جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 16 مهر 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بخت بد هماتیت با روش احیاء مستقیم و تکنولوژی پایین

معاون فروش فولاد خراسان گفت: روش تولید فولاد در ایران که عمدتا از روش احیا مستقیم استفاده می‌شود ونوع تکنولوژی مورد استفاده در واحدهای کنسانتره سازی که نمی‌توانند با استفاده از مغناطیس هماتیت تغلیظ کنند دو دلیل اصلی مصرف پایین سنگ معدن هماتیت فولادسازان در مقایسه با مگنتیت در ایران است.

حسین بختیاری درگفتگو با پایگاه خبری فولادبان با اشاره به تبدیل نشدن سنگ معدن هماتیت به مگنتیت درکشور افزود: در طبیعت سنگ آهن آلوتروپی های مختلفی دارد از جمله هماتیت (Fe2O3)  مگنتیت (Fe3O4 ) ووستیت ( FeO ) و … که عمده مصرف سنگ آهن در صنایع فولاد هماتیت ومگنتیت است.

وی درباره برخی تفاوت های سنگ هماتیت با مگنتیت تصریح کرد:رنگ سنگ هماتیت بیشتر به رنگ قرمز متمایل به قهوه ای است و رنگ سنگ های مگنتیت سیاه رنگ است و میزان آهن در مگنتیت بالاتر ازهماتیت است و همین امر از دلایل اصلی اقبال صنایع به سنگ آهن مگنتیت و ارزش افزوده بالاتردر کشور است.

معاون فروش فولاد خراسان گفت : یکی دیگر از دلایل اقبال فولادسازان از سنگ آهن مگنتیت در ایران ، نحوه تولید فولادسازان و  استفاده بیشتر آنها از مگنتیت در مقایسه با هماتیت است.

بختیاری در توضیح بیشتر افزود: به دلیل در دسترس بودن منابع گاز طبیعی ، فولادسازان کشور تمایل دارند از روش احیا مستقیم استفاده ‌کنند و طبق آمار نشریه world steel بیش از ۷۵ درصد تولیدکنندگان فولادی  درایران از این روش و ۲۵ درصد بقیه از روش کوره بلند استفاده می کنند در حالیکه در دنیا عکس این شرایط و ۷۵ درصد فولادسازان  از طریق کوره بلند ، فولاد تولید می کنند.

وی ادامه داد: در روش احیا مستقیم سنگ معدن پس از استخراج باید در کارخانه های کنسانتره سازی تغلیظ شود و سپس در واحد گندله سازی به گندله تبدیل و از آنجا به واحد احیا مستقیم رفته و با استفاده از دو گاز احیا کننده CO و H2 که از شکست گاز طبیعی حاصل می‌شود سنگ آهن اکسیژن خود را از دست می دهد و تبدیل به آهن می‌شود .

معاون فروش فولاد خراسان گفت: در روش تغلیظ یا پرعیار کردن سنگ آهن در کارخانه های کنسانتره ، میزان آهن در سنگ معدن که حدود ۵۶ درصد است از طریق نصب مغناطیس های قوی در کارخانه های کنسانتره سازی به ۶۶ درصد افزایش می یابد، که در واقع با استفاده از خاصیت مغناطیسی ، سنگ آهن را از ناخالصی ها جدا می کنند و عیار آهن را بالا می‌برند.

بختیاری تصریح کرد:این خاصیت مغناطیسی درسنگ معدن هماتیت برخلاف مگنتیت بسیارضعیف است لذا درکارخانه های کنسانتره سازی با استفاده از مغناطیس آنرا تغلیظ می کنند لذا این سنگ آهن با این روش تغلیظ نشده و لذا مناسب روش احیا مستقیم نیست مگر اینکه در فرآیند تغلیظ از روش‌های دیگری مثل فلوتاسیون استفاده شود که این کار در کشور در حال انجام است.

وی افزود: سنگ آهن هماتیت که مناسب روش احیا مستقیم نیست در روش کوره بلند براحتی استفاده شده و تبدیل به فولاد می شود ولی بدلیل اینکه در کشور ما تولید فولاد با استفاده کوره بلند کمتر از ۲۵ درصد است لذا مصرف این سنگ  در کشور در قیاس با مصرف آن در دنیا بسیار پایین تر است.

معاون فروش فولاد خراسان در پایان گفت :دو دلیل اصلی مصرف پایین سنگ معدن هماتیت در مقایسه با مگنتیت در ایران یکی نوع روش تولید فولاد در ایران است که عمدتا از روش احیا مستقیم استفاده می‌شود و دیگری نوع تکنولوژی مورد استفاده در واحدهای کنسانتره سازی است که نمی‌توانند با استفاده از مغناطیس هماتیت را تغلیظ کنند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors