جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 11 بهمن 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

نحوه تعیین قیمت آهن اسفنجی مشخص نیست

مدیر بازرگانی غلتک‌سازان سپاهان با اشاره به اینکه آهن اسفنجی فرمول تعیین قیمت خاصی در بورس کالا ندارد، گفت: وزارت صمت باید فرمول مشخصی برای تعیین قیمت آهن اسفنجی داشته باشد و عرضه‌های آهن اسفنجی متناسب با تولید شمش باشد تا تولیدکنندگان شمش به تعطیلی کارخانه‌ها مجبور نشوند.

نحوه تعیین قیمت آهن اسفنجی مشخص نیست عینک فولادی قیمت آهن قراضه

حجت شهپری‌فرد در گفتگو با فولادبان در رابطه با مشکل تولیدکنندگان شمش القایی کشور گفت: اکنون تولیدکنندگان شمش با دو مشکل عمده مواجه هستند که یکی قیمت‌گذاری شمش و دیگری قیمت‌گذاری آهن اسفنجی است که این دو عامل بیشتر روی واحدهای تولید شمش القایی اثرگذار هستند.

وی با اشاره به اینکه تولید شمش در زنجیره فولاد خیلی بیشتر از نیاز کشور است، تصریح کرد: به دلیل مازاد تولید شمش، بیشترین صادرات در این حوزه صورت می‌گیرد و از طرفی، میزان تولید آهن اسفنجی کشور مطابق با مصرف داخلی است. به همین علت، فرمول قیمت‌گذاری این دو کالا در بورس کالا باید کاملا متفاوت از هم باشد و نمی‌توانیم به یک سبک این دو محصول را قیمت‌گذاری کنیم.

مدیر بازرگانی غلتک‌سازان سپاهان افزود: قیمت‌گذاری شمش در حال حاضر به این
صورت است که برای قیمت پایه هر هفته شمش، قیمت میانگین معامله را مثبت یا منفی 3 درصد با توجه به میزان تقاضای محصولات شرکت در نظر می‌گیرند که این مسئله ایراداتی دارد؛ اولین ایراد قیمت‌گذاری این است که به دلیل پیشی گرفتن تولید از میزان تقاضای بازار، همیشه تأثیر منفی روی قیمت شمش گذاشته می‌شود.

شهپری فرد درباره ایرادات دیگر روش قیمت‌گذاری شمش گفت: مسئولان برای تأثیر مثبت فروش در بورس کالا سقف‌گذاری کرده‌اند و این سقف 95 درصد قیمت صادراتی است، اما برای میزان منفی خوردن قیمت‌های شمش، حداقی در نظر نگرفته‌اند که از نظر اصولی وقتی برای قیمت‌گذاری رنج تغییر قیمت تعیین می‌شود، باید سقف و یا کفی هم برای این تغییر قیمت گذاشته شود که با در نظر نگرفتن این مسئله، قیمت شمش تا این حد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: دلیل اصلی تعیین کف کاهش قیمت محصولات در بورس کالا، مازاد بودن تولید نسبت به تقاضای کشور است. از طرف دیگر، قیمت شمش در بورس کالا معادل قیمت قراضه در ترکیه با 20 دلار پایین‌تر است. این در حالی است که شمش و میلگرد صادراتی ما یک قیمت دارد و این مسئله اتفاق ناخوشایند قیمت‌گذاری شمش است، اما وزارت صمت برای قیمت‌گذاری آهن اسفنجی هیچ فرمولی به بورس کالا ارائه نکرده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors