جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 05 آذر 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بلاتکلیفی دولت، ترمز بازار سرمایه/ شاخص بیشتر افت نمی‌کند

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بلاتکلیفی دولت در قیمت‌گذاری دستوری بازار را سردرگم کرده است، گفت: شاخص به جایی رسیده است که بیشتر از این کاهش نخواهد یافت و باید منتظر اخبار جدید باشیم تا روند کلی بازار مشخص شود.

بازار سرمایه

به گزارش فولادبان، هفته‌های نزولی بازار سرمایه همچنان ادامه دارند؛ بورس این هفته هم نسبت به هفته گذشته افت اندکی داشت، اما همین افت اندک باعث شد تا شاخص کل کانال 1.4 میلیون واحدی را از دست بدهد. عوامل متعددی منتهی به از بین رفتن اعتماد معامله‌گران این بازار شده است و کاهش حجم معاملات چنین مسئله‌ای را ثابت می‌کند، اما کارشناسان عوامل مختلفی مانند بی‌ثباتی اقتصادی، دخالت دولت در قیمت‌گذاری کالاهایی از جمله فولاد و خودرو و همچنین، فروش اوراق توسط دولت را عامل ریزش بازار می‌دانند.

با وجود اینکه این هفته دلار وارد کانال 29 هزار تومانی شد، شاخص کل به افت خود ادامه داد. نماگر اصلی بورس نسبت به هفته قبل 1.2 درصد یعنی 16 هزار و 673 واحد ریزش داشت و به یک میلیون و 394 هزار و 105 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن هم در این ریزش همراه بود و با افت 0.8 درصدی، در ارتفاع 383 هزار و 470 واحدی قرار گرفت. شاخص فلزات اساسی هم نسبت به هفته قبل، 1.4 درصد کاهش داشت و در نقطه یک میلیون و 99 هزار و 785 واحد به کار خود پایان داد.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با معاملات این هفته بازار سرمایه گفت: پس از افت‌های متعدد در هفته‌های گذشته، شاخص زیر یک میلیون و 400 هزار واحد به یک هسته سخت برخورد کرده است و احتمال کاهش بیشتر شاخص، با توجه به تحولاتی که در اقتصاد از جمله وضعیت نرخ ارز و تورم می‌بینیم، کم است.

وی با اشاره به اینکه برخی نگرانی‌ها در بازار وجود دارد که مانع رشد آن می‌شود، افزود: مهم‌ترین نگرانی بازار، بلاتکلیفی دولت در قیمت‌گذاری دستوری به‌ویژه در صنعت خودرو است که اخبار ضد و نقیض متعددی از آن منتشر می‌شود. مسئله بعدی، حذف ارز 4200 تومانی است و اینکه دولت چطور می‌تواند با این مسئله کنار بیاید و مسئله بزرگتر هم بودجه سال 1401 است.

این کارشناس بازار سرمایه در این باره افزود: اولین موضوع درباره لایحه بودجه سال آینده این است که کسری بودجه چطور می‌تواند جبران شود؛ مسئله‌ای که امسال باعث فروش اوراق توسط دولت شد و فروش اوراق هم باعث افزایش نرخ بهره شد و مسئله بعدی، نرخ حامل‌های انرژی است. از طرف دیگر، نیم‌نگاهی ناامیدانه به مذاکرات است که با توجه به شرایط موجود، مذاکرات روند کندی خواهد داشت. به همین دلیل، بازار در حال درجا زدن است.

دارابی درباره ادامه روند معاملات تأکید کرد: اگر لایحه بودجه سال آینده شوکی به بازار وارد نکند، شاید بازار دیگر تمایلی به کاهش نداشته باشد بنابراین، باید صبر کنیم تا خبرهای تکمیلی از مسائل مختلف منتشر شود و برنامه دولت درباره این مسائل چیست. پیش‌بینی می‌شود بازار بدون روند به کار خود ادامه بدهد.

وی با تأکید بر اثر فرا رسیدن تسویه حساب بازرگانان بزرگ روی افزایش نرخ دلار، گفت: تلاطم بازار ارز در پایان سال میلادی، هر ساله دیده می‌شود. در کنار این، مسائل دیگری مانند بازدید گروسی از تهران و کاهش شدید لیر باعث رشد نرخ دلار شد. تجارت ایران با ترکیه رقابت تنگاتنگی دارد و اگر شدت افت لیر با همین سرعت پیش برود، صادرات ما را تحت فشار قرار می‌دهد و واردات ما افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: ما معمولا چهار مرجع بازار داخلی داشتیم که شهرهای هرات، سلیمانیه، دبی و استانبول بودند. هرات و سلیمانیه به خاطر مسائل اخیر در افغانستان کنار رفتند و اگر ترکیه هم دچار بحران ارزی شود و بخواهد سیستم بسته ارزی را در پیش بگیرد، ممکن است دلار در ایران تحت تأثیر قرار بگیرد.

دارابی در پایان تصریح کرد: در بازاری که روند کلی وجود ندارد، تک‌سهم‌ها گزینه‌های بهتری هستند و سهم‌های فولادی هم تابع لایحه بودجه هستند چون در لایحه بودجه بحث نرخ گاز و برق این صنایع حساس است و باید منتظر تصمیم دولت باشیم. البته، در کنار آن، قیمت‌های جهانی هم رویکرد کاهشی دارند و با نزدیک شدن به تعطیلات سال نوی میلادی شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors