جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 22 مهر 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

اعتماد؛ کلید اصلی بازار سرمایه/ بازار با پتانسیل‌های خود فاصله دارد

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سلب اعتماد سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه باعث افت شاخص کل شده است، گفت: تا زمانی که اعتماد به بازار بازنگردد، تغییر رئیس سازمان بورس و دیگر اقدامات در این بازار باعث نخواهد شد که بورس به پتانسیل‌های خود برسد.

به گزارش فولادبان؛ سقوط‌های آزاد دو روز آخر هفیک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سلب اعتماد سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه باعث افت شاخص کل شده است، گفت: تا زمانی که اعتماد به بازار بازنگردد، تغییر رئیس سازمان بورس و دیگر اقدامات در این بازار باعث نخواهد شد که بورس به پتانسیل‌های خود برسد.ته برای بازار سرمایه در شرایطی رقم خورد که بازار کامودیتی‌ها در این هفته روی دور صعود افتاده بودند. از طرفی، قیمت سنگ آهن و از طرف دیگر فلزات اساسی دیگر، همگی افزایش قیمت داشتند. با این حال، شایعاتی درباره لغو تحریم‌ها علیه ایران باعث افت قیمت دلار شد و همین مسئله کافی بود تا در انتهای هفته هم خبر تغییر سکاندار بورس و هم افت‌های پی در پی شاخص کل را ببینیم.

به هر حال، شاخص کل بورس این هفته 6.1 درصد افت داشت و با ریزش 90 هزار و 878 واحدی، به یک میلیون و 397 هزار و 386 واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن با نماگر اصلی بازار همراه بود و با 8 درصد کاهش، در ارتفاع 392 هزار و 777 واحد قرار گرفت و شاخص فلزات اساسی هم در این میان با دیگر شاخص‌ها، 4.4 درصد پایین‌تر آمد و روی یک میلیون و 68 هزار و 277 واحد بسته شد.

علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با معاملات این هفته بورس گفت: بورس ما از نظر بنیادی هیچ مشکلی ندارد و در بهترین شرایط خود به سر می‌برد چراکه از نظر قیمت‌های جهانی، تثبیت نرخ دلار، تورم و بازارهای موازی، تمامی عوامل به نفع بورس است، اما شرط اول سرمایه‌گذاری در این بازار، اعتماد بازار است.

وی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه، اتفاقاتی که از سال قبل برای بازار سرمایه افتاده، باعث شده است که اعتماد سرمایه‌گذاران خرد شود. در دو سال اخیر، سرمایه‌گذاران تعیین‌کننده روند بازار بوده‌اند، اما از خرداد ماه شاهد بودیم که این اعتماد ترمیم شد، اما اتفاقاتی مانند فروش اوراق و سهام دولتی و همچنین عرضه‌های اولیه بیش از ظرفیت بازار منجر به این شد که اعتماد نسبت به بازار سلب شود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: تا زمانی که اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به بازار جلب نشود، حتی تغییر رئیس سازمان بورس نیز به پتانسل‌های خود نخواهد رسید.

تاجبر با اشاره به اینکه متغیرهای مختلفی روی نرخ دلار داخل کشور اثرگذار است، گفت: دلار یک نرخ تئوریک دارد که ناشی از نقدینگی و نرخ تورم است و بر اساس این نرخ تئوریک و عرضه و تقاضا ممکن است این نرخ نوسان داشته باشد. نرخ تئوریک دلار در حال حاضر، زیر 25 هزار تومان نیست، ولی افزایش تقاضا و کاهش عرضه باعث می‌شود که قیمت دلار افزایش یابد. در هر صورت اگر تحریم‌ها لغو هم بشود، نرخ دلار زیر نرخ تئوریک نخواهد آمد.

وی درباره وضعیت شاخص کل و بازار سرمایه در هفته آینده تأکید کرد: در صورت بهتر شدن وضعیت بازار سرمایه، بازگشت اعتماد به این بازار حدود دو ماه به طول خواهد انجامید، ولی هفته آینده بازار کمی متعادل‌تر پیش خواهد رفت، اما برای رسیدن به یک روند صعودی و پتانسیل‌های بالقوه بازار راه زیادی در پیش است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: دو گروه در حال حاضر باید مورد توجه بازار باشند. یکی گروهی مانند فلزات اساسی و معدنی است که به نرخ‌های جهانی وابسته هستند و صادرات در آن‌ها اتفاق می‌افتد زیرا پتروشیمی ریسک‌های خوراک و هزینه‌های مربوط به آن را دارد. دیگری هم گروه‌هایی مانند گروه‌های مالی و بانکی هستند که در طول چند ماه اخیر هیچ رشدی نداشته‌اند و نسبت به ابتدای سال هم کاهش داشته و در کف قیمت قرار گرفته‌اند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors