جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 06 آبان 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بی‌توجهی مسئولان به بازار سرمایه/ کسی به بورس اعتماد ندارد

یک کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اعتماد به عنوان فاکتور اصلی بستر سرمایه‌گذاری، گفت: اعتماد سرمایه‌گذاران شرط اصلی بهبود روند بازار سرمایه است، اما مسئولان و دولت هیچ توجه خاصی به این مسئله ندارند.

به گزارش فولادبان؛ با اینکه این هفته شاهد روند رو به رشد در قیمت کالاهای اساسی، نرخ دلار و سایر مؤلفه‌های تأثیرگذار در بورس بودیم، باز هم یک بازدهی منفی از شاخص‌های بازار را شاهد بودیم. با توجه به اینکه شاهد خبر اثرگذاری در حوزه اقتصاد نبودیم، این کفه عرضه بود که در بازار سرمایه سنگینی کرد و همین مسئله کافی بود تا شاخص کل کانال 1.4 میلیون واحدی را از دست دهد، اما نکته مثبت این بود که تحرکات تقاضا در برخی از تک‌سهم‌ها مانع افت شدید شاخص کل شد.

با تمام تغییر و تحولاتی که در بورس شاهد بودیم، این هفته شاخص کل با افت تقریبا 3 درصدی، 42 هزار و 397 واحد پایین‌تر آمد و در یک میلیون و 393 هزار و 960 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم‌وزن هم که نسبت به نماگر اصلی بورس تفاوت چندانی نداشت، این هفته با 5.2 درصد ریزش، رقم 376 هزار و 472 واحدی را نشان داد، اما شاخص فلزات اساسی یکی از شاخص‌هایی بود که بر خلاف راستای کلی بازار حرکت کرد و با 1.1 درصد رشد، این هفته به یک میلیون و 135 هزار و 188 واحدی رسید.

علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با وضعیت کلی بورس گفت: بازار در شرایط فعلی از لحاظ عوامل بنیادی مستعد رشد است زیرا هم نرخ‌های جهانی در حال افزایش هستند و هم نرخ دلار در قیمت فعلی تثبیت شده است و هم تورم انتزاعی بالاست و تمامی این عوامل به نفع بازار و سهم‌های بزرگ است بنابراین، انتظار می‌رود سهام شاخص‌ساز بازار رشد کنند.

وی با اشاره به اینکه اولین شرط هرگونه سرمایه‌گذاری، اعتماد سرمایه‌گذاران به بستر سرمایه‌گذاری است، افزود: متأسفانه، اتفاقاتی که در یک سال اخیر افتاده است، اعتماد از بازار سرمایه بیرون رفته و مردم به این نهاد سرمایه‌گذاری اعتماد ندارد. عمل‌های متفاوت از حرف، قول‌های عمل نشده، زیان کردن عمده سرمایه‌گذاران در بورس و افت 30 درصدی شاخص، عواملی هستند که اعتماد سرمایه‌گذار خرد را خدشه‌دار می‌کند و تا زمانی که اعتماد به بازار بازنگررد، نقدینگی وارد آن نمی‌شود و رشد نمی‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس در کوتاه‌مدت میسر نیست چراکه این مسئله نیازمند عمل مستمر است و به نظر من، حتی اگر بازار سرمایه از فردا اقدام به جلب اعتماد سرمایه‌گذاران کند، باید این کار را در بلندمدت انجام دهد. با صرف نظر کردن از اعتماد، می‌توان گفت تمام عوامل به نفع بازار است و بازار پتانسیل رشد را دارد.

تاجبر درباره افت‌های پی در پی شاخص کل بورس گفت: در هفته گذشته، اخبار خاصی که تأثیر چندانی روی تصمیم‌های سرمایه‌گذاران داشته باشد، منتشر نشده است، اما افت شاخص بیشتر مربوط به خروج سرمایه‌گذاران است. برخی از سرمایه‌گذاران هم به خاطر نقدشوندگی سهام خود، سهم‌هایشان را می‌فروشند و به همین دلیل، حتی سهم‌هایی که گزارش‌های شش ماهه عالی داشته‌اند، در حال حاضر، منفی هستند.

وی اضافه کرد: ممکن است در روزهای پیش رو مثبت‌های مقطعی داشته باشیم، اما ورود نقدینگی به بازار، رشد یکپارچه شاخص و رسیدن شاخص به ارزش ذاتی خود، پروسه بلندمدتی است که هم نیاز به مسئولان و هم ارکان بازار دارد و نیازمند این است که ارکان کشور نگاه ویژه‌ای به بازار داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر تجربه سخت تابستانه برای سهام فولادی بازار سرمایه تصریح کرد: اکثر کارخانه‌های فولادی در تیر ماه با قطعی برق مواجه بودند و بازار فکر می‌کرد تولید این دسته از کارخانه‌ها کمتر از حد انتظار باشد، ولی گزارش‌ای شش ماه بیانگر موضوع دیگری بود و از طرف دیگر، نرخ بیلت جهانی افزایش خوبی داشت و فولادسازها مانند سایر شرکت‌های کامودیتی‌محور سودآوری خوبی را تا پایان سال تجربه می‌کنند.

تاجبر در پایان گفت: گروه فلزات اساسی به خصوص سهام شرکت‌های فولادی وضعیت خوبی را خواهند داشت، اما ورود نقدینگی و اقبال به این سهم‌ها، بحثی کلی بازار است که اگر اعتماد به بازار بازگردد، فلزات اساسی یکی از بهترین گروه‌ها برای کسب سود است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors