جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 19 اسفند 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بورس خوش‌بین به برجام/ سهم‌های ارزنده شاخص را بالا آوردند

تنها مدلی که می‌توان برای پیش‌بینی بازار سرمایه در نظر گرفت این است که این بازار 15 الی 20 درصد نسبت به سایر بازارها مانند مسکن، طلا و ... عقب است و در سال آینده، بهبود عملکرد در بازار سرمایه در شرایطی اتفاق خواهد افتاد که نسبت به سایر بازارها بیشتر بازدهی داشته باشد.

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه انتظاراز توافق در برجام مثبت است، گفت: سهم‌های ارزنده در بازار نسبت به گذشته افزایش یافته‌اند و به همین دلیل، اخباری از جمله افزایش قیمت و نفت و انتظار از توافق در برجام باعث شد شاخص رشد کند.

به گزارش فولادبان، بورس بالاخره نسبت به هفته گذشته خود بازدهی مثبت داشت و حجم معاملات نسبت به هفته‌های قبل بهبود داشت تا جایی که شاخص کل توانست کانال 1.3 میلیون واحدی را پس بگیرد. با شروع جنگ روسیه و اوکراین و خبر تحریم‌های در نظر گرفته شده برای روسیه و نفت و گاز این کشور باعث شد تا قیمت نفت جهانی و کامودیتی‌ها افزایش چشمگیری پیدا کند. به این ترتیب، کارشناسان منطقه و کشور فرصت را برای صادرات نفت ایران مناسب بدانند. از طرف دیگر، خبرهای برجامی هم سیگنال‌های مثبتی برای بورس ارسال کردند و همه این مسائل کمک کردند تا شاخص بالاتر برود.

به هر صورت، شاخص کل این هفته وضعیت مناسبی را پشت سر گذاشت و تا انتهای هفته با رشد 5.2 درصدی، 67 هزار و 158 واحد بالاتر آمد و در نهایت، به یک میلیون و 348 هزار و 348 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز نسبت به هفته گذشته 2.5 درصد رشد کرد و روی نقطه 342 هزار و 690 واحدی به کار خود پایان داد. شاخص فلزات اساسی هم با نوسان‌های متعددی که داشت، تا پایان این هفته با افزایش 5 درصدی، رقم یک میلیون و 75 هزار و 165 واحدی را نشان داد.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با وضعیت معاملات هفته‌ای که گذشت، گفت: دلیل اصلی اینکه بورس در این هفته از حالت رکود دو ماه گذشته خود خارج شود، نزدیک شدن ارزش ذاتی و ارزش معاملاتی سهام به یکدیگر است و این در حالی است که صنایع مختلف با قرار گرفتن در این وضعیت در سهام خود به P/E حدود 4.5 رسیدند.

وی در ادامه تصریح کرد: این شرایط باعث شده است تا بازار با الهام گرفتن از اخباری مثل افزایش قیمت نفت و کامودیتی در جهان و همچنین، شنیده شدن زمزمه‌هایی درباره نتایج مطلوب در مذاکرات وین وضعیت نسبتا بهتری نسبت به هفته گذشته خود داشته باشد چراکه به دلیل پیش‌بینی‌هایی از جمله برداشته شدن تحریم‌ها و باز شدن مجاری ارزی برای کشور، گفته می‌شود وضعیت کسب و کارها در داخل بهبود خواهد یافت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بسته‌های حمایتی دولت در شش ماه گذشته انتظار حمایت از بازار را برآورده کرد، افزود: وضع قوانینی از جمله مالیات بر سود سپرده و یا شفاف‌تر شدن نرخ تسعیر ارز و بسته ده بندی حمایت از بازار سرمایه به بازار کمک کردند و نتایج آن را روی بازار به صورت عملیاتی مشاهده کردیم و در کنار این مسائل، حمایت از صنایع و کاهش بهره مؤثر اوراق از جمله عوامل بنیادی بودند که بازار را از سطح اصلاحی خارج کردند.

آقابزرگی گفت: شایان ذکر است که رشد این هفته شاخص کل، به منزله یک شروع جدید برای افزایش شارپی و یا روند مثبت برای بازار ما نیست. شکل و روند بازار نسبت به چند سال گذشته تغییر کرده است و اغلب بازیگران بازار با یک رشد اندک وارد و خارج می‌شوند بنابراین، نمی‌توان انتظار داشت که بازده‌های آنچنانی در بازار سرمایه اتفاق بیفتد.

وی افزود: تنها مدلی که می‌توان برای پیش‌بینی بازار سرمایه در نظر گرفت این است که این بازار 15 الی 20 درصد نسبت به سایر بازارها مانند مسکن، طلا و … عقب است و در سال آینده، بهبود عملکرد در بازار سرمایه در شرایطی اتفاق خواهد افتاد که نسبت به سایر بازارها بیشتر بازدهی داشته باشد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors