جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 29 مهر 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

احیای بازار بعد از افت‌های پیاپی هفته‌های قبل/ روزهای خوب در انتظار بازار هستند

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به حس نبود اطمینانی که در معاملات این هفته بورس وجود داشت، گفت: بازار سرمایه این هفته در پی احیای پس از افت‌های پی در پی هفته گذشته بود، اما با شنیده نشدن اخبار لحظه‌ای درباره مذاکرات و اقتصاد، همچنان این امید وجود دارد که بازار سرمایه در انتظار روزهای خوب است.

به گزارش فولادبان؛ بازار سرمایه این هفته توانست افت‌ها هفته گذشته خود را جبران کند و دوباره به جای قبلی بازگردد، اما در این رفت و برگشت‌های چیزی جز درجا زدن دیده نمی‌شود. با اینکه قیمت دلار در کانال 27 هزار تومان تثبیت شده است، همچنان خبری از رونق در بازار نیست. شایعات برجام همچنان پابرجا هستند و هیچ خبر قطعی از آن منتشر نشده است. این در حالی است که بازارهای جهانی همچنان پیراهن سبز را از تن خود درنیاورده‌اند و معاملات هیجان خالی نشده در روح بازار را نشان می‌دهند.

این هفته نسبت به هفته گذشته، روند بازار مثبت گذشت؛ به طوری که شاخص کل با 2.8 درصد رشد، 38 هزار و 971 بالاتر آمد و به کار خود در نقطه یک میلیون و 436 هزار و 357 واحدی پایان داد. شاخص کل هم‌وزن نسبت به هفته گذشته 1.1 درصد افزایش یافت و در ارتفاع 397 هزار و 262 واحدی قرار گرفت. فلزات اساسی با رشد قیمت در بازارهای جهانی، نزدیک به 5 درصد رشد کرد و این هفته رقم یک میلیون و 122 هزار و 198 واحد را نشان داد.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با معاملات این هفته بازار سرمایه گفت: بازار این هفته برای اولین بار بعد از چند هفته بازدهی مثبت داشت و بازدهی از اول سال خود را به 9.8 درصد رساند. رشد این هفته شاخص کل بیشتر بر محور شرکت‌های بزرگ بود چراکه شاخص سی شرکت بزرگ 3 درصد و در مقابل شاخص هم‌وزن هنوز از ابتدای سال زیان 9.7 درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: شاخص فرابورس طی هفته کمتر از یک درصد رشد داشت. علی‌رغم رشد شاخص‌ها، این هفته نیز با افت حجم معاملات مواجه بودیم؛ به‌نحوی‌که متوسط ارزش روزانه معاملات طی هفته با کاهش 5 درصدی نسبت به هفته قبل و 28 درصدی نسبت به ماه قبل به 4.660 میلیارد تومان رسیده که عدم اطمینان در بازار را نشان می‌دهد. همچنین طی هفته 1.226 میلیارد تومان دیگر توسط حقیقی‌ها خارج شد تا جمع خروجی پول حقیقی از ابتدای سال به بیش از 30 هزار میلیارد تومان برسد. در کل، بازار بعد از افت‌های پیاپی در هفته‌های قبل، در حال احیا بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه این هفته باخبر انتصاب رئیس جدید سازمان بورس و برخی از اعضای هیئت‌مدیره و شورای عالی سازمان آغاز شد، تصریح کرد: این اخبار با واکنش مثبت بازار مواجه شد، واکنشی که به خاطر تعیین تکلیف سکان‌داری بازار سرمایه بود. همچنین، توقف ریزش نرخ ارزهای خارجی بعد از روی کار آمدن رئیس جدید بانک مرکزی هم نگرانی‌ها در این مورد را برطرف نمود.

قلی‌پور درباره دیگر اخبار تأثیرگذار روی روند معاملات گفت: قیمت‌های جهانی در هفته گذشته روزهای رؤیایی 6 ماه قبل را دوباره تکرار کردند، مس به بالای ده هزار دلار و فولاد بالای 700 دلار رسید و روی رکوردها را جابجا کرد. نفت، محصولات پتروشیمی هم سطوح بالای قیمتی را تجربه کردند. انتشار گزارشات مالی میان‌دوره‌ای دیگر عامل مؤثر بر بازار بود، پالایشگاه‌ها ناامیدکننده بودند و در مقابل سیمانی‌ها گزارشات خوبی را منتشر نمودند. شیمیایی‌ها متوسط بودند و فلزات و معادن هنوز اطلاعات را منتشر نکرده‌اند هرچند که انتشار گزارش رؤیایی فولاد مبارکه در عصر روز چهارشنبه نوید گزارش‌های خوب در صنعت فولاد و سایر فلزات را می‌دهد.

وی در پیش‌بینی از روند معاملات در هفته آینده تصریح کرد: هنوز اخبار مؤثر و جدیدی در مورد مذاکرات برجامی منتشر نشده است. به نظرم بازار ارز در کوتاه‌مدت توان ریزش زیاد را ندارد و البته امکان شوک خبری به بازار وجود دارد. اگر شوک خبری نداشته باشیم، به نظرم هفته آتی مثبت آغاز خواهد شد و تا انتهای هفته متعادل خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: صنعت فولادی و هلدینگ‌های چند رشته‌ای مرتبط احتمالاً لیدر بازار در هفته آینده خواهد بود و با توجه به گزارشات خوب، صنعت زراعت و با توجه به افزایش نرخ خدمات، صنعت مخابرات مورد توجه قرار خواهند گرفت. احتمال رشد در صنعت دارو هم زیاد است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors