جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 14 بهمن 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

خبرهای خوش سیاسی بازار را مثبت کرد/ خطر افزایش عرضه در هفته آینده

بعد از هفته‌های قرمز و پر از افت برای شاخص کل بورس، این هفته بازخورد مثبت به این بازار بازگشت و سهم‌های بزرگ و اصلی رشد دوباره داشتند که باعث شد شاخص کل دو مرتبه کانال حمایتی 1.3 میلیون واحدی را پس گرفت. علت اصلی رشد شاخص در هفته‌ای که گذشت افت‌های زیاد و به دنبال آن ارزنده‌تر شدن سهم‌ها برای خریداری بود، اما حمایت حقوقی‌ها از سهم‌ها در طول معاملات نیز نمایان بود.

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه شاخص کل با انتشار خبرهای خوب سیاسی این هفته و رفع نگرانی‌های اقتصادی مثبت شد، گفت: با افزایش قیمت سهم‌ها، احتمال افزایش عرضه‌ها در هفته آینده وجود دارد.

به گزارش فولادبان، بعد از هفته‌های قرمز و پر از افت برای شاخص کل بورس، این هفته بازخورد مثبت به این بازار بازگشت و سهم‌های بزرگ و اصلی رشد دوباره داشتند که باعث شد شاخص کل دو مرتبه کانال حمایتی 1.3 میلیون واحدی را پس گرفت. علت اصلی رشد شاخص در هفته‌ای که گذشت افت‌های زیاد و به دنبال آن ارزنده‌تر شدن سهم‌ها برای خریداری بود، اما حمایت حقوقی‌ها از سهم‌ها در طول معاملات نیز نمایان بود.

شاخص کل در طول هفته با نوسانات صعودی متعدد، 5.8 درصد معادل 71 هزار و 793 واحد رشد کرد و روی نقطه یک میلیون و 301 هزار و 161 واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 4.4 درصدی نسبت به هفته قبل، 333 هزار و 18 واحد را نشان داد و شاخص فلزات اساسی هم به طور کلی 5.2 درصد نسبت به هفته گذشته بالاتر آمد و در یک میلیون و 76 هزار و 398 واحدی به کار خود پایان داد.

جواد عشقی‌نژاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با روند معاملات این هفته گفت: بازار سرمایه تأثیرپذیری زیادی از عوامل سیاسی و اقتصادی دارد و هر دوی این موارد در هفته‌ای که گذشت، دستخوش تغییرات مهمی شدند.

وی در این باره افزود: در حوزه سیاست، مسائل بین‌المللی، انتظار برای تصمیم‌های گرفته شده در وین و همچنین پیش خبرهای خوشی که از سیاست بین‌المللی از زبان متخصصان این حوزه شنیده می‌شد، اثر خود را روی این بازار گذاشت که از نظر ارزشی و قیمت در جایگاه خوبی قرار دارد، اما در حوزه داخلی اخبار اقتصادی بود که بازار سرمایه را بیشتر تحت تأثیر خود قرار داد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نگرانی سرمایه‌گذاران از تصمیماتی که درباره بودجه سال 1401 گرفته خواهد شد، مالیات بر کالاهای صادراتی، تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و مواردی با اهمیت تا این حد بازار را بر خلاف خبرهای خوش سیاسی اندکی نگران کرد که با نشست گروه اقتصادی دولت و خبرهایی که در آخر هفته گذشته منتشر شد، اثر این اخبار برداشته شد و با حضور صندوق‌ها و حمایت‌های حقوقی، افزایش نسبی حجم معاملات و رشد شاخص در اکثر روزهای بازار فراهم شد.

عشقی‌نژاد درباره پیشنهاد کانون کارگزاران بورس به این سازمان مبنی بر سه برابر شدن دامنه نوسان بورس گفت: دامنه نوسان، محدودیت و هر نوع فعالیتی که ناشی از دستور بر فعل یا نتیجه یک فعل باشد، قطعا بازار را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. موضوع دامنه نوسان نیز موضوع دیروز و امروزی نیست، موضوعی است که سال‌ها در مورد آن صحبت شده و گاهی به صورت آزمون و خطا کارهایی انجام شده است.

وی اضافه کرد: این روزها هم بورس اوراق بهادار و هم فرابورس و هم کانون‌های نهادهای مالی کارگزاران پیشنهادهای کارشناسی خود را به سازمان بورس ارائه می‌کنند و ریاست سازمان همواره روی این پیشنهادات کار می‌کند، اما دامنه نوسان قطعا باید تغییر کند و در کنار آن، حجم مبنا نیز باید تغییر کند که میزان تغییر این دو عامل تأثیرگذار نتیجه بحث‌های کارشناسی خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه قیمت‌ها در هفته‌ای که گذشت، رشد خوبی کردند، تأکید کرد: با این شرایط، ممکن است حجم عرضه‌ها در معاملات هفته آینده افزایش یابد، اما اگر اخبار اقتصادی قطعی و شفاف به اطلاع سرمایه‌گذاران برسد، این حجم عرضه ناشی از نگرانی‌ها ممکن است کاهش یابد و حتی به تقاضا تبدیل شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors