جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 27 دی 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

شرکت‌های کوچک 20 درصد بازار بورس را تشکیل می‌دهند/ بورس ایران تابع اقتصاد نیست و دستوری است

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: قیمت محصولاتی فولادی توازن ندارد، از این رو دولت باید از قیمت گذاری دستوری فاصله بگیرد و برای رسیدن به این هدف راهکاری پیش رو دارد که قیمت گذاری آزاد بر اساس عرضه و تقاضا است که احتمالا دو ماه بازار با آشفتگی همراه خواهد بود اما نهایتا بازار به شرایط تعادل می‌رسد.

مهرداد اکبریان در گفتگو با فولادبان افزود: در شرایط بازار آزاد، دولت فقط نقش کنترلگر را دارد و به عنوان نهاد ناظر با افراد محتکر، برخورد می‌کند اما به بازار هم اجازه می‌دهد روال عادی خود را طی کند.

این فعال معدنی ادامه داد: در مقطعی ممکن است سوء استفاده کنندگان با حضور در بازار آن را آشفته کنند که در این آشفتگی، اتاق های فکر و بورس کالا ظرفیت حل مشکلات را ندارند. هر چند بورس سیستم خوبی است اما یکی از بزرگترین نقاط ضعف بورس این است که شرکت‌های کوچک و متوسط مقیاس در تهیه مواد اولیه و خوراکشان از شرکت‌های بزرگ عقب می‌مانند و با مشکلات عدیده ای از جمله تامین خوراک مواجه خواهند شد که بورس توان پاسخگویی آن را ندارد و این عدم پاسخگویی موجب تعطیلی و توقف تولید واحدهای خرد می‌انجامد.

وی افزود: راهکار دیگر این است که بورس کالا بر اساس دستورالعمل‌های دولت به فعالیت خود ادامه دهد اما سیاست‌های بورس مشمول شرکت‌های بزرگ فولادی که 80 درصد تولیدات کشور را تولید می‌کنند می‌شود و دولت برای شرکت‌های کوچک و متوسط که تعدادشان هم زیاد است، برنامه خاصی در نظر نگرفته است.

رئیس انجمن سنگ آهن ادامه داد: شرکت های مقیاس کوچک و متوسط بین خودشان تهاتر، خرید و فروش می‌کنند و به هم تخفیف می‌دهند. مشخص است در شرایطی که این شرکت‌ها تنها 20 درصد بازار را در اختیار دارند نمی‌توانند بر قیمت بازار تاثیر گذاری زیادی داشته باشند.

اکبریان تصریح کرد: تولیدکنندگان بزرگ 80درصدی می توانند بازار را تحت تاثیر قرار دهند و قیمت‌گذاری کنند. قیمت آنها بر محصولات تولیدکنندگان دیگر اثر بگذارد که در این شرایط بهتر است دولت با تشکل‌ها و انجمن‌ها مثل شورای آهن و فولاد و نمایندگان شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد همکاری کند و در نشست‌های مشترک تصمیمات نهایی را درباره حجم عرضه و تقاضا و قیمت آهن و فولاد اتخاذ کند. در چنین نشست‌هایی قدرت چانه زنی افزایش پیدا می‌کند و تشکل‌ها می‌توانند در کنار بورس به حیات خودشان ادامه دهند و بورس هم از نظرات کارشناسی نمایندگان تشکل‌ها نهایت بهره را ببرد که نتیجه اجماع مفید دولت، نمایندگان تشکل‌ها و تولیدکنندگان ، اتفاق خوب برای بازار خواهد بود و بورس به بازاری شفاف برای تعیین پایه قیمتی محصولات فولادی تبدیل می‌شود.

این فعال معدنی با تاکید بر مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار ادامه داد: موضوع عدم توازن بازار به دغدغه پیچیده برای دولت تبدیل شده و پی در پی دنبال راهکارهای جدید است. در نهایت هم نمی‌تواند به 100درصد نتیجه برسد، در حالیکه بازار سنتی کشور سالهای سال بسیاری از مسایل و مشکلات کشور را حل کرده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors