جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 01 شهریور 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

پیش‌بینی دولت استرالیا درباره سقوط قیمت سنگ‌آهن به 55 دلار

دولت استرالیا در جدیدترین پیش‌بینی خود از قیمت سنگ آهن تخمین زده است که سقوط قیمت این نهاده تا 55 دلار ادامه خواهد داشت.

به گزارش فولادبان؛ سایت استرالیایی The Market Herald در تحلیلی درباره چشم‌انداز قیمت سنگ‌آهن نوشته است: با توجه به کاهش اخیر صادرات فولاد چین، قیمت سنگ‌آهن همچنان در حال نزول است، هرچند رسانه‌های دولتی چین ادعا می‌کنند که ماجراهای بیشتری وجود دارد.

قیمت سنگ‌آهن در چین در ماه اوت تاکنون 30 درصد کاهش یافته است و کمی بیش از 130 دلار به ازای هر تن قیمت‌گذاری شده است.

روزنامه گلوبال تایمز، نشریه دولتی چین، می‌گوید که کاهش صادرات فولاد چین با ضعیف‌تر شدن داده‌های اقتصادی جهانی همراه است.

پکن ماه‌هاست که تلاش می‌کند قیمت سنگ‌آهن را کاهش دهد و از ماه ژوئن می‌خواهد قیمت بالای این فلز را مهار کند.

دولت فدرال استرالیا در آخرین بودجه خود پیش‌بینی کرده بود که قیمت سنگ‌آهن تا پایان ماه مارس سال آینده به حدود 55 دلار آمریکا در هر تن کاهش می‌یابد.

این ماه، ماه بی‌رحمانه‌ای برای سنگ‌آهن بود، زیرا قیمت این کالا در ماه اوت تاکنون 30 درصد کاهش یافته است و کمی بیش از 130 دلار برای هر تن به فروش می‌رسد. این مقدار بسیار پایین‌تر از قله سنگ‌آهن در اواسط ماه مه یعنی حدود 233 دلار در هر تن است.

افزون بر این، این افت ناگهانی پس از آن صورت می‌گیرد که سنگ‌آهن در ماه مه سال گذشته دستاوردهای محکم و ثابتی را از روزهای اولیه همه گیری کرونا ثبت کرد.

به نظر می‌رسد یکی از کاتالیزورهای اصلی برای تغییر قیمت سنگ‌آهن، کاهش صادرات فولاد چین به استرالیا است.

بر اساس گزارش روزنامه چینی گلوبال تایمز، محموله‌های فولادی چین به استرالیا در ماه‌های اخیر بیش از 50 درصد کاهش یافته است و این تازه آغاز کار است.

گزارش گلوبال تایمز می‌گوید چین در تلاش است تا از وابستگی به سنگ‌آهن استرالیا کم کند و غول شرقی به دنبال راه‌های بیشتری برای کاهش تولید فولاد و محدود کردن صادرات است. یکی از مهمترین کاربردهای سنگ‌آهن در فولادسازی است.

پکن هزینه صادرات فولاد را دو بار در سال 2021 افزایش داده و تخفیف مالیات بر صادرات این فلز را نیز پس گرفته است. این حرکتی است که تحلیلگران گلوبال تایمز گفته‌اند بر اقتصاد استرالیا که به شدت بر واردات فولاد از چین متکی است، تأثیر خواهد گذاشت.

این در حالی است که با بهبود مجدد اقتصاد استرالیا، تقاضا برای فولاد برای توسعه زیرساخت‌های مسکن بیشتر خواهد شد.

این موضوع، همراه با کاهش واردات از چین، تنها شکاف عرضه را افزایش می‌دهد که هیچ کشور دیگری نمی‌تواند آن را پر کند.

با این حال، گزارش جداگانه گلوبال تایمز نشان داد که کاهش صادرات فولاد تنها یکی از عوامل مؤثر در ضعیف شدن قیمت سنگ‌آهن است.

تولید صنعتی چین در ماه جولای کمتر از حد انتظار بود و نسبت به ماه مشابه سال قبل 6.4 درصد افزایش یافت. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که رشد تولید صنعتی نسبت به سال گذشته، کمتر از 8 درصد باشد.

فروش خرده‌فروشی چین نیز در ماه جولای با 8.5 درصد افزایش در ماه جولای بسیار کم شد.

با این حال، گلوبال تایمز نوشته که میزان بارندگی زیاد در سراسر کشور و شیوع جدید کرونا فعالیت‌های تولید در چین را مختل کرد. این امر با تغییر سیاست پولی از سوی فدرال رزرو ایالات متحده و کاهش قیمت سنگ‌آهن همراه شده است.

با این وجود، افت اخیر قیمت سنگ‌آهن چیزی است که چین ماه‌هاست به دنبال آن است. در ماه ژوئن، پکن برنامه‌های خود را برای مهار قیمت سرسام‌آور این کالا که به ادعای پکن نتیجه اقدامات تجاری غیرقانونی جهانی بود، نشان داد.

گلوبال تایمز، استرالیا را متهم به سودجویی کرد و نوشت که کمیسیون توسعه و اصلاحات چین (NDRC) به همراه چهار بخش دیگر حزب کمونیست چین (CCP) سفته‌بازی بیش از حد، افزایش قیمت و سایر موارد تخلفات را به شدت مجازات خواهد کرد.

هفته گذشته، گلوبال تایمز نوشته که مقررات علیه چنین سفته‌بازی‌های مخرب نیز باعث سقوط قیمت سنگ‌آهن شده است.

سنگ‌آهن مهمترین کالای صادراتی استرالیا است و قیمت بالای این فلز به حمایت مردم در شرایط همه گیری کرونا کمک می‌کند.

بنابراین، خبر خوب این است که دولت فدرال استرالیا می‌دانست همه حباب‌ها باید سرانجام ترکیده شوند و در بودجه گذشته پیش‌بینی کرده بود که قیمت سنگ‌آهن در پایان ماه مارس سال آینده به حدود 55 دلار در هر تن کاهش می‌یابد.

این بدان معناست که قیمت‌های نزولی کالاها، حداقل استرالیا را در برنمی‌گیرد با این حال، بخش معدن بورس استرالیا از زمانی که سنگ‌آهن شروع به نزول کرده است، هفته سختی را پشت سر گذاشته است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors