جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 10 آبان 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تاثیر هزینه فولاد بر قیمت لوازم خانگی، غیرمعمول نیست

شرکت‌های بزرگ فولادسازی اغلب بورسی هستند و ضریب سودشان هم بیش از سه تا چهار درصد نیست و اگر رقم سه یا چهار درصدی سود از هزینه تولید کم شود فقط قیمت هزینه مواد اولیه می‌ماند لذا گرانی فولاد و ورق فولادی به نوعی در زنجیره گرانی در هم تنیده است.

چند روز پیش محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور با حضور در بازار لوازم خانگی در جریان وضعیت عرضه لوازم خانگی داخلی قرار گرفت و پای صحبت کسبه این بازار نشست.

در جریان بازدید مخبر، فعالان بازار لوازم خانگی و تولیدکنندگان مدعی بودند که علت گرانی لوازم خانگی، افزایش هزینه مواد اولیه خصوصا فولاد است.

در همین زمینه، محمد کشانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان افزود: در دو ماه اخیر قیمت شمش در دامنه 13 هزار تومان در حال ثبات بوده و افزایشی نداشته است اما در ابتدای سال به‌ویژه پنج شش ماه اول آن رشد قیمتی در شمش داشتیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بازار در ثبات قیمتی بسر می‌برد و شمش 13 هزار تومان و میلگرد 16 هزار تومان است و علت آن هم این است که در بازار خبری نیست و طرح‌های عمرانی تقریباً در حالت تعطیل و رکود به سر می‌برند.

این فعال صنعتی ادامه داد: گزارش‌های ارسالی از بازار هم حکایت از نبود مشتری دارد و قیمت‌ها دست به دست می‌شود.

کشانی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید و بالتبع آن افزایش قیمت محصولات افزود: وقتی نهاده‌ها و مواد اولیه شما برای تبدیل به شمش رقمی معادل 12 هزار تومان است، فولادساز نمی‌تواند شمش تولیدی خود را با رقمی معادل 10 هزار تومان بفروشد و این رقم جز زیان و ضرر برای فولادساز نخواهد بود

وی گفت: شمش تولیدی با رقمی معادل 12 هزار تومان بعلاوه رقمی معادل حاشیه سود قیمت‌گذاری خواهد شد و هرچقدر که قیمت تمام‌شده مواد اولیه کم باشد قیمت محصول نهایی برای فولادسازان هم کاهشی خواهد بود و فقط رقمی معادل حاشیه سود را برای محصول نهایی اضافه می‌کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: برای تولید فولاد، زنجیره‌ای از مواد اولیه شامل سنگ‌آهن، گندله، برق و گاز بعلاوه نیروی انسانی جمع می‌شوند تا بتوانند محصول فولاد را تولید کنند و تعیین قیمت آن از مجموع هزینه تولید و حاشیه سود به دست می‌آید. درنتیجه زمانی که نهاده‌های اولیه قیمت افزایشی داشته‌اند نمی‌توان انتظار کالا و محصول ارزان را از تولیدکننده فولاد یا لوازم خانگی داشت.

کشانی با اشاره به شکایت و ابراز نگرانی تولیدکنندگان لوازم خانگی از گرانی قیمت محصولات فولادی و ورق تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ فولادسازی اغلب بورسی هستند و ضریب سودشان هم بیش از سه تا چهار درصد نیست و اگر رقم سه یا چهار درصدی سود از هزینه تولید کم شود فقط قیمت هزینه مواد اولیه می‌ماند لذا گرانی فولاد و ورق فولادی به نوعی در زنجیره گرانی در هم تنیده است.

وی گفت: این جمله که فولاد، گران است و صنایع لوازم خانگی هم گران تولید می‌شود جمله درستی است تولیدکنندگان لوازم خانگی با احتساب هزینه تولید و سود، قیمت نهایی تولیدات خود یعنی یخچال و ماشین لباسشویی را اعلام می‌کنند که دقیقاً شرایطی مشابه در صنعت تولید فولاد است.

این فعال صنعتی افزود: زنجیره تولید از ابتدا تا انتها چه در صنعت فولاد و چه در دیگر صنایع مانند لوازم خانگی مقدمه و مؤخره یکدیگر به حساب می‌آیند. نمی‌توان قیمت میلگرد که محصول نهایی است را هشت هزار تومان تعیین کرد درحالی که قیمت شمش ده هزار تومان است این نشدنی است.

 

 

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors