گزارش مجمع جهانی اقتصاد: چگونه می‌توانیم فولاد و بتن سبزتر بسازیم؟

مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی درباره فرآیند کاهش آلایندگی صنعت فولاد نوشته است:‌ زمان آن رسیده است که با جدا کردن توسعه صنعتی از مصرف انرژی آلوده‌کننده آب‌وهوا، رشد انتشار گازهای گلخانه‌ای را متوقف کنیم.

به گزارش پایگاه خبری فولادبان در گزارش مجمع جهانی اقتصاد آمده است:‌  ابتکار کربن‌زدایی عمیق صنعتی (IDDI) استانداردهایی را برای محصولات ساختمان سبز و راه‌هایی برای ردیابی کربن تعیین می‌کند.

یک کارشناس می‌نویسد: دولت‌های بیشتری باید در حال حاضر تعهدات 2030 را برای فولاد و بتن سبزتر انجام دهند تا این محصولات تا اواسط قرن عادی شوند.

زمان آن رسیده است که رشد خطرناک انتشار گازهای گلخانه‌ای را با جدا کردن توسعه صنعتی از مصرف انرژی آلوده‌کننده آب‌وهوا متوقف کنیم. و ما اهرم‌هایی برای انجام آن داریم. ما به دولت‌ها نیاز داریم که از فولاد و بتن شروع کنند.

فولاد و بتن تاروپود جوامع مدرن ما هستند. آن‌ها خانه‌ها، ماشین‌ها، جاده‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و وسایل ما را می‌سازند. استفاده از آنها نیز با افزایش سرعت شهرنشینی و صنعتی شدن در سراسر جنوب جهانی در حال رونق است. انتظار می‌رود جهان تا 40 سال آینده هر ماه معادل یک شهر نیویورک دیگری بسازد. در سطح جهانی، ما در حال حاضر سالانه کل منطقه ساخته‌شده ژاپن را اضافه می‌کنیم. فولاد و بتن مسئول 14 تا 16 درصد از انتشار CO2 جهانی مرتبط با انرژی هستند. تغییر روش ساخت جوامع ما مستلزم ایجاد تحول در فرآیندهای اصلی این صنایع است. اگر جامعه جهانی ما بخواهد به اهداف ایمن برای آب‌وهوا که در سال 2015 توافق شده بود دست یابد، این وظیفه عظیم باید حل شود تا اما مسیر روشن است.

اینفوگرافیک از فرآیند ساخت فولاد

گزارش مجمع جهانی اقتصاد: چگونه می‌توانیم فولاد و بتن سبزتر بسازیم؟ عینک فولادی فولاد

 

خبر خوب، و اقدامی که می‌تواند بازی را تغییر دهد، این است که اگر از همین حالا شروع کنیم، می‌توانیم تولید فولاد و بتن را تا اواسط قرن با قیمتی مقرون به صرفه کربن‌زدایی کنیم. رهبران صنعت از قبل شروع کرده‌اند. آن‌ها می‌دانند که خطر سرگردان شدن دارایی‌های مرتبط با آب‌وهوا بسیار زیاد و پرهزینه است. سازندگان سیمان و فولاد، مانند Holcim، thyssenkrupp و HeidelbergCement، برای حفظ رونق آینده خود، متعهد به اهداف تولید خالص صفر شده‌اند و در حال تحقیق در مورد فناوری‌های امیدوارکننده مانند جایگزینی سوخت‌های فسیلی با هیدروژن سبز هستند. بخش مالی نیز در حال انجام حرکت‌های مهمی است. در اوایل سال جاری، شش بانک بین‌المللی توافق کردند که یک توافقنامه مالی همسو با اقلیم برای حمایت از کربن‌زدایی بخش فولاد ایجاد کنند.

اکنون دولت‌ها باید اقدامی فوری انجام دهند تا فولاد و بتن سبزتر از نظر تجاری قابل دوام باشند. تسریع در دگرگونی این صنایع راهی برای بازسازی بهتر است. گروهی از کشورها به همراه سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) از طریق ابتکار کربن‌زدایی عمیق صنعتی (IDDI) رهبری این کار را بر عهده دارند. بریتانیا، هند، آلمان، کانادا، امارات متحده عربی و همچنین شرکای صنعتی و غیردولتی در حال تعیین استانداردها برای محصولات ساختمان سبز و ایجاد راه‌هایی برای ردیابی کربن خود هستند. این اولین قدم ضروری و مهم است.

 

 

مجمع جهانی اقتصاد برای مقابله با آلودگی هوا چه می‌کند؟

بیش از 50 درصد کشورها استانداردهای ملی کیفیت هوای محیط را ایجاد کرده‌اند، اما ما باید برای محافظت از شهروندان و سیاره خود تلاش بیشتری انجام دهیم.

در جریان اجلاس COP26، مجمع جهانی اقتصاد و صندوق هوای پاک اولین ابتکار بخش خصوصی جهانی را برای مقابله با آلودگی هوا راه‌اندازی کردند.

اعضای مؤسس اتحاد برای هوای پاک متعهد به‌ اندازه‌گیری و کاهش انتشار آلودگی هوا و ایجاد جوامع سالم‌تر در سراسر جهان هستند.

شرکای IDDI همچنین می‌خواهند از تدارکات عمومی سبز برای ایجاد بازارهایی برای فولاد و بتن کم‌کربن استفاده کنند. دولت‌ها 40 درصد سیمان و 25 درصد فولاد فروخته‌شده در بازارهای داخلی خود را خریداری می‌کنند. با تعهد به خرید مقادیر قابل توجهی فولاد و بتن کم‌کربن، دولت‌ها سیگنال‌های قوی به صنایع ارسال می‌کنند که «اگر شما آن را بسازید، ما آن را می‌خریم»، از این رو سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز برای افزایش تولید را آغاز می‌کند.

دولت‌های بیشتری باید با تعهدات سال 2030 برای فولاد و بتن سبزتر پیش‌قدم شوند تا این محصولات تا اواسط قرن عادی شوند. در اجلاس اخیر G20، رهبران تعهدات خود را برای محدود کردن گرمایش جهانی و انجام اقدامات بیشتر برای محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای تقویت کردند. کنفرانس مهم تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد COP26 که در گلاسکو در حال انجام است، فرصتی منحصر به فرد برای دولت‌ها برای نشان دادن رهبری و تسریع تحول به سمت فولاد و بتن سبز، تضمین آینده‌ای امن و مرفه برای همه ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *