جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 05 اسفند 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

قیمت فولاد چگونه کاهش می‌یابد/ پیشنهاد درصدی از قیمتهای جهانی برای زنجیره فولاد

با مبنا قرار دادن درصدی از قیمت جهانی برای کل زنجیره ، قیمت محصولات فولادی از سنگ اهن ، کنسانتره ، گندله تا شمش فولادی عادلانه تر خواهد شد واین روش  حتی بهتراز بورس کالا در قیمت گذاری می تواند نتیجه مثبت داشته باشد.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: با مبنا قرار دادن درصدی از قیمت جهانی برای کل زنجیره، قیمت گذاری محصولات زنجیره فولاد عادلانه‌ است و با اعمال سیاست‌های صادراتی و کاهش تعرفه واردات این روش حتی بهتر از قیمت گذاری بورس کالا خواهد بود.

بهرام شکوری در گفتگو با فولادبان افزود: قیمت محصولات فولادی عمدتا بر مبنای قیمت‌های جهانی است و طبیعتا بر قیمت فولاد داخلی هم اثر می‌گذارد. وقتی نرخ دلار تغییر پیدا کند، طبیعتا بر قیمت فولاد هم تاثیر خواهد گذاشت منتهی قیمت آزاد دلار را باید با قیمت دلار سنا مقایسه کرد زیرا سنا مبنای معاملات ریالی فولاد است.

وی ادامه داد: میزان تغییر دلار سنا چقدر اهمیت دارد، به این دلیل که اختلاف بین دلار سنا با دلار نرخ آزاد وجود دارد.

این فعال اقتصادی درباره تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا گفت: بورس کالا تعیین کننده قیمت محصولات فولادی نیست بلکه قیمت را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و چنانچه مازاد عرضه به بازار وجود داشته باشد، قیمت محصولات فولادی کاهشی خواهد شد و طبعا این موضوع به نفع بازار فولاد نخواهد بود.

شکوری افزود: وقتی عرضه محصولات فولادی در بازار داخل با مازاد همراه باشد و صادرات اتفاق نیفتد، عرضه و تقاضا چگونه می تواند قیمت عادلانه محصولات فولادی را تعیین کند،در حالیکه دولت نباید مانع از صادرات محصولات و کالاها از جمله فولاد شود تا بازار به تعادل قیمتی برسد.

وی تصریح کرد: واحدهای تولیدکننده محصولات فولادی  باید آزادانه بتوانند فولادشان را صادر کنند و دولت نیز با کاهش تعرفه واردات مجوز ورود مواد اولیه به واحدهای تولیدکننده فولادی که نتوانسته اند در داخل تامین کنند، بدهد تا تعادل و توازن بازار همواره برقرار شود.

این عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: قیمت عادلانه محصولات فولادی با صادرات محصولات و کاهش تعرفه واردات محقق خواهد شد و به این ترتیب نه صنایع پایین دستی فولاد و نه تولیدکنندگان فولاد متضرر نخواهند شد ولی متاسفانه در بازار اینگونه نیست.

شکوری گفت: تولیدکنندگان فولاد اغلب تلاش داشته اند مواد اولیه خود یعنی کنسانتره ، گندله ، سنگ اهن وآهن اسفنجی را ارزانتر بخرند و محصولات و تولیدات خود را بالاتراز قیمت های جهانی به فروش برسانند که همین امرموجب ضرر و زیان و یا کاهش سود پایین دست زنجیره شده است.

وی با تاکید بر ایجاد توازن قیمتی در زنجیره فولاد افزود: بهترین روش برای ایجاد توازن قیمتی در زنجیره فولاد عدم دخالت دولت در تعیین قیمت محصولات فولادی است و اگر بخواهیم در محصولات فولادی قیمت گذاری انجام دهیم باید درصدی از قیمت جهانی را برای کل زنجیره مبنا قرار دهیم.

این عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: با مبنا قرار دادن درصدی از قیمت جهانی برای کل زنجیره ، قیمت محصولات فولادی از سنگ اهن ، کنسانتره ، گندله تا شمش فولادی عادلانه تر خواهد شد واین روش  حتی بهتراز بورس کالا در قیمت گذاری می تواند نتیجه مثبت داشته باشد.

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors