برنامه چین برای افزایش خودکفایی در تولید سنگ‌آهن در سال 2022

بنا بر اعلام دولت چین اکتشاف داخلی سنگ‌آهن و استفاده بیشتر از قراضه آهن برای کاهش وابستگی به واردات سنگ‌آهن از کشورهایی مانند استرالیا در دستور کار قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری فولادبان به نقل از South China Morning Post، در برنامه توسعه مواد خام چین برای سال‌های 2021 تا 2025، با افزایش عرضه قراضه فولادی به بیش از 30 درصد از کل تولید، خودکفایی در سنگ‌آهن به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و باعث تشویق معدنکاری داخلی و کاهش ظرفیت فولادسازی می‌شود.

چین در سال گذشته 56.7 درصد فولاد خام جهان را تولید کرد و همچنان یک رهبر جهانی در ساخت بسیاری از فلزات است؛ اما عدم کنترل آن بر منابع معدنی بالادست، پاشنه آشیل دومین اقتصاد بزرگ جهان شده است.

چین در سال گذشته بیش از 80 درصد سنگ‌آهن مورد نیاز خود را وارد کرد که حدود 60 درصد آن از استرالیا بود. وابستگی زیاد به مواد تشکیل‌دهنده فولادسازی در خارج از کشور، امنیت اقتصادی چین را با چالش جدی مواجه می‌کند.

پکن مدت‌هاست که از مکانیسم قیمت‌گذاری سنگ‌آهن تحت سلطه معدن‌کاران جهانی مانند ریوتینتو، بی‌اچ‌پی و واله شکایت می‌کند. صنعت فولاد چین خواستار توضیح بی‌اچ‌پی در مورد افزایش قیمت سنگ‌آهن در دسامبر سال گذشته شد، قبل از اینکه قیمت‌ها در ماه می به رکورد 230 دلار در هر تن برسد.

با وجود بدتر شدن روابط دیپلماتیک، پکن تلاشی برای محدود کردن واردات سنگ‌آهن استرالیا انجام نداده است.

دولت چین اعلام کرده است: همکاری‌های بین‌المللی را در منابع معدنی ارتقا خواهیم داد، در حالی که ساختار و توزیع سرمایه‌گذاری خارجی را بهینه خواهیم کرد. ما باید سیستم بازار تجارت سنگ‌آهن را بهبود ببخشیم و مکانیسم قیمت‌گذاری باز، شفاف، منصفانه و معقول را تشکیل دهیم.

اگرچه سنگ‌آهن چین از نظر محتوای آهن، هزینه و حجم معدن نسبت به محصولات استرالیا یا برزیل قدرت رقابتی کمتری دارد، اما دولت چین قصد دارد حمایت مالی برای اکتشاف را افزایش دهد و از مشوق‌های مالیاتی برای تشویق توسعه سنگ‌آهن‌های داخلی با عیار پایین استفاده کند.

در دستورالعمل توسعه صنعت فولاد که در ژانویه منتشر شد، وزارت صنعت چین اعلام کرد که نسبت خودکفایی آهن چین باید تا سال 2025 به بالای 45 درصد برسد. این دستورالعمل، هدف تولید ضایعات فولادی را 300 میلیون تن در سال، معادل 30 درصد تعیین کرده است.

چن کلونگ، مدیر بخش مواد خام وزارت صنعت چین، در سخنانی گفت ظرفیت تولید داخلی فولاد خام طی پنج سال آینده کاهش خواهد یافت. این کاهش ضروری است زیرا تقاضای داخلی برای فولاد، آلومینیوم، سیمان و سایر کالاها به اوج خود رسیده، در حالی که کارخانه‌های فولاد با محدودیت‌های انرژی و کربن‌زدایی مواجه هستند. این کشور 150 میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد را در پنج سال گذشته کم کرده است که بر اساس اعلام اداره ملی آمار، این میزان در پایان سال 2020 به 1.08 میلیارد تن رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *