جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 26 دی 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

توافق فولاد سبز آمریکا و اتحادیه اروپا به نفع فولادسازان آمریکایی است

اتحادیه اروپا مجبور شد با عقب‌نشینی در جنگ تجاری فولاد و آلومینیوم خود با ایالات متحده، قرص تلخی را ببلعد.

توافق فولاد سبز آمریکا و اتحادیه اروپا به نفع فولادسازان آمریکایی است اخبار

به گزارش پایگاه خبری فولادبان به نقل از Energymonitor، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، تعدادی بمب ساعتی توسط سلف خود، دونالد ترامپ، تحویل گرفت. یکی از آنها جنگ تجاری مداوم با اتحادیه اروپا بود که در آن ترامپ در سال 2018 بر واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا تعرفه وضع کرده بود. اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود تعرفه‌های تلافی‌جویانه‌ای را برای همه چیز از شلوار جین تا ویسکی وضع کرد و شکایتی را به سازمان تجارت جهانی (WTO) ارائه کرد.

اگرچه اتحادیه اروپا امیدوار بود بایدن تعرفه‌های ترامپ را لغو کند، اما ترس از ضربه سیاسی صنعت فولاد ایالات متحده، یک نیروی قدرتمند در برخی ایالت‌های اصلی آمریکا، او را از انجام این کار باز داشته است. کمیسیون اروپا نیز به نوبه خود تاکید کرد که تعرفه‌های تلافی‌جویانه و چالش سازمان تجارت جهانی را لغو نخواهد کرد مگر اینکه ایالات متحده تعرفه‌های خود را لغو کند. این بن‌بست تا پاییز 2021 ادامه داشت، زمانی که مقامات کمیسیون اذعان کردند که اگر می‌خواهند در دستور کار فراآتلانتیکی پیش بروند و با ایالات متحده در مبارزه با مازاد ظرفیت مازاد کارخانه‌های فولاد چین همکاری کنند، باید مسیر خود را تغییر دهند.

بنابراین، در حاشیه نشست G20 در رم در اکتبر، بایدن و اورسولا فوندرلاین رئیس کمیسیون اروپا آتش‌بسی را اعلام کردند که محتوای آن تسلیم اتحادیه اروپا در ازای کاهش، نه حذف، تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم ایالات متحده است. مبنای حقوقی عوارض وضع شده توسط ترامپ، یک تهدید امنیتی اروپایی برای ایالات متحده، همچنان پابرجاست و همچنان برای اعمال محدودیت بر واردات فلزات از اروپا استفاده خواهد شد. کشورهای اروپایی با ادعای ترامپ مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا، متحد آمریکا در ناتو، یک تهدید امنیتی است، مخالفت کردند. با این حال، ترامپ که در طول دوران ریاست جمهوری همواره خصومت خود را با کشورهای اروپای غربی و اتحادیه اروپا نشان داد، به این ویژگی پایبند بود. یکی از مقامات اتحادیه اروپا آتش‌بس را به عنوان خوکی که به تمام رژ لب نیاز دارد توصیف کرد.

رژ لبی که در رم معرفی شد، یک ترتیب بخشی مبتنی بر کربن جدید بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده در زمینه تولید فولاد و آلومینیوم است. این توافق به اتحادیه اروپا تحمیل شده است، اتحادیه‌ای که در حال آماده‌سازی مالیات مرزی کربن احتمالی (CBAM) بر واردات کربن سنگین از کشورهای بدون اقدام اقلیمی است و ترجیح می‌دهد مجبور به استفاده از آن علیه ایالات متحده نباشد.

دو طرف توافق کرده‌اند که طی دو سال آینده با یکدیگر همکاری کنند تا توافق جهانی برای تولید فولاد و آلومینیوم پایدار که روی هم تقریباً 10 درصد از پذیرش جهانی کربن را تشکیل می‌دهند، انجام دهند. فوندرلاین گفت: این ترتیبات جهانی ابزار قدرتمند جدیدی را در تلاش ما برای پایداری، دستیابی به کاهش آلایندگی آب‌وهوا و تضمین شرایط بازی برابر برای صنایع فولاد و آلومینیوم اضافه خواهد کرد.

جزئیات نحوه عملکرد این ترتیبات بسیار اندک است، اما ایده کلی این است که ایالات متحده و اتحادیه اروپا با روشی مشترک برای اندازه‌گیری انتشار چرخه عمر در بخش‌های فولاد و آلومینیوم موافقت خواهند کرد و درنهایت واردات فلزات به بازارهای خود را محدود می‌کنند. آستانه محتوای کربن معین حتی اگر این ترتیب هرگز عملاً محقق نشود، این سیگنال قوی به تولیدکنندگان فولاد در سراسر جهان، از جمله در چین، ارسال می‌کند که ارزش سرمایه‌گذاری در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارد.

اوری دادوش، یکی از همکاران غیر مقیم اندیشکده بروگل مستقر در بروکسل، در این باره گفت: درهم‌آمیختگی عجیب این دو موضوع کاملاً مجزا، ظرفیت مازاد [در چین] و محتوای کربن، به وضوح قصد دارد چین را از مجموعه جدا کند. هم ایالات متحده و هم اتحادیه اروپا بر این باورند که چین از طریق توانایی خود در تولید بیش از حد فولاد، بازارهایشان را با قیمت‌های پایین پر کرده است. امید است که اتحاد ایالات متحده و اتحادیه اروپا بتواند با اجازه دادن به ارزان‌تر شدن تولید اروپا و ایالات متحده با این روند مقابله کند. یا به احتمال زیاد، جریمه کردن واردات از چین با هزینه برای عدم تولید به روش سبز را شاهد باشیم.
این ترتیب ممکن است درنهایت بیشتر بر روی مقابله با مازاد ظرفیت متمرکز شود تا محتوای کربن، اما اگر جزء کاهش کربن واقعاً مشخص شود، اولین معامله تجاری بزرگی است که کربن را با استانداردهای قابل اندازه‌گیری که برخی از بازیگران را حذف می‌کند، در قلب خود قرار می‌دهد.

دادوش افزود: یک استاندارد برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و به طور بالقوه مهار واردات مملو از کربن که به وضوح مسیر مورد علاقه ایالات متحده است نسبت به رویکرد مبتنی بر مالیات اتحادیه اروپا همانطور که در مرز کربن آن پیش‌بینی‌شده است، به احتمال زیاد عملی‌تر است و کمتر احتمال دارد که چالش‌های سازمان تجارت جهانی را ایجاد کند.
با این حال، مشارکت دوجانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا که به نظر می‌رسد به صراحت رویکرد چندجانبه مورد استفاده برای انتشار گازهای گلخانه‌ای در سایر بخش‌ها مانند دریانوردی و هوانوردی را رد می‌کند، می‌تواند در سازمان تجارت جهانی با چالش‌هایی روبرو شود. این معامله می‌تواند آنچه را که اتحادیه اروپا می‌خواهد با CBAM ایجاد کند با قوانین سازمان تجارت جهانی مغایرت داشته باشد.

واردات از کشورهایی که سیاست‌های آب‌وهوایی قوی دارند نسبت به واردات از کشورهایی با سیاست‌های آب‌وهوایی ضعیف رفتار مطلوب‌تری دارد. تفاوت اصلی این است که ترتیبات فولاد و آلومینیوم ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر نتایج تمرکز دارد، در حالی که CBAM که هنوز در حال تهیه است، احتمالاً بر روی قیمت کربن برای کشورها تمرکز خواهد کرد.

دادوش گفت: مورد [سازگاری با WTO] ممکن است قوی‌تر باشد اگر چندین کشور در این طرح شرکت کنند و اگر قصد گسترش این طرح به طیف گسترده‌ای از محصولات باشد. نشان دادن این امر ضروری است که همه وارداتی که با استاندارد مطابقت دارند، از هر کجا که منبع آنها باشد از جمله چین مجاز است.

قانون‌گذاران اتحادیه اروپا با احتیاط به اعلامیه گروه 20 واکنش نشان داده‌اند، زیرا نگرانند که این ممکن است یک اهمال‌کاری از سوی ایالات متحده باشد که از اجرای طرح‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داخلی سر باز بزند. برند لانگ، رئیس کمیته تجارت پارلمان اروپا گفت: ما باید ببینیم که آیا اقدامات جدید اعلام شده منجر به فولاد سبزتر خواهد شد یا خیر.

یک پیروزی برای صنعت فولاد آمریکا

در ایالات متحده، پاسخ به توافق بسیار مثبت‌تر است. دیدگاه تقریباً اجماع در داخل دولت بایدن و در میان کارشناسان خارجی این است که یک باشگاه فولاد سبز جهانی برای صنعت ایالات متحده که در تولید فولاد کم‌کربن در جهان پیشتاز است، یک موهبت خواهد بود.

برایان دیز، مشاور ارشد رئیس‌جمهور بایدن و مدیر شورای اقتصاد ملی در توییتر نوشت: این ترتیب تجارت فولاد پرکربن را کاهش می‌دهد، از مشاغل ایالات متحده محافظت می‌کند و استحکام روابط ایالات متحده و اتحادیه اروپا را تقویت می‌کند.

ساشا مکلر، مدیر اجرایی پروژه انرژی در مرکز سیاست دوحزبی، این قرارداد را ارتباط خلاقانه، استراتژیک و هوشمند تجارت جهانی و آب‌وهوا خواند.

توافق تجاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا در مورد فولاد و آلومینیوم یک پیروزی بزرگ برای کارگران آمریکایی، صنعت آمریکا و آب‌وهوا است. جاش فرید، معاون ارشد برنامه آب‌وهوا و انرژی در اندیشکده راه سوم، در توییتر نوشت: این به درستی استانداردی را تعیین می‌کند که توسط تولیدکنندگان داخلی فولاد و آلومینیوم ایجاد شده است که در حال حاضر در تولید پاک در جهان پیشتاز هستند.

کارگران فولاد آمریکا نیز از این معامله حمایت می‌کنند. این قرارداد فرصتی برای رسیدگی به اقدامات غارتگرانه غیربازاری چین و سایر کشورهایی که بازارهای جهانی را مخدوش کرده‌اند، فراهم می‌کند، در حالی که همچنین فرصت گفت‌وگو درباره نگرانی‌های اقلیمی ناشی از کشورهایی که صنایع آن‌ها آلایندگی بیشتری دارند مهیا می‌کند.

تولید فولاد کم‌کربن

مزیت رقابتی صنعت فولاد ایالات متحده بر این است که عمدتاً به تولید فولاد مبتنی بر کوره قوس الکتریکی تبدیل شده است.

فولاد معمولاً به یکی از دو روش تولید می‌شود. روش اول این است که سنگ‌آهن در کوره بلند احیا می‌شود، فرآیندی که کربن زیادی تولید می‌کند و حدود 75 درصد از تولید جهانی را تشکیل می‌دهد.

روش دوم این است که ضایعات فولاد در یک کوره قوس الکتریکی ذوب می‌شود، فرآیندی کارآمدتر که 25 درصد دیگر تولید جهانی فولاد را تشکیل می‌دهد.

تاد تاکر و تیموتی مایر در گزارشی که موسسه روزولت در ژوئن 2021 منتشر کرد، نوشتند: روش کوره قوس الکتریکی اگر فولاد بازیافتی به‌عنوان ماده اولیه استفاده شود و برقی که به کوره وارد می‌شود خود کربن‌زدایی شود، عمدتاً می‌تواند کربن‌زدایی شود.

طبق گفته تاکر و مایر، کوره‌های قوس الکتریکی در 65 درصد از تولید فولاد در ایالات متحده استفاده می‌شود، اما تنها 6 درصد از تولید در چین، جایی که نیمی از فولاد جهان ساخته می‌شود، استفاده می‌شود. در آلمان و ایتالیا، کوره‌های قوس الکتریکی به ترتیب 30 و 75 درصد از تولید فولاد را تشکیل می‌دهند.

شورای مستقر در واشنگتن دی سی می‌نویسد: آمریکا فولاد تولید می‌کند در حالی که دی‌اکسید کربن کمتری نسبت به همه رقبای اصلی منتشر می‌کند.

قرارداد فولاد و آلومینیوم آمریکا و اتحادیه اروپا تلاشی برای اعطای مزیت به تولیدکنندگان کم‌کربن در هر دو بازار و همچنین سایر کشورهایی است که تصمیم به پیوستن به این پیمان دارند.

هدف ایالات متحده و اتحادیه اروپا تکمیل مذاکرات در مورد ترتیبات فولاد و آلومینیوم تا سال 2024 است. یک گروه کاری فنی مشترک روشی را برای ارزیابی محتوای کربن فولاد و آلومینیوم مورد معامله ایجاد خواهد کرد که برای محدود کردن یا شاید ممنوع کردن واردات کثیف استفاده می‌شود.

تاکر از مؤسسه روزولت به انرژی مانیتور گفت آنچه می‌تواند، حداقل در کوتاه‌مدت، ظاهر شود، چیزی است که به طور مؤثر در حال حاضر به طور جداگانه در ایالات متحده و اتحادیه اروپا وجود دارد: یک تعرفه خارجی مشترک بر فولاد پرکربن. او می‌گوید بر اساس شرایط توافق آمریکا و اتحادیه اروپا، تجارت بدون محدودیت [در فولاد و آلومینیوم] بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا وجود دارد و تجارت محدود با دیگران وجود دارد. محدودیت تجارت، تعرفه‌ای است که اکنون توسط هر بازار ارزیابی می‌شود: 25 درصد باقی‌مانده تعرفه دوران ترامپ که توسط ایالات متحده بر فولاد و آلومینیوم از بازارهای غیر اتحادیه اروپا و تعرفه جهانی فولاد خود اتحادیه اروپا ارزیابی شده است، همچنین به طور مؤثر 25 درصد برای کشورهای غیراروپایی.

تاکر می‌گوید: اگر مشخص شود که حق بیمه سبز برای انتقال به تولید فولاد کربن‌زدایی کافی است – برخی تخمین‌ها آن را حدود 25 درصد می‌دانند – این می‌تواند درواقع جبران خوبی برای پیروی از روش‌های تولید پرهزینه‌تر باشد…

با گذشت زمان، ایالات متحده و اتحادیه اروپا و سایر اعضای این پیمان حتی می‌توانند فولاد پرکربن را ممنوع کنند.

تاکر می‌گوید: می‌توانید جلوتر بروید و واردات یا فروش فولاد کثیف را در کشورهای داخل باشگاه ممنوع کنید. در حالی که این امر نسبتاً سخت به نظر می‌رسد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors