جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 05 اسفند 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

ناامیدی بازار سرمایه از سودآوری فولادی‌ها/ جنگ اوکراین و روسیه چه تأثیری بر بورس دارد؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه پارامترهای بودجه بیشترین تأثیر را روی بازار سرمایه دارد، گفت: شرکت‌های بورسی به خصوص فولادی‌ها منتظر تعیین تکلیف بودجه سال 1401 هستند، اما بازار امید چندانی به سودآوری شرکت‌های فولادی ندارند.

به گزارش فولادبان، هفته معاملاتی اخیر برای بازار سرمایه چندان اثربخش نبود و بیشتر سهم‌های کوچک بازار توانستند تحرک بیشتری داشته باشند. با وجود تثبیت نسبی ارز در کانال 26 هزار تومان، سهم‌هایی که دلاری بودند در این هفته چندان مورد استقبال قرار نگرفتند؛ درگیری‌های بین روسیه و اوکراین اثرات خاص خود را روی بازارهای بین‌المللی گذاشت و به دنبال آن قیمت جهانی نفت به حد بالایی رسید و سهم‌های پالایشگاهی بیشتر از قبل از این موضوع متأثر شدند، اما به طور کلی سهم شرکت‌های خودرویی و بانکی بیشترین بازدهی را در طول معاملات این هفته داشتند.

شاخص کل بورس نسبت به هفته گذشته، 0.4 درصد یعنی 5 هزار و 926 واحد بالاتر آمد تا در نقطه یک میلیون و 288 هزار و 337 واحدی آرام بگیرد. شاخص کل هم‌وزن نیز این هفته بیشتر تحت تأثیر معاملات دو گروه بانکی و خودرویی بود که در نهایت با رشد 1.5 درصدی، رقم 330 هزار و 310 واحدی را نشان داد، ولی شاخص فلزات اساسی وضعیت متفاوتی داشت چون با اخبار مثبتی که از برجام شنیده می‌شد، ارزندگی این سهم‌ها در انتظارات بلندمدت پایین‌تر آمد و شاخص این گروه با افت 0.3 درصدی، در ارتفاع یک میلیون و 46 هزار و 506 واحدی قرار گرفت.

علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با وضعیت معاملات هفته گذشته گفت: در حال حاضر، اخباری که بیشترین تأثیر را روی بازار سرمایه می‌گذارند، اخباری حول محور بودجه سال 1401 و مذاکرات برجام هستند که به نظر می‌رسد گشایش‌هایی در مذاکرات بین‌المللی به وجود آمده است و همین مسئله باعث شد اقبال بیشتر به نمادهای بانکی و خودرویی باشد.

وی با اشاره به اینکه هنوز پارامترهای بودجه به طور واضح مشخص نیست، افزود: عمده سهام در گروه پتروشیمی و فلزات اساسی که نرخ خوراک و انرژی آن‌ها قرار است در بودجه مشخص شود، بلاتکلیف و متعادل بودند و در این میان، جنگ بین سوریه و اوکراین تأثیر چندانی روی بورس ما نگذاشت و صرفا روی قیمت نفت اثر افزایشی گذاشت و این افزایش قیمت تأثیر چندانی روی شرکت‌های پالایشی کشور ما نداشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار در حال حاضر منتظر اخبار برجام و پارامترهای بودجه است و نباید فراموش کنیم که مباحث مهمی از جمله نرخ انرژی و خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها را در بودجه سال آینده داریم که تا این موضوع‌ها مشخص نشود، بازار نمی‌تواند تصمیم درستی بگیرد و به همین صورت متعادل پیش خواهد رفت.

تاجبر درباره تأثیر تغییراتی که قرار است در بودجه سال 1401 اتفاق بیفتد توضیح داد و گفت: در صحبت‌ها و قول‌های مسئولان، حرف از حمایت از بازار سرمایه است، اما این حمایت تنها با صحبت و قول دادن عملی نمی‌شود بنابراین، انتظار می‌رود که مجلس و دولت هرچه زودتر پارامترهای تأثیرگذار بر بورس را مشخص کنند که در این میان، دولت با انتشار و پیشنهاد نامه 10 بندی نشان داد که به دنبال حمایت از بازار سرمایه است و باید دید مجلس که صحبت زیادی از حمایت از سهامداران خرد می‌کند، تا چه حد حامی سهامداران خرد است.

وی اضافه کرد: معاملات هفته آینده هم بیشتر تحت تأثیر اخبار بودجه و مذاکرات برجام قرار خواهد گرفت بنابراین، معاملات هفته آینده تغییر چندانی نسبت به این هفته نخواهند داشت مگر اینکه اخبار قطعی از مذاکرات برجام منتشر شود.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: در حال حاضر، دو مسئله بسیار مهم روی سهام صنایع فولادی تأثیرگذار است که یکی از آن‌ها بحث نرخ خوراک و یارانه‌های دریافتی از دولت است و دیگری مخارج بالایی است که در گزارش‌های این شرکت‌ها دیده می‌شود. این مسائل هم به بودجه مربوط است، اما بازار به تداوم سودآوری شرکت‌های فولادی چندان خوش‌بین نیست و به طور کلی، در هفته آینده هم گروه بانکی و خودرویی به دلیل گشایش‌های برجامی روند خوبی را طی خواهند کرد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors