10 کشور بزرگ جهان بر اساس ذخایر منابع طبیعی/ ایران در رتبه پنجم

از سال 2021، روسیه دارای منابع طبیعی به ارزش کل تخمینی 75 تریلیون دلار بود که شامل زغال سنگ، نفت، گاز طبیعی، طلا، الوار و فلزات خاکی کمیاب و غیره است. بر اساس تحقیقات Statista، ایالات متحده با ارزش کل منابع طبیعی 45 تریلیون دلار ، دومین کشور پیشرو در سراسر جهان بر اساس ارزش منابع طبیعی است.

بررسی‌های Statista روسیه، ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی را به عنوان سه کشور برتر جهان از نظر ذخایر منابع طبیعی رتبه بندی کرده است.

به گزارش فولادبان به نقل از miningglobal.com، ارزش منابع طبیعی اغلب با کمبود و ارزش آنها برای اقتصادهای مدرن تعیین می شود   و در سال 2022، مفهوم “ارزش” به طور فزاینده ای گسترده شده است و نه تنها پویایی تجاری، بلکه ملاحظات محیط زیستی، اجتماعی و  پایداری را نیز در بر می گیرد.

از سال 2021، روسیه دارای منابع طبیعی به ارزش کل تخمینی 75 تریلیون دلار بود که شامل زغال سنگ، نفت، گاز طبیعی، طلا، الوار و فلزات خاکی کمیاب و غیره است. بر اساس تحقیقات Statista، ایالات متحده با ارزش کل منابع طبیعی 45 تریلیون دلار ، دومین کشور پیشرو در سراسر جهان بر اساس ارزش منابع طبیعی است.

در ادامه لیست 10 کشور  برتر جهان از لحاظ ذخایر منابع طبیعی آمده است.

  1. روسیه

روسیه با داشتن الماس، طلا، پلاتین، پالادیوم، زغال سنگ، گاز طبیعی و نفت و همچنین سنگ آهن، منگنز، کروم، نیکل، تیتانیوم، مس، قلع، سرب و تنگستن، در صدر فهرست منابع طبیعی قرار دارد. علاوه بر همه اینها، حدود 20 درصد از چوب جهان را از طریق درختان مخروطی فراوان خود تشکیل می دهد.

ارزش: ۷۵ تریلیون دلار

  1. ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده سومین تولید کننده بزرگ زغال سنگ است که 27 درصد از کل منابع جهان را در اختیار دارد. سایر منابع طبیعی آمریکا شامل نفت خام، گاز طبیعی، اورانیوم، بوکسیت، روی، اورانیوم، مس، نقره، نیکل و پتاس و غیره است. گستره وسیعی از مناطق جغرافیایی فرصت‌های مهمی را برای استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی، از باد گرفته تا بیودیزل، ارائه می‌دهند.

ارزش: 45 تریلیون دلار

  1. عربستان سعودی

هیچ جایزه ای برای حدس زدن نقطه اصلی درآمد عربستان سعودی وجود ندارد، اما فراتر از منابع نفتی فراوان آن – که ۲۶۸ میلیارد بشکه تخمین زده می شود – این کشور دارای گاز طبیعی، طلا، فسفات و آلومینیوم است.

ارزش: 34.4 تریلیون دلار

  1. کانادا

شما نمی توانید کانادا را با ذخایر نفت، زغال سنگ، سنگ آهن، اورانیوم و پتاس برای مدت طولانی از سرفصل های انرژی و معدن دور نگه دارید.

ارزش: 33.2 تریلیون دلار

  1. ایران

منابع معدنی عمده ایران عبارتند از: نفت، گاز، زغال سنگ، کروم، مس، سنگ آهن، سرب، منگنز، روی و گوگرد. بر اساس گزارش ها، ایران تلاش های اکتشافی را برای شناسایی ذخایر جدید در میدان بزرگ گازی پارس جنوبی آغاز کرده است.

ارزش: 27.3 تریلیون دلار

  1. چین

چین دارای ذخایر قابل توجه نفت و گاز طبیعی و سومین تولید کننده سنگ آهن است. سایر مواد معدنی عمده آن عبارتند از زغال سنگ، بوکسیت، الماس، طلا، سرب، جیوه و سنگ فسفات و یکی از بزرگترین صادرکنندگان منیزیم است. آب را نیز نباید نادیده گرفت، زیرا برق آبی یکی از منابع اصلی انرژی چین است.

ارزش: 23 تریلیون دلار

  1. برزیل

ذخایر معدنی برزیل گسترده است که شامل طلا، الماس، بوکسیت، آهن، قلع و پلاتین می شود   و با بسیاری از مواد معدنی کمتر شناخته شده، این کشور برتری دارد. برزیل در نیوبیوم و تانتالیت جایگاه اول را دارد. رتبه دوم برای کائولن و گرافیت و رتبه سوم در ذخایر تالک، ورمیکولیت و آلومینیوم را دارد.

ارزش: 21.8 تریلیون دلار

  1. استرالیا

جغرافیای وسیع استرالیا یک نمایه معدنی متنوع با طلا، زغال سنگ، گاز طبیعی، نفت و سنگ آهن را تضمین می کند که بخش عمده ای از فعالیت های صنعتی این کشور را هدایت می کند. اورانیوم، نیکل، بوکسیت، روی، زیرکون، ایلمنیت و روتیل نیز از منابع مهم آن هستند.

ارزش: 19.9 تریلیون دلار

  1. عراق

عراق علاوه بر دارا بودن برخی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان، با پنج میدان فوق العاده، دارای ذخایر فراوان گوگرد، فسفات و گاز طبیعی است و انرژی الکتریکی را از سوخت مایع، گاز طبیعی و منابع برق آبی تولید می کند.

ارزش: 15.9 تریلیون دلار

  1. ونزوئلا

نفت و کالاهای مشتق شده از نفت حدود 95 درصد از کل درآمدهای صادراتی عراق را تشکیل می‌دهند که نشان‌دهنده وابستگی آن به کالا   و آسیب‌پذیری آن در این دوران کربن‌زدایی است. اما منابع طبیعی آن نیز شامل الماس، طلا، گاز طبیعی، بوکسیت و سنگ آهن است.

ارزش: 14.3 تریلیون دلار

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *