نگرانی استرالیا از کاهش واردات سنگ‌آهن چین

واردات سنگ‌آهن و کنسانتره چین در ماه اکتبر 14.1 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری فولادبان، چین در ماه اکتبر 91.61 میلیون تن سنگ‌آهن و کنسانتره آن وارد کرد که نسبت به ماه قبل از آن 4.2 درصد و نسبت به سال قبل 14.1 درصد کاهش داشت.

واردات سنگ‌آهن چین از استرالیا که بزرگ‌ترین تأمین‌کننده چین باقی‌مانده است، به 58.41 میلیون تن رسید که 1.2 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته اما 3.9 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. برزیل همچنان دومین تأمین‌کننده بزرگ سنگ‌آهن چین است. واردات سنگ‌آهن چین از برزیل در اکتبر به 20.22 میلیون تن رسید که نسبت به ماه قبل 12.8 درصد کاهش و نسبت به سال قبل 19.7 درصد کاهش داشت.

به همین دلیل انتظار می‌رود صادرات سنگ‌آهن استرالیا در ادامه سال 2021 و سه‌ماهه اول سال 2022 به روند کند خود ادامه دهد، زیرا قیمت‌های جهانی به پایین‌ترین حد خود در سال جاری نسبت به دوره اوج در ژوئن سقوط کرده که ناشی از تلاش‌های فزاینده چین برای کنترل دوگانه انرژی یعنی کاهش مصرف برای حفاظت از محیط زیست و بهره‌وری صنعتی است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اگرچه احتمالاً قیمت سنگ‌آهن تا سه‌ماهه اول سال 2022 پایین می‌ماند، اما صادرات سنگ‌آهن استرالیا به چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری سنگ‌آهن این کشور، ممکن است حتی بیشتر کاهش یابد.

یک منبع در شرکت معدنی انگلیسی – استرالیایی ریوتینتو به گلوبال تایمز گفت که اگرچه هنوز تقاضا از سوی چین وجود دارد، اما به خوبی نیمه اول سال نبوده است.

به گفته این فرد، سیاست کاهش آلودگی چین به وضعیت فعلی کمک کرده است، زیرا این سیاست به طور مستقیم با کاهش تولید فولاد مرتبط است که منجر به تقاضای ضعیف برای سنگ‌آهن شده است.

آگاهان صنعت می‌گویند با توجه به اینکه جهان به کاهش کربن نگاه می‌کند که چین در حال حاضر در آن حرف اول را می‌زند، واردات سنگ‌آهن به این روند ضعیف ادامه خواهد داد، به‌ویژه واردات از استرالیا، زیرا چین وابستگی خود را به سنگ‌آهن این کشور کاهش داده است.

وانگ گوکینگ، تحلیل بازار فولاد در این باره گفت که دلیل اصلی این کاهش، تلاش‌های چین برای رسیدن به هدف صفر کردن انتشار کربن برای حفاظت از محیط زیست است. او انتظار دارد که تولید فولاد خام چین تا سه‌ماهه اول سال آینده به کاهش ادامه دهد.

به دلیل تقاضای ضعیف، موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین افزایش یافته است.

بر اساس آمار روز جمعه Mysteel، موجودی هفتگی سنگ‌آهن وارداتی 45 بندر در سراسر چین 151 میلیون تن بوده که نسبت به هفته گذشته حدود 1 میلیون تن افزایش داشته است.

بانک مرکزی چین تاکید کرده است: چین به شدت به واردات سنگ‌آهن وابسته است و ایجاد یک سیستم تضمین منابع متنوع و چند روشی پایدار و قابل اعتماد برای بهبود زنجیره صنعتی داخلی فولاد و توانایی مقاومت در برابر ریسک‌ها ضروری است.

چن هونگ، استاد دانشگاه به گلوبال تایمز گفت: با تلاش‌های شدید چین برای تقویت اقدامات مشخص خود برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، ما شاهد گام‌های مهمی برای بهینه‌سازی ساختار صنعتی آن با تمرکز بر حفاظت از محیط زیست هستیم. کارخانه‌های فولاد تولید را محدود کرده‌اند و تعداد کمی از آنها به افزایش واردات فکر می‌کنند.

چن گفت، در حالی که دولت کانبرا معتقد است سنگ‌آهن استرالیا برای چین ضروری است و حتی محدودیت‌هایی برای صادرات این کشور به چین اعمال می‌کند، تلاش‌های سوداگرانه و غیرمنطقی آنها برای استفاده از این ماده معدنی به عنوان ابزاری اجباری برای باج‌خواهی چین شکست‌خورده است.

چن گفت: انتظار می‌رود کاهش واردات سنگ‌آهن استرالیا تأثیر قابل پیش‌بینی بر اقتصاد استرالیا داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *