جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 07 شهریور 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

موسسه CRU بررسی کرد: عوامل سقوط قیمت سنگ‌آهن

موسسه CRU تحلیلی درباره قیمت سنگ‌آهن منتشر کرده است. CRU Group یک شرکت اطلاعات تجاری خصوصی مستقر در لندن است. تمرکز این شرکت بر بازارهای جهانی معدن، فلزات و کودها است. این شرکت خدمات مشاوره، تجزیه و تحلیل بازار، تجزیه و تحلیل کسب‌وکار، اخبار، داده‌ها و خدمات کنفرانس را ارائه می‌دهد.

به گزارش فولادبان؛در تحلیل این موسسه آمده است: قیمت سنگ‌آهن پس از رسیدن به بالاترین حد خود در تاریخ یعنی 230 دلار در تن در ماه می، در ماه‌های بعد ثابت ماند و در بیشتر ماه‌های ژوئن و جولای در محدوده 200 تا 220 دلار معامله شد.

با این حال، در ماه اوت همه چیز به طرز چشمگیری تغییر کرده است و طبق ارزیابی CRU در 24 آگوست، قیمت سنگ‌آهن اکنون به 140 دلار در تن کاهش یافته است. این با انتظارات ما از کاهش قیمت سنگ‌آهن در سه‌ماهه سوم مطابقت دارد، اگرچه فروپاشی اخیر شدیدتر از آن است که انتظار داشتیم؛ بنابراین، چه چیزی باعث این کاهش شدید اخیر قیمت سنگ‌آهن شده است؟

قیمت سنگ‌آهن به وضوح از اوج خود کاهش یافته و تقاضای چین برای حجم معاملات ناپدید شده است.
نمودار:
قیمت سالانه سنگ‌آهن (راست)
قیمت ماهانه سنگ‌آهن (چپ)

 

موسسه CRU بررسی کرد: عوامل سقوط قیمت سنگ‌آهن اخبار

برای درک علت کاهش شدید قیمت سنگ‌آهن، به سمت تقاضا روی می‌آوریم. چین 75 درصد از تقاضای سنگ‌آهن دریایی (تجارت بین‌الملل) را به دلیل سهم بالای فولاد این کشور از طریق شیوه‌های کوره بلند BF – BOF تشکیل می‌دهد. این شیوه‌ها 90 درصد از تولید فولاد خام چین را تشکیل می‌دهد، در حالی که در بقیه جهان 53 درصد است. در سه‌ماهه دوم، تولید فولاد خام چین با ثبت رکورد 290 میلیون تن، رکورد قبلی 280 میلیون تن را تا که خود به تازگی در سه‌ماهه چهارم سال 2020 ثبت شده بود شکست. با این حال، در سه‌ماهه سوم همه چیز به سرعت تغییر کرد. کاهش تولید قبل از جشن صدمین سالگرد حزب کمونیست چین در 1 جولای آغاز شد و از آن زمان به زیر سطوح اوایل سال جاری ادامه پیدا کرد.

بنابراین چرا تولید فولاد چین در حال کاهش است؟ دو دلیل مهم برای این امر وجود دارد:
1- حاشیه‌های سود فولاد به‌ویژه برای تولیدکنندگان محصولات بلند که با تقاضای ضعیف بخش ساخت‌وساز چین دست‌وپنجه نرم می‌کنند، کاهش یافته است. بسیاری از فولادسازان، به‌ویژه کارخانه‌های کوچک‌تر، اکنون در ازای هر تن فولاد تولیدی خود ضرر می‌کنند.

2- کنترل‌های سختگیرانه تولید اعمال شده است. به بسیاری از فولادسازان که مقدار زیادی فولاد در نیمه اول 2021 تولید کرده‌اند گفته شده است که میزان تولید را در نیمه دوم به میزان قابل توجهی کاهش دهند. بسیاری از این فولادسازان به همراه تجار در حال حاضر روی حجم اضافی سنگ‌آهن نشسته‌اند و فروش حجم را به فولادسازان کوچک‌تر که به واردات دسترسی ندارند، آغاز کرده‌اند؛ بنابراین، بازار سنگ‌آهن در چین در حال حاضر شل شده است و تقاضا برای تناژ اضافی به‌ویژه از بازار وارداتی ضعیف شده است.

نمودار:
تولید فولاد خام چین قوی مانده است اما حاشیه سود در حال کاهش است
حاشیه سود تولید محصولات فولادی (سمت راست)
آمار فصلی تولید فولاد خام چین (سمت چپ)

موسسه CRU بررسی کرد: عوامل سقوط قیمت سنگ‌آهن اخبار

اوضاع عرضه سنگ‌آهن چطور است؟
کاهش تقاضا در چین بر مشکلات جاری در بخش عرضه در دریا غلبه کرده است. تولیدکنندگان استرالیایی که تقریباً 60 درصد از منابع دریایی را تشکیل می‌دهند، برای بالا نگه داشتن تولید خود تلاش می‌کنند و ما شاهد محموله‌های کمی کمتر در مقایسه با سال گذشته هستیم.

ریو تینتو بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهن در جهان است و این شرکت با مشکل انتقادات نسبت به تخریب اماکن تاریخی و میراث فرهنگی استرالیا برای توسعه معادن جدید خود به چالش کشیده شده است. درنتیجه، هم تولید و هم کیفیت امسال دچار مشکل شده است.

امسال برای شرکت برزیلی واله پس از عملکرد قوی توسط سیستم جنوبی و جنوب شرقی آن حجم صادرات به نظر خوب می‌رسد. با این حال، این شرکت هنوز با مشکل پردازش سنگ‌آهن دست‌وپنجه نرم می‌کند و سنگ‌های با عیار کم، سهم بیشتری از فروش آن را تشکیل می‌دهد، در حالی که تولید گندله ناامیدکننده بوده و حداقل تا یک سال دیگر ضعیف خواهد ماند.

درمجموع، ما شاهد بهبود جزئی در عرضه دریا در سال 2021 نسبت به سال گذشته هستیم که عمدتاً ناشی از افزایش حجم برزیل است. این یادآوری مهم است که به این ترتیب سهم فزاینده‌ای از این حجم به بازارهایی مانند اروپا و جاکارتا ارسال شده است، جایی که تولید فولاد پس از سال ضعیف 2020 تا حدودی بهبود یافته است.

قیمت‌ها چقدر پایین می‌آید؟
CRU پیش‌بینی می‌کند که قیمت سنگ‌آهن تا پایان سال کاهش بیشتری پیدا کند، زیرا شاهد بازار متعادل‌تری هستیم و تقاضای چین در بقیه سال تثبیت می‌شود، در حالی که عرضه دریا ادامه دارد. سه‌ماهه چهارم به طور معمول یک دوره عرضه قوی است و منابع ما در بازار نشان می‌دهند که عرضه سنگ‌آهن پس از وضعیت ناامیدکننده حمل‌ونقل بین ژوئن و آگوست بهبود می‌یابد.

بنابراین قیمت سنگ‌آهن چقدر پایین می‌آید؟ یکی از راه‌های نگاه به کف قیمت، بررسی هزینه‌های متغیر تولید سنگ‌آهن است. هنگامی که قیمت سنگ‌آهن به زیر هزینه متغیر تولید برسد، تولیدکننده سنگ‌آهن معمولاً تولید خود را متوقف می‌کند. این با هزینه کل تولید تفاوت دارد که شامل هزینه‌های ثابت نیز می‌شود. با استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل هزینه سنگ‌آهن CRU، می‌توانیم ببینیم که طی سال‌های 2015 و 2016، قیمت سنگ‌آهن در منحنی هزینه‌های متغیر تجاری در صدک 95 به پایین‌ترین سطح خود رسید. این نقطه‌ای است که تولید آن برای گران‌ترین معدنچیان بسیار دردناک شد و بازار به طور فزاینده‌ای نگران توقف فعالیت برخی از آنها شد. جدیدترین تجزیه و تحلیل ما از ساختار هزینه صنعت نشان می‌دهد که صدک 95 در منحنی هزینه‌های متغیر معادل قیمت سنگ‌آهن 60 دلار در تن می‌شود.

نمودار:
مقایسه قیمت فعلی سنگ‌آهن با هزینه تولید آن در شرکت‌های مختلف
قیمت‌های سنگ‌آهن در بالای حاشیه هزینه تولید قرار دارند

موسسه CRU بررسی کرد: عوامل سقوط قیمت سنگ‌آهن اخبار

قیمت‌ها بسیار بالاتر از هزینه نهایی تولید است
آیا به احتمال زیاد قیمت سنگ‌آهن را تا این حد پایین خواهیم دید؟ قطعاً نه. با وجود کاهش، تولید فولاد چین هنوز در سطوح بالا است در حالی که عرضه سنگ‌آهن هنوز با بالاترین میزان مشاهده شده در سال 2018، درست قبل از حادثه واله فاصله دارد؛ بنابراین، بازار سنگ‌آهن همچنان با کمبود عرضه مواجه است و قیمت‌های تاریخی بالایی دارد. با نگاهی به تراز کل بازار، بعید می‌دانیم که قیمت‌ها در ماه‌های آینده به زیر 100 دلار در تن برسد. حتی ممکن است در کوتاه‌مدت شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم و در چند ماه آینده چند ریسک صعودی باید در نظر گرفته شود:
1- در حالی که ما می‌دانیم تولید فولاد در سایر مناطق مهم واردکننده سنگ‌آهن مانند اروپا و جاکارتا افزایش نمی‌یابد، چین ممکن است با اقدامات محرک بیشتر و فعالیت‌های ساختمانی قوی، دوباره ما را شگفت‌زده کند که در صورت ترکیب با یکدیگر می‌تواند تقاضای سنگ‌آهن را افزایش دهد. فصل پاییزی ساخت‌وساز در چین در ماه‌های سپتامبر و اکتبر به اوج خود می‌رسد، اما تاکنون نشانه‌های کمی مشاهده کرده‌ایم که نشان می‌دهد این فصل قوی‌تر از سال گذشته خواهد بود.
2- خطرات مهمی در تأمین سنگ‌آهن باید مدنظر قرار گیرد. موارد کووید 19 در استرالیا رو به افزایش است، انتظار می‌رود مناقشه تخریب اماکن تاریخی بر تولید ریو تینتو تا پایان سال 2021 تأثیر بگذارد و صدور مجوز در برزیل خطری است که از بین نمی‌رود. یکی از چالش‌های افزایش تولید در برزیل، ازسرگیری تولید خوراک گندله توسط واله در Brucutu و Itabira، دو منبع مهم این شرکت برای خوراک گندله است. انتظار می‌رفت مجوزهای جدید در سه‌ماهه چهارم امسال اخذ شود، اما اکنون این مجوز به پایان سال 2022 موکول شده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors