جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 05 شهریور 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

وزارت صمت اول مشورت کند، بعد تصمیم بگیرد/ کاهش قیمت محصولات فولادی با اوج گرفتن تولید در اواخر تابستان

رئیس انجمن سنگ آهن کشور با تأکید بر اینکه تصمیم‌گیری‌های اشتباه و بدون مشورت وزارتخانه بر هیجان کاذب افزایش قیمت در بازار فولاد دامن می‌زند، گفت: همزمان با بهبود شرایط برق در کشور و افزایش تولید کارخانه‌ها، قیمت فولاد از شهریور کاهشی خواهد بود.

مهرداد اکبریان در گفتگو با فولادبان در رابطه با وضعیت بازار فولاد گفت: با پایین آمدن درجه حرارت هوا و همچنین حل شدن مشکل برق کارخانه‌های تولید فولاد، انتظار می‌رود که در شهریور شاهد کاهش قیمت در محصولات فولادی باشیم چراکه کم شدن مشکلات در حوزه برق باعث می‌شود تولید کارخانه‌ها بالاتر برود.

وی در ادامه توضیحات خود تأکید کرد: وضعیت کشور در حال حاضر به گونه‌ای است که در تمامی بازارهای کشور یک هیجان کاذب افزایش قیمت وجود دارد، اما دولت هیچ اقدامی انجام نداده است که مصرف‌کنندگان نهایی از زیر بار فشار خارج شوند و احساس آرامش داشته باشند که تمامی این مسائل مستلزم این است که منتظر باشیم تا وزیران پیشنهادی تصمیم‌های خود در این موارد را اعلام کنند.

رئیس انجمن سنگ آهن کشور با اشاره به اینکه زنجیره فولاد دارای مشکلات متعددی است، افزود: افرادی که به عنوان سکانداران صنایع معدنی در وزارت صمت انتخاب خواهند شد، باید از دو نگاه به مشکلات زنجیره ورود پیدا کند. ابتدا باید به صورت جداگانه به مشکلات هر کدام از حلقه‌ها پرداخته شود و تا کمیته‌های مختلف در زنجیره فولاد و وزارت صمت شکل نگیرد، هرگونه تصمیم‌گیری از سوی مسئولان درصد خطای بالایی خواهد داشت.

اکبریان تصریح کرد: بعد از اینکه به مشکلات هر حلقه از زنجیره فولاد به صورت جداگانه پرداخته شد، روابط بین حلقه‌ها حائز اهمیت است؛ مسئله‌ای که دولت پیشین با موضوع تنظیم بازار به آن پرداخت، اما ضررهای آن بیشتر از فوایدش بود بنابراین، توصیه می‌شود که وزارتخانه مسئولان مرتبط با صنایع معدنی را با دقت بیشتری انتخاب کنند تا اشتباهات گذشتگان را مرتکب نشوند یعنی ما با سیاست‌های دستوری راه به جایی نخواهیم برد.

وی اضافه کرد: با سرکوب کردن قیمت‌ها ممکن است که قیمت‌ها تا مدتی در همان محدوده باقی بمانند، اما بعد از یک مدتی این فنر فشرده شده رها می‌شود و قیمت‌ها از حالت عادی هم بالاتر خواهند رفت. بهترین کار این است که مسئولان اجازه دهند بازار با توجه به شرایط خاص و سنتی و مکانیسم قدیمی عرضه و تقاضا به یک تعادلی برسد که بعد از مدتی شاهد تثبیت در بازار باشیم و قیمت‌ها به واقعیت برسند.

رئیس انجمن سنگ آهن کشور ضمن تأکید بر جلوگیری دولت از رانت، قیمت‌سازی کاذب و انحراف مسیر بازار توسط افراد خارج از زنجیره، گفت: حلقه‌های متفاوت زنجیره باید محصولات خود را با قیمت واقعی بفروشند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند. اینکه یکی از حلقه‌ها اصرار داشته باشد که ماده اولیه خود را ارزان بخرد و محصول خود را گران به فروش برساند، روش اشتباهی است که برخی بر آن اصرار دارند، اما کلیه حلقه‌های زنجیره ضرر کرده‌اند.

اکبریان در پایان تأکید کرد: اگر وزارت صمت قبل از تصمیم‌گیری شوراهای تخصصی تشکیل ندهد و با تشکل‌ها به منظور بررسی عارضه‌ها و شنیدن راهکارها مشورت نکند، هرگونه تصمیمی هیجانی خواهد بود و آن هیجان به افزایش قیمت‌ها دامن زده و در نهایت، مصرف‌کنندگان نهایی متضرران اصلی این داستان خواهند بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors