جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 08 مهر 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کمبود نقدینگی؛ بلای جان بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه کمبود نقدینگی این روزها مشکلات زیادی را در بازار سرمایه به وجود آورده است، گفت: کمبود نقدینگی و عرضه‌های اولیه باعث افت بازدهی بورس شدند، اما رشد نرخ دلار و نرخ سود بانکی روی بازار تأثیر بسزایی خواهند داشت.

به گزارش فولادبان؛ ورق بازار سرمایه این هفته بازگشت و بر خلاف روند هفته گذشته، این بار مثبت بسته شد. با ورود دلار به کانال 28 هزار تومانی، تقاضا در بازار کمی افزایش یافت و پیشروی نرخ دلار تا 28 هزار و 500 تومان در آخرین روز معاملاتی باعث شد تا شاخص جهش بزرگتری نسبت به روزهای قبل خود داشته باشد. در این میان اما برخی از کارشناسان عقیده دارند که بازار سرمایه به واسطه مشخص نبودن سرنوشت برجام، همچنان در ابهام به سر می‌برد.

به هر روی، شاخص کل در هفته‌ای که گذشت با 3.6 درصد رشد، 50 هزار و 533 واحد بالاتر آمد و به یک میلیون و 436 هزار و 984 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد 1.3 درصد افزایش روی 420 هزار و 794 واحد ایستاد. شاخص فلزات اساسی هم با اینکه تعادل در عرضه و تقاضای سهام خود داشت، 3.3 درصد یعنی 35 هزار و 152 واحد رشد کرد و رقم یک میلیون و 111 هزار و 412 واحد را نشان داد.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با روند معاملات هفته گذشته گفت: با توجه به کمبود نقدینگی در بازار سهام، همچنان خرید و فروش اوراق در بازار رونق دارد و فزونی این حجم از معاملات و همزمانی آن با عرضه‌های اولیه دو سهم «فجهان» و «فسبزوار» تا حدودی بازار را اذیت کرد و نقدینگی باعث شد سهام و شاخص کمی اصلاح داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بازده شاخص کل در شهریور ماه به 6 درصد رسیده است، تصریح کرد: اخبار تأثیرگذار در معاملات هفته جاری، تکذیبیه عدم افزایش نرخ بهره بانکی بود که امیدواریم این مسئله صحت داشته باشد. علی رغم اینکه نرخ اوراق تا حدودی افزایش پیدا کرده است، این مقوله هم می‌تواند روی بازار تأثیرگذار باشد. علاوه بر این، نرخ ارز وارد کانال 28 هزار تومان شد که به نظر می‌رسد به سرعت تا 30 هزار تومان هم پیش خواهد رفت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: دلیل اصلی رشد قیمت دلار در روزهای اخیر فضای حاکم بر وضعیت اقتصادی به خصوص حجم نقدینگی در مقایسه با عدم افزایش و رشد تولید ناخالص ملی که یکی از مؤلفه‌های تعیین‌کننده تورم است، می‌باشد. این تورم علاوه بر کاهش ارزش پول، نرخ ارز را هم در بر می‌گیرد و این روند ادامه خواهد داشت.

آقابزرگی درباره کنترل قیمت دلار گفت: عدم دستیابی به هدف دولت برای نگه داشتن قیمت دلار بین 20 تا 22 هزار تومان نشان می‌دهد که ما در حال حرکت به سمت این هستیم که علی‌رغم کاهش سرعت جریان معاملات در بازار ارز، شاهد رشد روزافزون نرخ دلار هستیم.

وی با اشاره به تأثیرپذیری بورس از افزایش نرخ ارز، تأکید کرد: در هفته آینده علاوه بر ارز، گمانه‌هایی که درباره نرخ بانکی وجود دارد روی بازار تأثیر خواهد گذاشت. انجام معاملات سهام عدالت به صورت بلوک‌هایی به ارزش 12 هزار و 500 میلیارد تومانی، عدد قابل توجهی به حساب می‌آید که نقدینگی را به سمت خود جذب خواهد کرد به خصوص که خریداران این سهام، اشخاص حقیقی و عام نیستند؛ بلکه اشخاصی هستند که منابع آن‌ها صرف خرید سهام عدالت می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به شرایط موجود در بازار همچنان فشار نقدینگی بر بازار حاکم است و روند رو به رشد خاصی در بازار مشاهده نمی‌شود. هرچند، P/E شرکت‌های زیادی که گزارش چند ماهه سودآوری خود را ارائه کرده‌اند، مناسب است که برخی از آن‌ها در کوتاه‌مدت وضعیت مناسبی خواهند داشت، اما بعد از یک دوره یکساله وارد اصلاح خواهند شد.

آقابزرگی در پایان گفت: سهم‌های بنیادی و اثرگذار در شاخص مورد توجه مسئولان است که به واسطه آن‌ها بازار را تحت کنترل خود نگه خواهند داشت، بازدهی مورد انتظار سهامداران را نخواهد داشت، اما سهم‌هایی از جمله سهام فولادی، کانه‌های فلزی و غیر فلزی در محاسبات ارزیابی‌های عملکرد سود و زیان، همواره صنایع برتر بازار سرمایه خواهند بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors