سنگ آهن همچنان منتظر چشم انداز واضح

بازار سنگ آهن در سال 2021، آنچنان که پیش بینی می شد در ابتدا به دلیل رکود تقاضا و تعطیلی های ناشی از پاندمی کرونا در سال 2020، هیجانی بود و شاهد رشد قیمت ها و افزایش حجم معاملات بود اما پس از آن و اوج گیری سویه های جدید این ویروس در کنار سیاست های مصرف کنندگان و تولید کنندگان و به طور ویژه چین روی ریل نزولی سوار شد و تا پایان سال نیز تقریبا سوار بر همان بود.

به گزارش فولادبان، در پایان سال 2021، پکن برنامه ای 5 ساله برای بخش کامودیتی ها اعلام کرده که نشان می دهد که این کشور قصد تشدید تولید پاک و هوشمندتر را دارد و این بحث که چند ماهی هست برای کارخانه های فولادی و حجم تولیدشان حاشیه ای ایجاد کرده است، با این برنامه می تواند کاهش قطعی تولید فولاد چین را رقم بزند.

 

کاهش تولید فولاد یعنی کاهش مصرف سنگ آهن توسط چین، آن هم در شرایطی که این کشور در چند کشور به فعالیت معدن کاری فراسرزمینی برای استقلال از برزیل و استرالیا جهت تامین سنگ آهن مورد نیازش پرداخته این پیام را برای بازارهای جهانی سنگ آهن و فولاد را داشته که چین از ثبات و کاهش قیمت این نهاده مهم صنعتی حمایت می کند.

 

البته در کنار این مسئله، از ابتدای سال 2022 نیز توافق نامه تعرفه ای بین آمریکا و اتحادیه اروپا اجرایی شده و حجم تبادلات فولاد صنعتی بین آنها بیش از گذشته خواهد شد و مصرف نهاده اولیه سنگ آهن را در آنها بالا خواهد برد، هرچند به تنهایی و به طور آنی جایگزین چین نخواهد شد.

 

رشد قیمت فولاد که در اثر عبور از شرایط حاد کرونایی و شروع روندهای ساختمانی و عمرانی شکل گرفته است می تواند به رشد قیمت سنگ آهن و مقاومت در برابر تنزل نرخ آن کمک شایانی داشته باشد.

 

با همه این اوصاف، می توان گفت که سال 2022 سالی کمی متفاوت تر از 2021 برای فعالان بازار سنگ آهن در سطح جهانی خواهد بود و تحولات پیش بینی شده صنعت فولاد مهم ترین عامل موثر روی بازار این نهاده خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *