جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 03 اسفند 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ماجرای تعطیلی 110 واحد تولیدی القایی/ قیمت داخلی محصولات فولادی بالاتر از نرخ جهانی

قیمت شمش داخلی در حال حاضر بر اساس فوب خلیج فارس است اما یکی از ایرادها این است که در آخرین معاملات شمش قیمت آن 100  تا 120 دلار کمتر از قیمت‌های جهانی بود و قیمت آهن اسفنجی و قراضه عرضه شده در بورس کالا تقریبا هم قیمت بازارهای جهانی بود. 

معاون فروش فولاد خراسان  با بیان اینکه فولادسازان خواستار شفاف شدن قیمت گذاری محصولات فولادی هستند گفت: تعیین قیمت محصولات فولادی دراختیار بورس کالاست و فولادسازان هیچ نقشی در قیمت گذاری ندارند.

حسین بختیاری در گفتگو با فولادبان افزود: تولید کنندگان از نحوه قیمت گذاری کالا و محصولات فولادی در بورس کالا مطلع نیستند، البته گفته می‌شود فرمولی توسط بورس برای تعیین قیمت کالاهای فولادی از جمله شمش و دیگر محصولات فولادی دارد که  براساس فوب خلیج فارس است.

معاون فروش فولاد خراسان تصریح کرد: درحال حاضر قیمت شمش فولادی با قیمت قراضه برابر است و همین امر موجب شده حدود 110 واحد فولادی القایی از دور تولید خارج شوند. تولید برای القایی‌ها به‌ صرفه نیست که قراضه را کیلویی 12100  تا 12300 خریداری کنند و پس از حمل به کارخانه و پرداخت هزینه‌های جانبی، شمش تولیدی را 12300 تا 12700 بفروشند.

بختیاری افزود: شرکت فولاد خراسان به‌ عنوان یک واحد تولیدی متاسفانه از فرمول و شیوه  قیمت گذاری محصولا فولادی در بورس کالا اطلاعی ندارد و به نظر می‌رسد فرمول و شیوه قیمت گذاری دستوری و از پیش تعیین شده است زیرا هیچ نهاد، سازمان و بورس کالای ایران که مسئول قیمت گذاری زنجیره فولاد است، هیچگونه اطلاعاتی درباره تعیین قیمت محصولات فولادی ارائه نکرده است.

وی درباره شفافیت و تعیین قیمت محصولات فولادی ادامه داد: رابطه‌ای منطقی بین قیمت جهانی محصولات فولادی مانند میلگرد، شمش و آهن اسفنجی وجود دارد که می‌توان نسبت‌های منطقی این محصولات را در قیمت‌های داخلی هم پیاده‌سازی کرد.

این فعال صنعتی تصریح کرد: قیمت شمش داخلی در حال حاضر بر اساس فوب خلیج فارس است اما یکی از ایرادها این است که در آخرین معاملات شمش قیمت آن 100  تا 120 دلار کمتر از قیمت‌های جهانی بود و قیمت آهن اسفنجی و قراضه عرضه شده در بورس کالا تقریبا هم قیمت بازارهای جهانی بود.

بختیاری گفت: تعیین قیمت محصولات فولادی براساس فوب خلیج فارس کاهش چشمگیر قیمت محصولات نهایی فولادی را در پی دارد و به همین علت برای تولیدکننده به صرفه نیست که فعالیت خود را ادامه دهد.

وی با اشاره به توقف بسیاری از کارخانه های فولادساز استان خراسان در شرق کشور گفت: نبود فاصله قیمتی بین مواد اولیه و محصول موجب توقف فعالیت واحدهای فولادساز و بیکاری نزدیک به 25 هزار نفر از افراد شاغل در این صنعت به‌ویژه در گروه نوردکاران شده است.

معاون فروش فولاد خراسان افزود: برای تعیین قیمت محصولات فولادی پیش از این نسبتی در نظر گرفته می‌شد که بر اساس آن آهن اسفنجی با ضریب 50درصد قیمت شمش فولاد خوزستان به فروش می‌رسید و میلگرد 11 درصد بالاتر از قیمت شمش  فروخته می‌شد که روالی منطقی برای تعیین قیمت محصولات فولادی بود.

بختیاری ادامه داد: به نظر می‌رسد بهتر است شیوه تعیین قیمت محصولات فولادی به همان روش قبل بازگردد و اگر قرار باشد ضرایب تغییر کنند از الگوهای جهانی بهره ببریم.

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors