روسیه و اوکراین است که روی قیمت های جهانی موثر بوده و باعث رشد آنها شده است و بازار ما بر همین اساس شاهد روند صعودی قیمت هاست.

براری در تشریح عوامل افزایش قیمت ها، عرضه ناکافی شمش در بورس کالا را یکی دیگر از این عوامل برشمرد و تاکید کرد: همواره ما این عامل و تاثیر این عرضه ناکافی را متذکر شده ایم اما توجهی به گلایه های ما نشده است. طبق آمار سال گذشته ۳۰ درصد حجم تولید شمش در بورس کالا عرضه شده است و امسال نیز این آمار بیش از این رقم نخواهد بود.

به گفته وی، دیگر عاملی که بر رشد قیمت ها موثر بوده این است که مواد اولیه خریداری شده توسط تولیدکننده ها، سال آینده به دست آنها خواهد رسید چرا که در پایان سال قرار داریم و همین امر باعث رشد تقاضا شده و طبیعتا در افزایش قیمت ها موثر بوده است.

براری با بیان اینکه عوارض صادراتی در سیاست‌های کلان کشور نیست و این مسئله تولید کشور را با چالش مواجه می‌کند تصریح کرد: اعمال عوارض عامل مناسبی برای کنترل قیمت ها در بازار نیست چرا که درصد محدود و کمی از تولید صادر می شود.

وی اطلاعات واصله در وزارت صمت را ناکافی توصیف کرد و گفت: انجمن نورد در مکاتبات با مسئولان این مسائل را مطرح کرده و ما راهکار سریع کنترل قیمت ها را افزایش عرضه شمش می‌دانیم .

دبیر انجمن نوردکاران فولادی با بیان اینکه سال آینده، سال پرتقاضایی است،تاکید کرد: اگر دولت با توجه به طرح نهضت ملی مسکن خواهان عدم تلاطم در بازار است حتما باید عرضه شمش و تقاضا را مدیریت کند.

براری ضمن رد گره زدن بازار داخلی به قیمت های جهانی، کاهش ضریب قیمت از ۹۵ به ۸۵ درصد برای کنترل قیمت های داخلی را موقتی دانست و گفت: این چنین راه حل هایی در بلند مدت موثر نخواهد بود و در جای دیگری نظیر صادرات اثر منفی خواهد گذاشت و اساسا باید برای بازار داخلی را از بازار جهانی تفکیک قائل شد.

سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت دولت سیزدهم در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفته بود راه‌حل کنترل قیمت میلگرد، اعمال عوارض بر صادرات است؛ مراحل آن در ستاد تنظیم بازار به پایان رسیده و هفته آینده ابلاغ خواهد شد که به مرور به رفع التهاب بازار میلگرد منجر می‌شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors