جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 17 مرداد 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

گزارش سه ماهه نخست تولید، واردات و صادرات فولاد ایران

انجمن تولیدکنندگان فولاد جدیدترین گزارش خود از تولید، واردات و صادرات فولاد ایران را منتشر کرد.

به گزارش فولادبان؛ بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، میزان مصرف ظاهری فولاد ۶٫۴ میلیون تن برای محصولات نیمه تمام به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد کاهش را نشان می‌دهد. این میزان ۴٫۶ میلیون تن برای محصولات نهایی بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ درصد کاهش داشته است.

محصولات فولادی تخت با ۲٫۳۴ میلیون تن بیشترین بخش مصرف فولاد را به خود اختصاص داده‌اند که ۴ درصد در سال کاهش یافته است. در بین محصولات فولادی تخت، کویل نورد گرم با ۲٫۲ میلیون تن (۵ درصد کاهش در سال) بیشترین سهم مصرف ظاهری و صادرات فولاد ایران را به خود اختصاص داده است.

پس از آن، کویل نورد سرد با ۷۲۸٫۰۰۰ تن (۶ درصد افزایش در سال) و کویل روکش دار با ۳۷۱٫۰۰۰ تن (افزایش ۱۶ درصد) نسبت به مدت مشابه سال گذشته رتبه های بعدی را به ترتیب به خود اختصاص داده‌اند.

مقاطع طویل فولادی ۲٫۳۳ میلیون تن فولاد صادراتی و مصرفی را به خود اختصاص داده‌اند که نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است. میلگرد با ۱٫۸ میلیون تن بیشترین سهم را در این بخش داشته است که یک درصد کاهش در سال را نشان می‌دهد و تیرآهن با 285 هزار تن (افزایش 6 درصد در سال) و تیرهای  L، تیر T و سایر انواع با 177 هزار تن (6 درصد افزایش در مقایسه با دوره مشابه سال مالی گذشته) را به ثبت رسانده‌اند.

در مورد محصولات فولادی، میزان استفاده از شمش و بلوم بالغ بر ۳٫۸ میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد افزایش یافته است. میانگین صادرات فولاد ایران در این بخش نسبت به سال گذشته ۷ درصد کاهش داشته است. این میزان کاهش به دلیل افت تولید ناشی از قطع برق اتفاق افتاده است. استفاده از آهن اسفنجی در بازه مذکور ۴ درصد افزایش داشته و به ۸٫۴ میلیون تن رسیده است.

ارزیابی‌ها نشان می دهد که در مجموع ۸٫۰۷ میلیون تن فولاد نیمه تمام در سه ماهه اول سال در ایران تولید شده است که نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته است. بیلت و بلوم ۴٫۸۸ میلیون تن تولید نیمه تمام را تشکیل می‌دهند که ۷ درصد در سال افزایش یافته است. تولید اسلب به ۳٫۲ میلیون تن رسید تا ۶ درصد افزایش سالانه را ثبت کند. تولید فولاد نهایی سالانه ۷ درصد افزایش یافت و به ۵٫۴ میلیون تن رسید. برآوردها نشان می‌دهد که صادرات فولاد ایران به شدت وابسته به حجم تولید بوده است.

محصولات طویل فولادی ۳٫۱ میلیون تن سهم در تولید محصولات فولادی به دست آوردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشت. تولید میلگرد ۲٫۵۵ میلیون تن (۱۷ درصد افزایش در سال) بود. پس از آن تیرآهن با 318 هزار تن (افزایش 7 درصد در سال) به صادرات فولاد ایران در بحران برق و انرژی کمک شایانی کرد.

تولید فولاد تخت با ۲٫۳ میلیون تن کاهش ۳ درصدی سالانه را در مدت سه ماه ثبت کرد. کویل نورد گرم ۲٫۲۵ میلیون تن از تولیدات این رده را تشکیل می‌دهد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد و پس از آن کویل نورد سرد با 650 هزار تن کاهش یک درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. صادرات فولاد ایران در بخش فولاد تحت در سه ماه ابتدایی امسال به دلیل تامین برق و انرژی مورد نیاز دست خوش تغییر نشد، اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این آمار در تابستان خیلی رضایت بخش نخواهد بود.

صادرات فولاد ایران در سه ماهه اول ۱٫۶۲ میلیون تن برای محصولات نیمه تمام بود که 55 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.  بیلت و بلوم سهم اصلی را در صادرات نیمه نهایی را با مجموع ۱٫۰۶ میلیون تن به خود اختصاص دادند. این رقم که ۲۶ درصد بیشتر از دوره مشابه قبلی بود یک موفقیت چشم گیر در این حوزه محسوب می شود. صادرات اسلب در این مدت 563 هزار تن بوده است که ۱۷۶ درصد در سال افزایش یافته است. صادرات محصولات فولادی نهایی در مدت سه ماه مورد بررسی ۱۲۵ درصد افزایش یافت و به ۸۷۳ هزار تن رسید.

میلگرد، بزرگترین بخش صادرات فولاد ایران را به خود اختصاص داده است. ایران در این مدت سه ماهه بالغ بر 684 هزار تن صادرات در این حوزه را ثبت کرده است. حجم کل صادرات میلگرد ایران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۴۲ درصد رشد داشته است. صادرات کویل نورد گرم به 57 هزار تن رسید که نسبت به سه ماهه اول سال قبل ۱۷۱ درصد رشد نشان می دهد. کویل نورد سرد با هزار تن کاهش ۸۹ درصدی را نسبت به سال گذشته ثبت کرده است. کویل روکش دار با 31 هزار تن، افزایش ۱۰۷ درصدی در سال، دیگر محصولات فولادی نهایی صادر شده از ایران بود.

واردات فولاد نیمه تمام در سه ماهه اول سال هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نکرده است. ایران هیچ بیلت و بلومی را در این مدت وارد نکرده است که در مدت مشابه سال گذشته هزار تن بوده است. در این بازه سه ماهه واردات اسلب هزار تن بود.  واردات فولاد نهایی سالانه ۲ درصد افزایش یافت و به 194 هزار تن رسید و بیشتر شامل HRC  با 45 هزار تن بود که ۴۸ درصد کاهش را به ثبت رسانده است.

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors