جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 29 شهریور 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

اجباری کردن عرضه‌ها در بورس کالا به ضرر تولید است/ قیمت‌گذاری دستوری؛ ریشه اصلی رانت

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه اجبار شدن عرضه فولاد در بورس کالا امکان‌پذیر نیست، گفت: ریشه رانت در بازار فولاد، قیمت‌گذاری دستوری و رقابت نداشتن تولیدکنندگان است که برای ایجاد رقابت سالم در صنعت فولاد باید تمهیدات دیگری اندیشید.

بهادر احرامیان

بهادر احرامیان در گفتگو با فولادبان در رابطه با عرضه کلیه محصولات فولادی در بورس کالا گفت: عرضه در بورس کالا بسیار خوب است و اگر کانال بورس در اختیار همه تولیدکنندگان قرار گیرد، به معاملات تنوع می‌دهد، اما اجباری کردن عرضه‌ها بحثی کاملا متفاوت است و اگر چنین اتفاقی در کشور بیفتد، اولین بار در جهان خواهد بود که محصولات به صورت اجباری در بورس عرضه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بورس کالا می‌تواند یک روش جایگزین در معاملات باشد، تصریح کرد: محصولاتی که در بورس عرضه می‌شوند، تنوع زیادی ندارند و معمولاً، کامودیتی‌هایی در این نهاد عرضه می‌شوند که شرایط تقریبا یکسانی دارند، اما در زنجیره فولاد شاهد تنوع مواد اولیه و محصولات هستیم که عرضه ناگهانی اینگونه محصولات در بورس، مشکلات زیادی خواهد داشت.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: بورس کالا نیازی به تغییر ساختار ندارد و ساختار بورس با دیگر نقاط جهان هیچ تفاوتی ندارد. مشکلی که در بورس داریم این است که حجم معاملات ما در آن پایین است و در بسیاری از محصولات، عرضه‌ها به حجم اتصادی و کاربردی به بورس نمی‌رسد.

احرامیان درباره برنامه وزارت صمت برای حذف رانت از زنجیره فولاد گفت: ریشه رانت قیمت‌گذاری دستوری و اجبار کردن شرکت‌ها به کار کردن در فضای غیر رقابتی است و مسئله دیگری در بازار وجود ندارد که بخواهیم رانت در زنجیره فولاد را دنبال کنیم تا به سرنخی از رانت برسیم.

وی اضافه کرد: ما هر چقدر به سمت اقتصاد رقابتی حرکت کنیم، نتیجه بهتری خواهیم گرفت و شرایط قیمت‌گذاری هم باید به همین ترتیب باشد. ما باید به سمتی حرکت کنیم که قیمت محصولات در بازار مشخص شود. وقتی در کشور حدود 80 کارخانه نوردی داریم، باید شاهد رقابتی ایده‌آل باشیم، اما مشکل اصلی که در کشور داریم اشتباه گرفتن تورم با گرانی است.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تأکید کرد: وقتی تولیدکننده‌ای قیمت محصولات خود را بالا می‌برد، گرانی در بازار اتفاق نمی‌افتد، بلکه این مسئله نشان‌دهنده تورم است که در کشور ما از کوچک‌ترین محصولات تا کالاهای استراتژیک را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تولیدکنندگان هم در این وضعیت، ضرر می‌کنند بنابراین، نمی‌توانیم مشکل تورم را با قیمت‌گذاری حل کنیم و ریشه این مشکلات در جای دیگری از اقتصاد است که فشار آن تنها روی تولیدکنندگان تحمیل می‌شود.

احرامیان در پایان گفت: قیمت فولاد در بازارهای داخلی و خارجی نوسان دارد و این شرایط در تمام جهان یکسان است. نوسان قیمت‌ها در بازار فولاد کارکرد تنظیم بازار را دارد و وقتی کالایی گران می‌شود، تولیدکنندگان بیشتری به سمت آن می‌روند و وقتی تولید بیشتر باعث ارزانتر شدن آن محصول شود. در واقع، علت نوسان قیمت فولاد تقاضا در این حوزه است چراکه تقاضای محصولات با توجه به موج‌های ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی نوسان دارد. بنابراین، ثابت نگه داشتن قیمت‌ها در بازار از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors