جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 07 مهر 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

گرانفروشی فولاد در بورس انحصاری کالا/ فقط مواد اولیه در بورس عرضه شود

رئیس هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با اشاره به اینکه فولادی‌ها در بورس انحصاری خود شمش را با قیمتی بالاتر از قیمت صادراتی می‌فروشند، گفت: وزارت صمت ابتدا باید ساختار بورس را تغییر دهد تا با عرضه‌های روزانه مواد اولیه قیمت واقعی آن‌ها مشخص شود.

سید احمد رضوی نیک در گفتگو با فولادبان در رابطه با برنامه وزارت صمت برای عرضه محصولات فولادی در بورس کالا گفت: اگر قرار باشد تمامی محصولات و مواد اولیه فولادی در بورس کالا عرضه شود، کار اشتباهی است چراکه ابتدا ساختار بورس به دلیل انحصارگرایی و مافیایی بودن، باید اصلاح شود. در بورس کالا، تنها فعالان میانی زنجیره فولاد یعنی فولادسازان ذینفع هستند زیرا تبعیض منافع در بورس شدید است و عرضه به درستی در بورس اتفاق نخواهد افتاد.

وی با اشاره به استقبال نکردن فولادسازان از عرضه سنگ آهن در بورس کالا به دلیل بالا بودن قیمت سنگ آهن در بورس، تصریح کرد: فولادسازان بر خلاف انرژِی و مواد اولیه ارزان و حقوق پایین کارگرانشان، قیمت شمش و ورق را با دلار محاسبه می‌کنند و در بورس کالا، با قیمتی بالاتر از قیمت‌های صادراتی واقعی خود می‌فروشند که این مسئله تبعیض منافع و انحصارگرایی در زنجیره فولاد را به اثبات می‌رساند.

رئیس هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران افزود: این در حالی است که ظرفیت نورد کشور 30 میلیون تن در سال است، اما تنها 12 میلیون و 200 هزار تن در سال تولید می‌شود، معادن نیز از سرمایه‌گذاری حذف می‌شوند و به این ترتیب، با کاهش تولید سنگ آهن در کشور، افق 55 میلیون تن تولید فولاد در سال 1400 هم به خطر خواهد افتاد، اما واحدهای تولیدکننده فولاد، به تولید آهن اسفنجی و گندله روی آورده‌اند.

رضوی نیک درباره تغییر ساختار بورس گفت: بورس یک شرکت خصوصی است که متعلق به دار و دسته مافیای فولاد است که اعضای هیئت مدیره آن (فولادی‌ها) از رانت قوی برخوردار هستند لذا با مهندسی عرضه، عرضه‌های قطره‌چکانی و مهندسی قیمت و حجم می‌توانند بورس را کنترل کنند کمانکه در چند سال اخیر با همین کار رانت گسترده‌ای ایجاد کرده‌اند.

وی تأکید کرد: بهترین راهکار این است که مواد اولیه از سنگ آهن تا شمش و ورق در بورس کال عرضه شوند و به دلیل اینکه مصرف‌کنندگان نهایی توانایی خرید از بورس کالا را ندارند، این محصولات به صورت اختیاری در بورس عرضه شوند چراکه بسیاری از دلالان و واسطه‌ها با خریداری از بورس کالا، باعث ایجاد رانت در این مرکز معاملاتی می‌شوند و این مسئله به ضرر مصرف‌کنندگان نهایی است.

رئیس هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل پخش شدن کارخانه‌ها در کل کشور، عرضه‌ها به صورت هفتگی انجام می‌شود، در حالی که بهتر است هر استان به صورت مجزا یک بورس کالا داشته باشد تا عرضه محصولات به صورت روزانه انجام شود و کشف قیمت محصولات در سامانه‌های تجارت و بهین‌یاب به صورت کامل ثبت و پیگیری شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors