جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 12 اسفند 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مبنای قیمت گذاری محصولات فولادی ، قیمت تمام شده باشد نه کشور های CIS

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: در هر نقطه ای از جهان که جنگ اتفاق می‌افتد نوسانات قیمتی محصولات و کالاهای فولادی و مواد معدنی قطعی است که دلیل اصلی آن کاهش قیمت است.

مصطفی عبداللهی در گفتگو با فولادبان با اشاره به بحران اوکراین افزود: وقتی بحران یا جنگی در منطقه ای رخ دهد تاثیر مستقیم بر قیمت نهاده های معدنی و صنعتی می گذارد و از آنجا که اوکراین یکی از کشورهای آسیای میانه و عضو کشوهای مشترک المنافع یا cis است و ذخایر معدنی فراوان به ویژه سنگ آهن دارد بازار فولاد نیز دچار تغییراتی می‌شود.

وی ادامه داد: اگر جنگ اوکراین ادامه دار شود نوسانات قیمتی و بازار ادامه خواهد داشت ولی اگر صلح به منطقه و اوکراین بازگردد بازار منطقه ای و جهانی به ثبات نسبی خواهد رسید و به حالت قبل از جنگ بر می‌گردد. با توجه به اینکه روسیه جزو پنج کشور برتر تولید فولاد است و اوکراین نیز از تولیدکنندگان بزرگ فولاد خام بشمار می‌روند ، تحولات بر قیمت شمش و محصولات فولادی ثاثیر زیادی خواهد داشت.

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران افزود: در چند روز اخیر شاهد کاهش قیمت شمش در بازارهای جهانی بودیم اما باید منتظر ماند تا مشخص شود معادلات جهانی به کدام سو می رود. البته بستگی به سوئیفت روسیه دارد زیرا اگر سوئیفت مسدود شود به بحران بازار دامن زده خواهد شد و بر تمام سازوکارهای اقتصادی جهان وابسته به مسایل سیاسی تاثیر خواهد گذاشت.

عبداللهی ادامه داد: قیمت محصولات و کالاهای فولادی بازار داخلی ما از آنجا که وابسته به قیمت کشور های CIS یا کشورهای آسیای میانه است تاثیر مستقیمی از شرایط این منطقه چه در جنگ و چه در صلح می‌پذیرد.

وی تصریح کرد: با توقف فعالیت های معدنی و صنعتی اوکراین و کاهش تولید، بالتبع قیمت محصولات فولادی CIS رشد خواهد یافت و اگر قیمت سی ای اس افزایش یابد، قیمت محصولات فولادی بازار داخلی که در بورس کالا تعیین می‌شود نیز صعودی خواهد بود مگر اینکه برای آن چاره ای بیندیشیم و مانع تاثیر پذیری بازار داخلی از تنش های آن منطقه شویم.

این فعال صنعتی گفت: انجمن نوردکاران فولادی ایران از مسولین تقاضا دارد در تاثیر پذیری قیمت های بازار ایران در خصوص نرخ شمش و محصولات فولادی از قیمت های محصولات سی آی اس حداقل برای این بازه زمانی که شرایط ملتهب است دست برداشته و مبنای قیمت گذاری محصولات بر اساس قیمت تمام شده تعیین شود.

عبداللهی افزود:البته انجمن نوردکاران فولادی ایران سالهاست درخواست کرده قیمت گذاری محصولات و کالاهای فولادی براساس نهاده های داخلی و نرخ تمام شده در داخل کشور باشد ولی تمام قیمت‌ها فقط از طریق بورس کالا و وزارت صمت و براساس قیمت های CIS تعیین می‌شود.

وی تصریح کرد: بهترین شیوه قیمت گذاری محصولات داخلی تبعیت از شرایط داخلی بازار است چرا که ایران در زمره بزرگترین تولیدکنندگان فولاد خام جهان بوده و جزو ده کشور برتر تولید فولاد بشمار می‌رود، از این رو نباید مبنای قیمت گذاری محصولات فولادی که در تولید آن از مزیت نسبی برخوردار هستیم وابسته به کشورهای دیگر باشد بلکه می‌تواند از تحولات جهانی تاثیر پذیرد تا مزیت صادرات از بین نرود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors