جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 03 مهر 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آیا قیمت سنگ‌آهن به 50 دلار سقوط می‌کند؟

پکن در ماه‌های اخیر تلاش کرده است تا قیمت بالای مواد اولیه از جمله سنگ‌آهن را که اصلی‌ترین ماده مورد استفاده در تولید فولاد است، مهار کند.

به گزارش فولادبان،روزنامه هنگ‌کنگی South China Morning Post در موضوع سقوط قیمت سنگ‌آهن نوشته است: قیمت سنگ‌آهن پس از ثبت رکورد 235 دلار در هر تن، در هفته گذشته به زیر 100 دلار در هر تن سقوط کرد.

این کاهش که نشان‌دهنده تلاش‌های پکن برای مهار قیمت مواد اولیه است، شرکت‌های معدنی، سرمایه‌گذاران و معامله گران را تحت تأثیر قرار داده است.

به دلیل کاهش قیمت سنگ‌آهن ناشی از کاهش تقاضای چین، سرمایه‌گذاران سهام معادن و معامله گران سنگ‌آهن ضرر می‌کنند و شرکت‌های معدنی کوچک‌تر تولید خود را کاهش می‌دهند.

هم‌زمان عوامل معمول فصلی، مانند کاهش تقاضای فولاد چین در آستانه زمستان، بر افت سنگ‌آهن تاثیر خواهد داشت، اما حرکت نزولی اصلی، ناشی از تغییرات اساسی در تقاضای فولاد و سنگ‌آهن چین است.

قیمت‌ها پس از ثبت رکورد 233 دلار تا 235 دلار در هر تن به زیر 100 دلار در هر تن رسیده است.

بانک UBS هفته گذشته تماس‌های مکرری از سرمایه‌گذاران برای فروش سهام معدن، از جمله سهام شرکت‌های استرالیایی Fortescue و ریو تینتو، صادر کرد.

تحلیلگران سهام UBS می‌گویند: قیمت‌ها از زمان اوج گرفتن در اواسط ماه مه بیش از 50 درصد کاهش یافته است.

چرخش قیمت سنگ‌آهن، نشان‌دهنده موفقیت پکن در تلاش‌های گسترده آن برای تأثیرگذاری بر عرضه و تقاضای فولاد است که قیمت سنگ‌آهن را تعیین می‌کند.

در اوایل سال جاری، پکن تلاش کرد تا قیمت‌ها را مهار کند. محدودیت تولید فولاد در ماه جولای برای رسیدن به اهداف انتشار گازهای گلخانه‌ای باعث کاهش بیشتر قیمت سنگ‌آهن شد.

دولت چین هفته گذشته به کارخانه‌های 64 منطقه دستور داد تولید فولاد را بین اکتبر و مارس محدود کنند.

سرکوب بخش املاک چین توسط دولت و سقوط احتمالی یکی از بزرگترین توسعه‌دهندگان املاک چین، China Evergrande، تقاضای فولاد را بیشتر کاهش داده است.

به گفته آتیلا ویدنل، مدیرعامل Navigate Commodities، این تغییرات قابل توجه ناشی از تقاضا، تولید فولاد را به حدی پایین آورده است که کاهش فصلی معمول تقاضا در زمستان تاثیری چندانی بر روند کاهش قیمت سنگ‌آهن نخواهد داشت.

وی گفت: بدون شک پاسخ عرضه به کاهش فصلی پیش‌بینی‌شده در مصرف فولاد وجود خواهد داشت، اما با توجه به این که کارخانه‌های فولاد از سطح پایه نسبتاً پایینی کار می‌کنند، میزان این کاهش‌ها به شدت ایجاد مشکل خواهد کرد.

با توجه به سقوط سریع‌تر از حد انتظار در قیمت سنگ‌آهن، Navigate پیش‌بینی کرده است که قیمت‌ها در چند ماه آینده تا 76 دلار در هر تن کاهش یابد.

UBS هم انتظار دارد که سنگ‌آهن به مازاد عرضه برسد و قیمت‌ها تقریباً در مدت مشابه زیر 100 دلار در هر تن کاهش یابد. برآورد می‌شود که قیمت‌ها در سال آینده به طور متوسط در حدود 89 دلار خواهد بود.علائم افزایش عرضه و کاهش بیشتر قیمت‌ها در حال حاضر نشان داده شده است.

کارخانه‌های فولاد به S&P Global Platts گفته‌اند که کاهش تولید در هفته‌های آینده افزایش می‌یابد و چین را در مسیر کاهش تولید فولاد به زیر سطح 2020 قرار می‌دهد. پلاتس محاسبه می‌کند که تولید ماهانه فولاد چین در ماه سپتامبر به دلیل کنترل مصرف انرژی، 3 میلیون تن دیگر کاهش می‌یابد.

به گفته تحلیلگران، انتظار می‌رود همه ذینفعان در زنجیره تأمین سنگ‌آهن آسیب ببینند.برای شروع، سه شرکت معدنی بزرگ استرالیایی BHP، Rio Tinto و Fortescue و همچنین شرکت برزیلی واله، سود خود را کاهش می‌دهند.

به گفته تحلیلگران تا زمانی که قیمت سنگ‌آهن به 55 تا 60 دلار در هر تن نرسد، شرکت‌های معدنی ضرر نمی‌کنند و تعداد کمی انتظار دارند که چنین شود.
آیا به احتمال زیاد قیمت سنگ‌آهن را تا این حد پایین می‌بینیم؟ اریک هدبورگ و ریچارد لو، تحلیلگران کالاهای CRU، در یادداشتی گفتند که مطمئناً نه.

اگرچه قیمت سنگ‌آهن کاهش می‌یابد، اما تولید فولاد چین هنوز در سطوح بالا است در حالی که عرضه سنگ‌آهن هنوز با بالاترین میزان مشاهده شده در سال 2018، درست قبل از حادثه واله فاصله دارد؛ بنابراین، بازار سنگ‌آهن همچنان با کمبود عرضه مواجه است و قیمت‌های تاریخی بالایی دارد.

با نگاهی به تراز کل بازار، بعید می‌دانیم که قیمت‌ها در ماه‌های آینده به زیر 100 دلار در تن برسد. ما حتی ممکن است شاهد افزایش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت باشیم و در چند ماه آینده چند ریسک صعودی وجود دارد.

قیمت سهام معادن استرالیا از بالاترین قیمت امسال به طور پیوسته کاهش یافته است. قیمت سهام هر سه شرکت BHP، Rio Tinto و Fortescue روز سه‌شنبه 30 تا 40 درصد از بالاترین سطح خود در اواخر جولای تا اوایل آگوست کمتر بود.

جو کلارک، تحلیلگر قیمت کالا و انرژی در آرگوس مدیا، روز دوشنبه در یادداشتی گفت که تولیدکنندگان کوچک‌تر نه تنها با کاهش قیمت بلکه با هزینه حمل و نقل بالا دست و پنجه نرم می‌کنند.

معامله گران سنگ‌آهن نیز ضرر خواهند کرد. کریس نیومن، تحلیلگر ارشد بازار آهن در آرگوس، گفت: سقوط قیمت‌ها به حدی سریع بوده است که برخی از معامله گران بندری در چین با ضررهایی به اندازه قیمت سنگ‌آهن مواجه هستند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors