جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 02 شهریور 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

وال‌استریت ژورنال: با کاهش تولید فولاد چین، قیمت سنگ‌آهن کاهش می‌یابد

نشریه وال‌استریت ژورنال در تحلیلی درباره بازار سنگ‌آهن از کاهش قیمت این نهاده به دنبال کاهش تولید فولاد چین خبر داده است.

وال‌استریت ژورنال: با کاهش تولید فولاد چین، قیمت سنگ‌آهن کاهش می‌یابد اخبار سنگ آهن

به گزارش فولادبان؛ نشریه وال‌استریت ژورنال در تحلیلی درباره بازار سنگ‌آهن نوشته است: قیمت سنگ‌آهن از اواسط ماه جولای به دلیل نگرانی در مورد تقاضای چین که بیش از نیمی از فولاد جهان را تولید می‌کند، تقریباً 40 درصد کاهش یافته است. این رکود، ضربه‌ای به کشورهای تولیدکننده، به ویژه استرالیا و برزیل وارد کرده است که برای محافظت از بهبودی اقتصادی شکننده خود در برابر شیوع نوع بسیار مسری دلتا ویروس کرونا مبارزه می‌کنند به درآمد صادرات سنگ‌آهن نیاز دارند.

بر اساس گزارش S&P Global Platts که قیمت‌های روزانه را منتشر می‌کند، قیمت سنگ‌آهن در روز پنجشنبه به دلیل کاهش 15 درصدی یک روزه به پایین‌ترین سطح خود از نوامبر 2020 یعنی 130.20 دلار در هر تن رسید. این کالا که تا ماه مه به رکورد بالای 233 دلار در تن رسیده بود، روز جمعه اندکی افزایش یافت و به 139.10 دلار در تن رسید.

سایر کالاها از جمله نفت و مس نگران این هستند که افزایش موارد ابتلا به کووید 19 ممکن است بهبود اقتصاد جهانی را متوقف کند، اما نه به این سرعت. به گفته بانک مورگان استنلی، سنگ‌آهن از زمان تعیین قیمت قطعی برای این کالا یعنی تقریباً از 13 سال پیش تاکنون به این سرعت سقوط نکرده است.

عقب‌نشینی قیمت سریع سنگ‌آهن نشان‌دهنده پایان سود سهام شرکت‌های معدنی است. سرمایه‌گذاران معمولاً از طریق سهام شرکت‌های تولیدکننده بر روی سنگ‌آهن شرط‌بندی می‌کنند.

سنگ‌آهن بزرگترین منبع بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی جهان از نظر ارزش بازار یعنی BHP Group Ltd و Rio Tinto PLC است. BHP در این ماه اعلام کرد که انتظار می‌رود تقاضای چین برای سنگ‌آهن در میان‌مدت تضعیف شود. BHP پیش‌بینی کرد تولید فولاد خام چین تثبیت شود و استفاده از ضایعات برای تولید فولاد افزایش یابد.

این سقوط، خطر را متوجه تعدادی از واردکنندگان جدید سنگ‌آهن می‌کند که با افزایش قیمت اخیر تشویق شده بودند وارد بازار سنگ‌آهن شوند.

سنگ‌آهن برای سرمایه‌گذاران مدت‌ها غیرجذاب بود. بازار تحت سلطه تعداد انگشت‌شماری از تولیدکنندگان از جمله BHP و Rio Tinto بود که مستقیماً با قراردادهای یک‌ساله سنگ‌آهن را به کارخانه‌های فولاد می‌فروختند. این قیمت‌ها در مذاکرات سالانه پشت درهای بسته اعلام شد که سیگنال را برای بقیه بازار رقم زد.

با افزایش اشتهای چین و فولادسازان به سنگ‌آهن بیشتر از آنچه بزرگترین تولیدکنندگان می‌توانستند تأمین کنند، این سیستم خراب شد. شرکت‌ها در سال 2008 شروع به جمع‌آوری قیمت‌های نقطه‌ای از طریق بررسی محموله‌های فیزیکی در سراسر جهان کردند و درنهایت، بازار آتی سنگ‌آهن ایجاد شد.

در حالی که سنگ‌آهن پس از نفت خام دومین کالای قابل معامله در جهان است، قیمت‌ها معمولاً از بازارهای مستقرتر مانند نفت و مس بی‌ثبات‌تر است.

بانک مورگان استنلی در یادداشت اخیر خود می‌گوید: تصحیح قیمت ناپایدار سنگ‌آهن به طور گسترده توسط ما و بازار پیش‌بینی شده بود، اما با وجود سابقه رونق ناپایدار سنگ‌آهن، ما تا حدی از سرعت این امر شگفت‌زده شده‌ایم.

انتظار برای کاهش تولید فولاد چین، سقوط قیمت سنگ‌آهن را تقویت می‌کند. چین که تا همین اواخر فولاد را با نرخ بی‌سابقه‌ای تولید می‌کرد، امسال می‌خواهد تولید فولاد را در سطح 2020 حفظ کند. روهان کندال، تحلیلگر مستقر در استرالیا در شرکت مشاوره‌ای وود مکنزی می‌گوید: این امر مستلزم کاهش شدید تولید فولاد تا پایان سال جاری است.

بانک مشترک‌المنافع استرالیا معتقد است بر اساس داده‌های رسمی، تولید فولاد چین در ماه جولای 8.4 درصد ضعیف‌تر از سال قبل بود که اولین کاهش ماهانه آن برای سال 2021 از سطح 2020 است. با این حال، تولید برای ماه آگوست تا دسامبر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل باید تقریباً 12 درصد کاهش یابد تا بتواند به هدف پکن برسد.

داده‌های اخیر همچنین نشان می‌دهد که بهبود اقتصادی چین در حال نزول است. شاخص‌های ماهانه فعالیت‌های صنعتی، مصرفی و سرمایه‌گذاری همگی کمتر از انتظارات بوده‌اند.

چین مدتی است که درباره محدود کردن تولید فولاد صحبت می‌کند زیرا به دنبال کاهش انتشار گازهای آلاینده است. بخش فولاد چین حدود 15 درصد از رد پای کربن این کشور را به خود اختصاص داده است.

مشکل امسال این است که قیمت بالای فولاد و تقاضای زیاد، همراه با محرک‌های مرتبط با همه‌گیری، به کارخانه‌ها انگیزه می‌دهد تا آنجا که ممکن است فولاد تولید کنند.

اما تقاضای فولاد چین برای همیشه افزایش نمی‌یابد و ممکن است قبلاً به اوج خود رسیده باشد و دولت در تلاش است تا گذار از رشد به آینده‌ای را که تقاضا در حال رکود است یا حتی به آرامی در حال کاهش است، مدیریت کند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors