جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 08 شهریور 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ریزش‌های سنگین هیجانی است/ بازار متعادل می‌شود

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ریزش شدید شاخص کل بر اثر هیجانات به وجود آمده در بازار سرمایه بود، گفت: نوسان نرخ دلار و نگرانی‌ها در رابطه با مذاکرات برجام علت اصلی ریزش شاخص هستند، اما باید تکلیف تصمیم‌ها و قول‌های دولت مشخص شود تا تکلیف بازار روشن شود.

مهدی سوری در گفتگو با فولادبان در رابطه با ریزش امروز شاخص کل بورس گفت: اولین عامل ریزش شاخص بورس این است که مردم به دلیل اتفاقاتی که سال گذشته در بورس برایشان افتاده، زخم خورده‌اند. به همین دلیل، هرگونه خبر منفی می‌تواند یک تأثیر منفی از طرف مردم به دنبال داشته باشد.

وی مقاومت تکنیکال شاخص را عامل دیگری برای سقوط شاخص کل دانست و افزود: پیش از این، درباره مقاومت تکنیکال شاخص کل روی یک میلیون و 600 هزار واحد صحبت شده بود. علاوه بر این، خبرهایی درباره برجام در برخی از کانال‌های غیر رسمی اعلام نرخ ارز مخابره شد که اثر منفی روی قیمت دلار گذاشت و نرخ ارز کاهش یافت.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: بیش از یک سال است که تحلیلی در بازار سرمایه وجود دارد مبنی بر اینکه یک همبستگی مثبت بین نرخ دلار و بازار سرمایه وجود دارد. معامله‌گران بازار ارز در حال حاضر هم نگران توافق‌ها هستند و هم در رابطه با کنترل دستوری دلار توسط دولت نگران هستند.

سوری درباره سهام پالایشگاه بندرعباس گفت: بحثی که توانست ماشه این مسائل را بکشد، پالایشگاه بندرعباس بود که روز گذشته، ناظر اجازه بازگشایی سهامش را نداد و بازار سرمایه مدتی است که از ناحیه سهام پالایشگاه‌ها دچار لطمه شده است و نمونه این لطمه‌ها را در سال 92 با بسته بودن نمادهای آن‌ها، در سال 93 با بازگشایی منفی خود و در تابستان 99 با عرضه سهم پالایش دیده‌ایم.

وی با تأکید بر اثرگذاری تصمیم‌ها در کشور، اضافه کرد: در حال حاضر، در شرایط نااطمینانی هستیم و تصمیم‌ها در کشور ما یک شبه گرفته می‌شود که نمی‌توان با اطمینان بالایی روند یک بازار را پیش‌بینی کرد و حتی تولیدکنندگان هم نمی‌توانند برای چند ماه آینده کسب و کار خود برنامه‌ریزی کند. بازارهای مالی هم هیجنات بیشتری هم دارند، اما اگر بخواهیم به صورت منطقی نگاه کنیم و اخبار جدید از جایی مخابره نشود، در چند روز آینده بازار می‌تواند متعادل شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: مهم‌ترین عاملی که در بازار وجود دارد این است که سهم‌های بزرگ که شاخص را نگه می‌دارند، از نظر سودسازی در ناحیه خوبی هستند و نمادهایی مانند «شبندرر»، «فولاد» و بسیاری از سهم‌های دیگر دارای نسبت P/E با سطحی هستند که ریزش قیمتی شدیدی نخواهند داشت و اگر این نمادها ریزش شدید نداشته باشند، شاخص کل هم ریزش شدید نخواهد داشت بنابراین، ظرف سه یا چهار روز آینده، تکلیف بازار مشخص خواهد شد.

سوری در رابطه با تصمیم‌ها و وعده‌های دولت سیزدهم تصریح کرد: ساخت دو میلیون واحد مسکن مهر سال‌ها به طول انجامید و تورم زیادی را به اقتصاد تحمیل کرد و باید توجه داشت که ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال غیر ممکن است. علاوه بر این، دولت برای تأمین برق و آب در برخی از مناطق با مشکل مواجه است بنابراین، ساخت یک میلیون مسکن دور از انتظار است و اگر با منابع بانکی این کار را انجام دهیم، رشد نقدینگی و تورم به دنبال خواهد داشت و این مسئله بازارهای سرمایه‌گذاری را رشد می‌دهد.

وی افزود: در این میان، نگرانی درباره تأمین مالی وجود دارد که اگر این تأمین مالی با بالا بردن نرخ بهره و از طریق سود درآمد ثابت نرخ دولتی شکل بگیرد، می‌تواند باعث رکود کسب و کار و بازار سرمایه شود، اما اگر منطقی به این مسئله نگاه کنیم، باید بگوییم که مسکن برای رفاه مردم است، اما منطقی نیست که برای ایجاد مسکن تورم را افزایش داد و با رکود، به کسب و کارها را ضربه زد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors