جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 04 شهریور 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

دولت به جای جلوگیری از صادرات، به فکر تأمین برق کارخانه‌ها باشد

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه جلوگیری از صادرات در شرایط نیاز به توسعه صادرات، ضربه مهلکی به زنجیره فولاد است و گفت: کف عرضه ابلاغ شده برای شرکت‌های فولادی منطقی نیست و با کمبود برق در کشور، نمی‌توان نیاز داخلی و تعهدات صادراتی را انجام داد.

وحید یعقوبی در گفتگو با فولادبان در رابطه با تصمیم‌های وزارت صمت درباره صادرات شمش و مقاطع طویل گفت: کاهش صادرات در این شرایط کشور که هم نیازمند توسعه صادرات هستیم و هم امکان‌پذیر نبودن عرضه در بورس به خاطر قطعی برق کارخانه‌ها کار درستی نیست و علاوه بر این، کف عرضه‌هایی که به آن استناد می‌شود، کف عرضه‌هایی غیر کارشناسی است و واقعی و نیاز بازار نیستند.

وی با تأکید بر اینکه  این مسئله چندین بار توسط انجمن فولاد به وزارت صمت گفته شده است، تصریح کرد: گواه واقعی نبودن کف عرضه‌ها همین است که 45 درصد شمش‌های و 64 درصد مقاطع طویل عرضه شده در بورس کالا خریدار نداشته‌اند بنابراین، سیاست کف عرضه برای محصولاتی که مازاد تولید در داخل کشور دارند، به طور کلی اشتباه است؛ چه برسد به محدودسازی صادرات آن‌ها.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: اگر وزارت صمت اصرار به تعیین کف عرضه در بورس کالا به منظور تنظیم بازار داخل دارد، کف عرضه باید متناسب با نیاز بازار و نه یک کف عرضه سنگین باشد تا کارخانه‌ها توانمندی اجرایی کردن آن را نداشته باشند و از بعدهای نظارتی، سیاست‌های تولید و صادرات شرکت‌ها دچار مشکل شویم.

یعقوبی درباره کاهش تولید کارخانه‌های فولادی در زمان قطعی برق گفت: قطعی برق کارخانه‌های فولادی در آمار مرداد بیشتر منعکس خواهد شد، اما در آمار تیر ماه مشاهده کردیم که حدود 45 درصد تولید فولاد را از دست داده‌ایم، تعهدات صادراتی شرکت‌ها به مشکل بر خورده است و ممکن است که لم‌های ارزی برای شرکت‌ها به وجود بیاید و مشتریان ادعای خسارت بکنند که باید جلوی این ضرر و زیان‌ها گرفته شود.

وی اضافه کرد: تنظیم بازار داخل نیازمند تولید و عرضه به موقع کالاست. اگر تولید به اندازه کافی صورت نگیرد، تنظیم بازار داخل هم به مشکل خواهد خورد. بیش از یک ماه از برنامه پیشنهاد انجمن فولاد گذشته و ما در این برنامه شرایط هر حلقه و شرایط بازار و محدودیت کشور را در نظر گرفته بودیم تا تولید حداقلی در زنجیره فولاد وجود داشته باشد، اما نمی‌دانیم که چرا این برنامه عملیاتی نشده است.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به بدقولی وزارت نیرو تأکید کرد: وزارت نیرو قول داده بود که 2 هزار مگاوات برق به واحدهای تولیدکننده فولاد تا پایان مرداد اهدا شود و از پایان مرداد وضعیت به روال عادی باز خواهد گشت، ولی وارد ماه شهریور شده‌ایم و ابلاغیه‌های جدیدی مبنی بر تمدید شرایط اضطراری به دست تولیدکنندگان می‌رسد و مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت بنابراین، انتظار ما از آقای فاطمی امین این است که به سرعت برنامه پیشنهادی انجمن را مورد بررسی قرار دهند.

یعقوبی در پایان تصریح کرد: از وزیر خواسته می‌شود تا هماهنگی لازم را با وزارت نیرو برای بارگشت شرایط عادی در تولید فولاد انجام شود. اگر واقعا مشخص نیست که قطعی برق تا چه زمانی ادامه دارد، حتما باید برنامه پیشنهادی انجمن تولیدکنندگان فولاد عملیاتی شود تا ما بتوانیم تولید فولاد را حداقل در حدود 40 درصد نگه داریم که وضعیت تعهدات صادراتی کنترل شود و تنظیم بازار داخل انجام شود و مشکلی در بازارهای داخلی و صادراتی نشویم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors