جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 02 اسفند 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

خواستار قیمت گذاری دولتی در بازار هستیم/ اقتصاد ایران اکنون نه عرضه و تقاضایی است و نه نظارتی!

دولت با تعیین قیمت محصولات و کالاها می تواند بازاری با قیمت مصوب و با ثبات را برای مصرف کنندگان نهایی ایجاد کند و فعالان اقتصادی را با شیوه های نظارتی مدون و دقیق از مبدا ف موظف به رعایت قیمت های مقرر کند تا دستکم برای مدتی محدود بازار  به ثبات برسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ساری گفت: دولت با تعیین قیمت محصولات و کالاها می تواند بازاری با قیمت مصوب و با ثبات را برای مصرف کنندگان نهایی ایجاد کند و فعالان اقتصادی را با شیوه های نظارتی مدون و دقیق از مبدا ف موظف به رعایت قیمت های مقرر کند تا دستکم برای مدتی محدود بازار  به ثبات برسد.

مجتبی کواکبیان در گفتگو با فولادبان با اشاره به حصول توافق مذاکرات ایران در وین افزود: خبرهای خوبی از وین به گوش می‌رسد که به نظر می‌رسد با رفع ممنوعیت‌های بین‌المللی قیمت‌ها روند نزولی را طی می‌کنند و رونق ممکن است دوباره به بازار فولاد برگردد.

وی ادامه داد: هرچند حصول توافق در وین موجب کاهش محدودیت ها و تحریم‌ها می شود اما فکر می‌کنم کاهش قیمت‌ها محسوس نیست و علت آن هم تورم سالانه است.

این فعال صنفی تصریح کرد: در ماه پایانی سال 1400 هستیم و قطعا در سال 1401 تورم ثابت شده ای که به تایید دولت هم رسیده خواهیم داشت و افزایش قیمت تقریبا در تمام کالاها و محصولات محسوس خواهد بود.

کواکبیان گفت: با به نتیجه رسیدن برجام مابه التفاوت کاهش قیمت آنقدر محسوس نیست که بتواند تورم سالیانه را بپوشاند، تورم سال آینده حدود 30درصد پیش بینی شده است و اگر تورم افزایش یابد و ازسویی  برجام به تصویب برسد کاهش قیمت در محصولات چندان محسوس نخواهد بود.

وی تعیین قیمت محصولات از سوی دولت را برای ایجاد بازاری با ثبات را پیشنهادی مناسب دانست و افزود: برای داشتن بازاری با ثبات باید نظارت قیمتی بازار از مبدا صورت بگیرد و دولت با تنظیم بازار و تعیین نرخ برای کالاها و محصولات تولیدکنندگان، وارد کنندگان و فروشندگان را موظف به رعایت از قیمت مقرر کند تا بازار برای مدتی کوتاهی روی ثبات قیمت‌ها را ببیند.

کواکبیان تصریح کرد: در شرایط حاضر که مشخص نیست چه شرایطی بر بازار حاکم است باید  قیمت بعضی از محصولات مثل کالاهای اساسی نرخ داده شود تا مصرف کننده بر مبنای نرخ تعیین شده محصول مورد نیاز را خریداری کند این روش در محصولاتی مانند مواد غذایی، صنعتی و حتی فولاد و آهن که زنجیره تولید آن از محصولات مشخص و تعیین شده‌ای تشکیل شده، قابلیت تحقق دارد و اگر دولت مذاکراتی با تولیدکنندگان درباره قیمت‌‎ها داشته باشد که حداقل در یک ماه نرخ و قیمت‌ها ثابت باشد،  تنش قیمتی بازار به حداقل خواهد رسید.

وی گفت: تعیین نرخ و قیمت‌ها در شرایط بحران و جنگ اقتصادی موجب ثبات و تنظیم بازار خواهد شد اما زمانی که اقتصاد آزاد بر بازار حاکم است و رقابت در عرضه، تقاضا و مصرف در بازار حرف اول را می‌زند نیازی به تعیین قیمت نخواهد بود.

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors