صادرات محصولات نهایی فولاد با قیمت پایین‌تر از مواد اولیه، تهدید جدی علیه منافع ملی

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: اگر شمش تولید داخل به محصول نهایی تبدیل شود و به فروش برسد اقدام بسیار خوبی است، مشروط بر اینکه این فروش با قیمتی بالاتر از قیمت شمش باشد اما اگر تنها هدف تولیدکنندگان از فروش محصولات کسب درآمد ارزی حتی با فروش قیمت پایین‌تر باشد بسیار غلط و به ضرر منافع ملی است.

بهرام سبحانی در گفتگو با فولادبان با اشاره فروش زیر قیمت محصولات فولادی در مرزهای کشور افزود: زیر قیمت فروشی محصولات نهایی فولادی به قیمت شمش و میلگرد بستگی دارد. اگر قیمت شمش همتراز قیمت‌های جهانی، منطقه‌ای و حتی با درصد کمتری از قیمت‌های جهانی به فروش برسد غیر منطقی نیست.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر قیمت شمش در بازارهای جهانی 650 دلار است و قیمت آن در بازار جهانی یا دریای سیاه 630 یا 625 دلار شود این اختلاف کوچک قیمتی می‌تواند به دلیل هزینه‌های بین المللی یا حمل و نقل به محصول صادراتی باشد.

این فعال صنعتی درباره کاهش قیمت محصولات نهایی مثل میلگرد، نبشی و قوطی تصریح کرد: اگر قیمت شمش زیر قیمت بازار جهانی باشد طبیعتا قیمت میلگردی که از این شمش تولید می‌شود بسیار ارزانتر خواهد بود و اگر خریدار یا مشتری که میلگرد را که می‌خرد با شمش ارزانی تولید شده باشد طبیعتا میلگرد صادراتی هم ارزان‌تر خواهد بود.

سبحانی گفت: فولادسازان کشور به همین علت است که اصرار دارند قیمت شمش تولیدی، با قیمت جهانی محاسبه شود زیرا در صورت تعیین قیمت جهانی دیگر تولیدکنندگان نمی‌توانند محصولاتشان را با قیمت پایین بفروشند.

وی افزود: اگر شمش خریداری شده به محصول نهایی تبدیل شود و به فروش برسد ارزش افزوده دارد مشروط بر اینکه این فروش با قیمتی بالاتر از قیمت شمش صادراتی باشد ولی اگر تنها هدف صادراتی تولیدکنندگان، درآمد ارزی باشد بسیار روش غلطی است.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: نباید شمشی که قیمت آن 650 دلار است با تبدیل به میلگرد به قیمت 550 دلار صادر شود. صادرات میلگرد 550 دلاری به جز ضرر و زیان 50 تا 100 دلاری و هزینه تبدیل و مصرف برق و گاز چیزی برای مملکت نخواهد داشت واین ضرر به منافع ملی و حتی منافع بنگاهی است.

سبحانی تصریح کرد: صادرات محصولات نهایی برای واحدهای تولیدکننده پایین دست حتما باید با ارزش افزوده باشد در غیر این صورت صادرات محصولات زیر قیمت شمش جز تباهی و زیان نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *