جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 19 اسفند 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

شیوه قیمت گذاری بورس کالا شفاف نیست/ کشف قیمت بهترین راه برای تنظیم زنجیره فولاد

با شیوع ویروس کرونا و آغاز پاندمی کووید 19 تمام بورس های جهان سیر نزولی داشتند اما در ایران آنقدر بورس را دستکاری کردند که بورس ایران افزایشی شد و رکورد افزایش شاخص دلاری را رد کرد و در دنیا ما رکورددار شاخص دلاری شدیم حالا قیمت تمام بورس های جهانی در حال رشد است اما بورس ایران ریزشی شده است. 

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بهترین قانون برای تعیین قیمت محصولات فولادی و کشف قیمت  است گفت: درفرآیند کشف قیمت نباید تعداد تبصره ها زیاد باشد، به این دلیل که بازار یک موجود زنده است که میلیونها نفر در آن حضور دارند و عده‌ای در صف خرید و عده‌ای در صف فروش هستند.

احمد جانجان در گفتگو با فولادبان درباره  شیوه قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا افزود: شاخص‌ها و تبصره برای ثبت سفارش و تعیین قیمت در بازار لحاظ می‌شود در حالیکه بازار همان جایی است که افراد و اشخاص محصولات مورد نیازشان را در آنجا معامله می کنند و برای خرید یا فروش محصولشان به توافق می رسند.

جانجان با اشاره به قیمت گذاری کالا و محصولی مانند طلا در بازار گفت: کشف قیمت محصول و کالایی مثل طلا بر اساس قیمت‌های جهانی است یعنی حتی تنش و جنگ دو کشور مانع از کشف  قیمت طلا نمی‌شود و هر لحظه که خریدار و فروشنده بخواهد طلا قابلیت خرید و فروش و نقد شوندگی بالا دارد و در معامله آن رعایت تبصره های مختلف و ضابطه بند معنا ندارد.

وی افزود: در حال حاضر اگر کسی قصد خریداری طلا را داشته باشد با مراجعه به بازار این اقدام را انجام می‌دهد ولی برای خرید محصولات فولادی خریدار باید در روزهای مشخص با ارائه کد ملی به بورس کالا مراجعه کند، از این رو هر چقدر شیوه عرضه دستکاری و فرمول‌های متعدد به کار گرفته شود ، معاملات سخت تر خواهد شد.

جانجان گفت: قانون تعیین قیمت محصولات و کالاها باید مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی مختصر و مفید باشد که  هم مفاهیم را به  وضوح منتقل کند و هم از قانون معاملات پیروی کند. فرمول تعیین قیمت باید به شکلی باشد که تجارت تسهیل و قید و بندهای آن کم  شود.

وی افزود: شیوه معاملات باید به حدی ساده باشد که با کمترین آموزش و بدون مراجعه به بخشنامه‌ها معامله صورت بگیرد یعنی اگر کسی می‌خواهد سنگ آهن و شمش معامله کند بتواند به راحتی خرید و فروش خود را انجام دهد نه اینکه قبل از معامله مجبور به مطالعه  بخشنامه‌های مربوط به بورس کالا برای روش های کشف قیمت باشد.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از شفاف نبودن معیار تعیین قیمت و شیوه های معاملاتی در بورس کالا ادامه داد: شیوه های کشف قیمت در بورس کالا عیان و شفاف نیست و قیمتی که  بورس تعیین می کند در نهایت فرموله شده اعلام می شود و فرمول تعیین قیمت معنایی ندارد.

جانجان تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا و آغاز پاندمی کووید 19 تمام بورس های جهان سیر نزولی داشتند اما در ایران آنقدر بورس را دستکاری کردند که بورس ایران افزایشی شد و رکورد افزایش شاخص دلاری را رد کرد و در دنیا ما رکورددار شاخص دلاری شدیم حالا قیمت تمام بورس های جهانی در حال رشد است اما بورس ایران ریزشی شده است.

وی شرایط کنونی بازار را که افزایشی است را حاصل دستکاری و غیر واقعی بودن قیمت ها  دانست و گفت: بازار معاملات محصولات فولادی در حال حاضر با کاهش ساخت و سازها، با کاهش تقاضا و مصرف مواجه شده اما قیمت محصولات علیرغم رکود با تورم فزاینده مواجه شده یعنی رکودی تورمی به جان بازار محصولات فولادی افتاده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors