قیمت‌گذاری فولاد بر مبنای دلار اشتباه است/ ورق تولید داخل، بهترین شاخص برای قیمت‌گذاری ورق فولادی است

دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران گفت: شاخص تعیین قیمت و محاسبه قیمت تمام‌شده ورق فولادی باید ورق تولید داخل باشد و اگر قیمت بر مبنای دلار محاسبه شود هیچ فایده‌ای برای واحدهای تولید داخل نخواهد داشت و بازهم رشد قیمت را شاهد خواهیم بود و ورق فولادی گران‌تر خواهد شد.

انوش رحام در گفتگو با فولادبان افزود: ورق فولادی وارداتی مشمول هزینه مبادله می‌شوند و هزینه مبادله کالای وارداتی بالاتر از هزینه کالای تولید داخل است.

وی ادامه داد: ورق تولید داخل همچنین در فرایند تولید خود از چندین یارانه بهره‌مند می‌شود و به همین علت وزارت صمت طرح تجمیع ورق فولادی وارداتی و ورق تولید داخل را برای تعادل قیمت این محصول ارائه کرده است.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران تصریح کرد: طرح تجمیع و ممزوج کردن ورق تولید داخل با ورق وارداتی هرچند اقدامی برای کنترل قیمت است اما نمی‌تواند راهکار جلوگیری از افرایش قیمت باشد.

رحام گفت: زمانی که محصولات فولادی به بورس کالا می‌روند، رقابت به گونه‌ای اتفاق می‌افتد که قیمت تمام‌شده بالاتر می‌رود و صنایع تکمیلی مانند صنایع خودروسازی، لوازم خانگی و لوله پروفیل باید این تفاوت قیمت را بپردازند بنابراین تجمیع قیمت ورق وارداتی با ورق تولید داخل راهکار قطعی کاهش قیمت نمی‌تواند باشد.

وی طرح تجمیع ورق تولید داخل با ورق وارداتی را غیرعملیاتی خواند و گفت: چگونه می‌توان با تجمیع دو نوع ورق قیمت مناسب ورق موردنیاز کشور را تعیین کرد در حالی که قیمت ورق تولید داخل که هفته گذشته به بورس عرضه شد با احتساب دلار نیمایی رقمی بالاتر از قیمت جهانی بود.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران تصریح کرد: میانگین قیمت ورق CIS در چین طی هفته گذشته 860 دلار بود که با احتساب دلار 23 هزار و 300 تومانی نیمایی به رقمی حدود 20 هزار و 380 تومان رسید که در مقایسه با قیمت 21 هزار و 353 تومانی کشف‌شده در بورس و هزینه 450 تومان پریمیوم که بورس کالا می‌گیرد از نظر قیمت کالای فروخته‌شده و مصرف‌کننده داخلی گران‌تر از بازارهای بین‌المللی است که این نشان می‌دهد که تفاوت قیمت وجود دارد و ایران گران‌تر از بازارهای جهانی ورق وارداتی خود را خریداری می‌کند.

رحام با اشتباه خواندن سیاست تجمیع قیمت ورق داخلی با وارداتی افزود: مشکل قیمت‌گذاری با طرح تجمیع حل نمی‌شود اما اگر مشکل تأمین ورق فولادی برای صنایع داخلی داشته باشیم می‌توانیم این مشکل را با واردات ورق حل کنیم و چاره‌ای هم جز واردات نداریم.

وی ادامه داد: ورق فولادی در گذشته وارد می‌شد و هیچ مشکلی هم نداشت تا اینکه شرکت فولاد مبارکه در سیگنالی اشتباه و آدرسی غلط اعلام کرد می‌تواند تمام ورق موردنیاز کشور را تأمین کند و پس از آن جلوی واردات گرفته شد و دولت تعرفه واردات ورق را افزایش داد و جلوی واردات را گرفت.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران گفت: اکنون پس از سه، چهار سال آزمون و خطا تعرفه واردات ورق فولادی کاهش یافته و واردات آن آزاد شده است در حالی که این اتفاق چندین سال پیش افتاده بود و بازار خود را تنظیم کرده بود.

رحام افزود: در بازار آن سال‌ها فولاد مبارکه مجبور بود قیمت محصولات خود را بر اساس قیمت جهانی تنظیم کند و هیچ کمبودی هم وجود نداشت اما در حال حاضر متاسفانه مجبوریم تمام بازارها را با نرخی که مبارکه می‌خواهد تنظیم کنیم و این اشتباه بزرگی است.

وی ادامه داد: به نظر من باید بگذاریم تنظیم رقابتی که جلوی واردات باز بشود اما برای تعیین قیمت و قیمت تمام‌شده ورق داخلی مبنا قرار بگیرد که در این شرایط جلوی افزایش قیمت برای واحدهای تولیدی گرفته خواهد شد.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران تصریح کرد: تنها راه قیمت تمام‌شده، ورق تولید داخل و محاسبه آن است و اگر قیمت بر مبنای دلار محاسبه شود هیچ فایده‌ای برای واحدهای تولید داخل نخواهد داشت و بازهم رشد قیمت را شاهد خواهیم بود و ورق فولادی گران‌تر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *