جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 27 مهر 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آدرس غلط به آقای وزیر/ ما از نامه معاونت معدنی تمکین نمی کنیم

دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران ضمن عجولانه توصیف کردن ابلاغ عرضه همه محصولات فولادی در بورس کالا تاکید کرد: طبق نظر کارشناسان امر به هیج وجه عرضه لوله و پروفیل در بورس کالا عملیاتی نیست.

آنوش رحام در گفتگو با فولادبان درباره نامه اخیر مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت به سازمان های صمت استانی مبنی بر اینکه کارخانه های تولیدکننده انواع شمش فولادی و مقاطع تخت و طویل به همراه لوله و پروفیل باید همه تولیدشان را در بورس کالا عرضه کنند؛گفت: قطعا این اقدام از سوی معاونت معدنی وزارت صمت عجولانه؛غیرکارشناسی و غیرمرتبط بوده است.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران افزود: در دوره جدید وزارت صمت به نحوی مسائل مطرح شده که گویا سامانه جامع تجارت و بورس کالا رافع همه مشکلات نظام تولید و توزیع هستند و با عرضه محصولات فولادی در بورس کالا همه مسائل و مشکلات یا رانت ها قرار است که مرتفع شود.

وی ضمن انتقاد صریح از این رویکرد وزارت صمت تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که اساسا بورس کالا کاشف قیمت بوده و نه حلال مسائل و مشکلات نظام توزیع کشور و این نگاه که با عرضه همه محصولات در این قالب مسائل را حل خواهد کرد؛ به طور کامل مردود است.

رحام با بیان اینکه تجربه تلخ عرضه کالای انحصاری ورق در بورس کالا و رقابت شدید به همراه افزایش قیمت این محصول در بازار تاکید کرد: در دولت قبل برای کنترل بازار ورق که تولیدکننده محدود و انحصاری داشته اما خریداران انبوهی را دارد؛ این حکم اجرا شد که شاهد نتیجه ای جز گرانی ورق و به تبع آن محصولات پس از آن در بازار بودیم که به عنوان رانت از آن یاد شد در حالی سازنده این رانت همین تصمیم های غلط و غیرمدبرانه بود.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران تاکید کرد: اساسا عرضه همه تولید شمش و مقاطع طویل نظیر میلگرد و تیرآهن در بورس کالا امکانپذیر است اما این پلتفرم امکان عرضه انواع لوله و پروفیل با توجه به گستردگی نوع آن و متنوع بودن جغرافیای مشتری های آن در سراسر کشور را نداشته و نمی تواند این امکان را فراهم کند و اگر بورس کالا  این ادعا را می کند برای به دست آوردن منفعت بیشتر از طریق هزینه های لازم برای معامله در بورس کالا نظیر کارگزاری هاست.

رحام ضمن اشاره به امکان جزئی بودن خریداران لوله و پروفیل گفت: ما قطعا به این نامه و ابلاغ اعتراض خواهیم کرد و به آن تمکین نمی کنیم چرا که خریدار خرد در آن دیده نشده است و معلوم نیست آنها چگونه باید خرید خود را  انجام بدهند.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران با بیان اینکه در دوره وزیر پیشین صمت تداخلی بین حیطه عملکرد معاونت های این وزارتخانه پیش آمده افزود: بخش لوله و پروفیل و صنایع تکمیلی زنجیره فولاد ذیل معاونت صنایع بوده و همواره این معاونت مسائل ما را حل کرده اما از دوره وزیر پیشین این بخش نیز زیر نظر معاونت معدنی قرار گرفته است که بسیار کار اشتباهی بوده و اساسا اضافه کردن بخش لوله و پروفیل کار غلطی بوده است.

رحام در پایان تاکید کرد: اگر وزارت صمت این مسیر را دنبال کند, هزینه های زیادی به سیستم توزیع و حمل و نقل اضافه خواهد شد که بار آن را مصرف کننده نهایی به دوش خواهد کشید و چنانچه قصد رصد سیستماتیک عرضه و تقاضا را دارند؛ اینکار از طریق سامانه جامع تجارت هم امکان پذیر خواهد بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors