جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 23 بهمن 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

در لایحه بودجه موضوع “تولید” باید کانون توجه قرار می‌گرفت

دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: در لایحه بودجه سال آینده توجه به موضوع تولید مواد اولیه و تامین ماشین آلات به حداقل ممکن رسیده است در حالی که دولت می‌بایست با توجه ویژه به موضوع تولید در سیاست های خود، فرآیند چرخه اقتصاد را سرعت بیشتری می‌داد زیرا تولید از صادرات جدا نیست.

در لایحه بودجه موضوع "تولید" باید کانون توجه قرار می‌گرفت عینک فولادی

سعید عسکرزاده در گفتگو با فولادبان با اشاره به پیشنهادات بخش خصوصی درباره لایحه بودجه سال آینده افزود: در اهداف کلان کشور که قاعدتا به بحث توسعه صادرات برمی‌گردد باید در بسیاری از موارد کنترل مصارف لحاظ می‌شد. به عنوان مثال دربند “ت” تبصره 5 که گفته شده ماده خام و نیمه خام مشمول مالیات می‌شوند و این نیمه خام اضافه کردن می‌تواند شمولش به خیلی از موضوعات کارخانه های تولیدی برگردد.

وی ادامه داد: پیش‌تر در قانون مشوق‌هایی برای صادرات وضع شده که البته عنوان “معافیت مالیاتی” تغییر کرد و با نام “مالیات با نرخ صفر” از آن نام برده شده اما در لایحه بودجه کماکان همان معافیت مالیاتی آمده است و نه تنها ادبیات و نامگذاری آن با ادبیات جاری قانون منطبق نیست بلکه ماده نیمه خام را هم مشمول می‌کند.

این فعال معدنی تصریح کرد: دولت تمایل دارد در بخش مالیاتی با اشخاص حقیقی و حقوقی طرف باشد و اصل هم بر آن است که دولت با فعالان حقوقی در مقابل اشخاص حقیقی طرف بشود اما بند”ذ” تبصره 5 خلاف این قاعده است و اشخاص حقیقی را برای فعالیت اقتصادی سوق می‌دهد یعنی اشخاص حقیقی فعالیت کنند تا اشخاص حقوقی یا بند” ش” تبصره 5 بحث به اصطلاح ماهیت اساسی مناطق آزاد و ویژه زیر سوال می‌رود چرا که در لایحه مقرر می‌دارد تا مالیات بر ارزش افزوده را از آنجا هم اخذ کند.

حداکثر کردن صادرات غیرنفتی، تمرکز بر فعال کردن مناطق آزاد و ویژه، نگاه کارشناسانه به بحث تورم و حذف عوامل تورم زا وتامین منابع مالی دولت از دیگر منابع و دقت بیشتر به مصارف و کاهش هزینه ها از مهمترین اصولی است که می‌توانست در لایحه بودجه 1401 مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی گفت: فعال کردن سیاست صادراتی موجب افزایش درآمدهای دولت حاصل از صادرات می‌شد و این فضای رقابتی بزرگ اقتصادی حتی می توانست تورم را کاهش و چرخه تولید را به گردش و حرکت وادارد و کماکان وضعیت داخل بهبود پیدا می‌کرد. در این صورت قاچاق به حداقل می‌رسید و می‌توانست اتفاقات دیگر در کنار سرعت پیداکردن تولید بیفتد.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: در بودجه موضوع تولید با توجه به مزیت نسبی آن و توسعه سرمایه‌گذاری برای ورود فناوری و ماشین آلات و فناوری توجه نشده است در حالیکه همین دو فاکتور موجب کاهش هزینه تمام شده تولید و رقابت پذیر شدن در بازار جهانی خواهد بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors