جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 09 شهریور 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بورس کالا؛ تنها راه شفاف‌سازی معاملات و جلوگیری از صادرات بی‌رویه آهن اسفنجی

دبیر کل انجمن سنگ آهن با تأکید بر تشخیص میزان مازاد تولید کشور گفت: هر آنچه مازاد بر نیاز داخلی است، باید صادر شود و یکی از بهترین راه‌ها استفاده از بازارهای شفاف معاملاتی چون بورس کالاست و تمام محصولات مازاد میانی و نهایی زنجیره فولاد باید به بازارهای بین‌المللی عرضه شود. بر هیمن اساس، با جلوگیری از صادرات آهن اسفنجی مخالف هستم.

سعید عسگرزاده در گفتگو با فولادبان در رابطه با آهن اسفنجی و صادرات این محصول گفت: آهن اسفنجی گلوگاه زنجیره فولاد است یعنی بیشترین کمبود در آهن اسفنجی است و دلیل عمده درخواست انجمن سنگ آهن از وزارت صمت برای تسهیل صادرات گندله و سنگ آهن همین موضوع است.

وی در ادامه تصریح کرد: ظرفیت آهن اسفنجی در کشور 36.3 میلیون تن است و تولید واقعی این محصول 32.6 میلیون تن در سال 99 بود که این مسئله نشان می‌دهد تولیدکنندگان آهن اسفنجی با حداکثر ظرفیت به فعالیت پرداختند.

دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران تأکید کرد: من فکر می‌کنم بیشترین عامل در رونق گرفتن صادرات آهن اسفنجی مباحث مرتبط با محدودیت‌های برق است. مرحله بعد از آهن سازی، فولادسازی است که در این مرحله به جهت مصرف بالای برق و محدودیت‌های اعمال شده، امکان فعالیت را ندارد. این محدودیت‌های باعث می‌شود که نگرانی‌هایی از سوی تولیدکنندگان آهن اسفنجی هستند، پیش بیاید.

عسگرزاده با اشاره به اینکه این دسته از تولیدکنندگان توانسته‌اند با رایزنی‌های خود، صادرات مازاد احتمالی آهن اسفنجی خود را داشته باشند، گفت: علت این جهش در صادرات آهن اسفنجی، صادرات آهن اسفنجی توسط تولیدکنندگان فولاد است.

وی اضافه کرد: ما بهترین فضا را بازارهای معاملاتی شفاف می‌دانیم. این بازارهای معاملاتی شفاف در حال حاضر در ایران شکل نگرفته و تنها جایی که شاهد چنین فضایی هستیم و می‌تواند این نقش را بازی کند، بورس کالاست، و در هر حال، تنها ابزاری که در دسترس است، این بورس است و باید همه مدیران و مسئولان به این نتیجه برسند که دخالت در معاملات جایز نیست و شرایط را برای کسب و کار سخت‌تر می‌کند.

دبیر کل انجمن سنگ آهن بهترین راهکار شفافیت در بازار را ارائه در بورس کالا به عنوان تنها ابزار فعال در کشور تصریح کرد: به دنبال این بازار باید بازارهای شفاف دیگری هم فعال شوند تا کالاهای مورد نظر فعالان عرضه شوند. قاعدتا، این مسئله فضا را برای دلالان تنگ‌تر خواهد کرد تا در آن صورت، تنها مازاد تولید کشور به کشورهای دیگر صادر شود.

عسگرزاده تأکید کرد: یکی از بزرگترین نکات قابل توجه و اصلی در بحث صادرات این است که رینگ صادراتی بورس کالا باید فعال‌تر باشد، اما متأسفانه، با ورود به فضای صادرات متوجه می‌شویم که بازار شفافی در حوزه صادرات نداریم و متوجه می‌شویم که امکان تخلف در آن وجود دارد. ما نباید انتظار داشته باشیم که همه فعالان حوزه فولاد انسان‌های متعهد و شریفی باشند و ما باید فضا را برای امکان تخلف ببندیم.

وی در پایان افزود: هیچگاه نباید مزیت ویژه‌ای در صادرات وجود داشته باشد که تولیدکننده داخلی در طمع صادرات محصولات خود و سود بیشتر باشد و باید با استفاده از ابزار قیمتی به گونه‌ای محصولات از فروشنده خریداری شود که تا وقتی قیمت‌ها در بازار متعادل هستند، تولیدکنندگان به فکر صادرات نباشند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors