جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 26 آذر 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بورس منفی با چاشنی عدم اطمینان/ تأثیر مذاکرات برجام بر معاملات بورس چیست؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه عدم اطمینان در معامله‌گران باعث شد که بازار سرمایه منفی دنبال شود، گفت: نتایج مختلف مذاکرات برجام تأثیر متفاوتی روی بازار خواهد گذاشت، اما باید منتظر شنیدن اخبار قطعی مذاکرات و تأثیر آن روی نرخ ارز باشیم.

بورس منفی با چاشنی عدم اطمینان/ تأثیر مذاکرات برجام بر معاملات بورس چیست؟ اخبار اخبار معدن

به گزارش فولادبان، بازار سرمایه این هفته جز رنگ خون به خود چیزی ندید و تنها روز آخر معاملات رشد اندک شاخص توانست به برخی از سهم‌ها رنگ سبز دهد، اما به طور کلی، همه چیز دست به دست هم داد تا شرایط بازار نسبت به هفته گذشته خراب‌تر باشد و ارزش و حجم معاملات باز هم پایین‌تر بیاید. هفته‌ای که گذشت، هفته‌ای پر از خبرهای اقتصادی بود که گل آن‌ها به لایحه بودجه سال 1401 مربوط بود که در این میان، خبری مانند افزایش قیمت انرژی برای صنایع باعث شد تا بیشتر معامله‌گران به فکر خارج شدن از بازار باشند.

به هر ترتیب، شاخص کل بورس این هفته را هم رو به سقوط حرکت کرد و با افت 4.1 درصدی، 56 هزار و 176 واحد دیگر پایین آمد تا روی نقطه یک میلیون و 293 هزار و 213 واحدی آرام بگیرد و به تعطیلات دو روزه برود. شاخص کل هم‌وزن نیز دست کمی از نماگر اصلی بازار سرمایه نداشت چراکه این شاخص هم با کاهش 5.2 درصدی، رقم 344 هزار و 506 واحدی را نشان داد. فلزات اساسی هم هفته‌ای با عرضه‌های سنگین را پشت سر گذاشتند و شاخص این گروه با افت 3.6 درصدی، در ارتفاع یک میلیون و 42 هزار و 336 واحدی قرار گرفت.

مهدی قلی‌پور در گفتگو با فولادبان در رابطه با معاملات این هفته بورس گفت: این هفته با افت 4.16 درصدی که شاخص کل داشت، بازدهی شاخص کل از ابتدای سال بالاخره مجددا منفی شد و به کمتر از منفی یک درصد رسید. شاخص کل هم وزن هم با افت 5.25 درصدی زیان خود از اول سال را به 22 درصد رساند و در حقیقت شاخص هم‌وزن حال و روز بازار سرمایه را بهتر نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه نکته نگران‌کننده در این هفته ارزش معاملات خرد بود که در مجموع هفته به کمتر از 13 همت رسید، افزود: این در حالی است که در روزهای رونق تابستان 99 ارزش معاملات خرد یک روز نزدیک به 3 برابر جمع ارزش معاملات یک هفته گذشته بود و این افت ارزش معاملات بسیار نگران کننده است.

از طرف دیگر بیش از 2250 میلیارد تومان دیگر توسط حقیقی‌ها از بورس خارج شد. در کل بازاری منفی توام با عدم اطمینان درباره آینده را شاهد بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: صنایع سایر مواد معدنی، خودرویی و حفاری بیشترین کاهش ارزش را طی هفته داشتند و محصولات پاک کننده و تجهیزات صنعتی تنها صنایع بودن افت طی هفته بودند. اخبار مذاکرات برجامی، اقدامات بانک مرکزی در خصوص کنترل بازار ارز و نیز معاملات بانک مرکزی در بازار بدهی، پیش نویس بودجه 1401 و نیز قیمت گذاری خودرو مهمترین اخبار تاثیر گذار بر بازار طی هفته بود.

قلی‌پور درباره تأثیر لایحه بودجه سال آینده روی معاملات بورس گفت: پیش نویس اولیه بودجه 1401 کاملا به ضرر سرمایه گذاران در بازار سرمایه است. افزایش نرخ های انرژی، خوراک و بهره مالکانه در کنار سایر عوارض و همچنین دو برابر شدن درآمد مالیاتی در این بودجه همگی به ضرر صنایع است. کسری بودجه کاملا در این بودجه مشخص است و به نظر می رسد که ابتدا هزینه ها و مخارج برآورد شده و سپس درآمدها برای تراز شدن بودجه تعیین شده است.

وی اضافه کرد: نکته دیگر این بودجه که کسری آن بدیهی است فشار بیشتر بر بازار سرمایه بویژه از طریق تامین مالی با انتشار و فروش اوراق بدهی است به نحوی که انتظار می رود با این بودجه نرخ بازده تا سررسید در بازار بدهی حتی به 30 درصد برسد در حالی که همین الان هم نرخ بازده تا سررسید در این بازار در کمتر از 4 ماه از 20 به 25 درصد رسیده و با PD حدود 4 در این بازار، جانی برای رقابت بازار سهام با PD بیشتر از 8 نمانده است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره مذاکرات برجام گفت: پیش بینی نتایج برجام در تخصص کارشناسان حوزه سیاست بین‌المللی است با اینحال به عنوان تحلیل گر مالی می توانم سناریوها را پیش بینی کنم. سناریوی اول این است بازگشت به توافق قبلی است (احتمال 30%): در این سناریو دلار آزاد و نیمایی در بلند مدت در کانال 25 تومان متعادل و نرخ بازده تا سررسید در بازار بدهی به خاطر کاهش فشار فروش دولت و نیز تامین بودجه از محل فروش نفت، از 25 درصد فعلی به کمتر 20 درصد خواهد رسید و نهایتا انتظار می رود که بورس حالت تعادلی به خود گرفته و رشدی بسیار محدود در میان مدت و رشد معقول در بلند مدت داشته باشد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors