جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 12 مرداد 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

وزرات نیرو پول دیماند را گرفت، اما برق تأمین نکرد

یک کارشناس صنعت فولاد با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در تأمین برق کارخانه‌ها در حوزه فولاد، گفت: وزارت نیرو کمبود برق در تابستان را پیش‌بینی کرده بود و به تولیدکنندگان هشدار نداده بود، اما وزارتخانه پول دیماند مصرفی فولادسازان را گرفته بود و از آن برای توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی هزینه نکرد.

حسام‌الدین والی در گفتگو با فولادبان در رابطه با قطعی برق کارخانه‌های فولادی و تأثیر آن بر تولید گفت: با قطعی برق در صنایع فولادی، فعالیت تولیدکنندگان کوچک و بزرگ با مشکلات بسیاری روبه‌رو و موجب تعطیلی اکثر واحدهای تولیدی حوزه شمش و نورد شده است. برخی کارخانه‌ها هم به صورت محدود در ساعات شب فعالیت می‌کنند که این موضوع نیز دائمی نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین شرایط فوق موجب بروز مشکلاتی در پرداخت حقوق و تسویه معوقات بانکی تولیدکنندگان گردیده است. از طرفی مواد اولیه مثل آهن اسفنجی موجود در انبار کارخانه‌های تولیدکننده شمش با گذشت زمان ممکن است کیفیت خود را از دست بدهد و یا با خطر فعال شدن و حریق روبه‌روست. در پی استمرار محدودیت‎‌های برق و عدم عرضه شمش در بورس کالا کمبود برخی محصولات در بازار موجب سیر صعودی قیمت‌ محصولات موجود در انبار شده است.

این کارشناس صنعت فولاد مسئله کمبود برق را بسیار جدی دانست و تأکید کرد: به نظر می‌رسد با ورود به نیمه دوم سال و فصول سرد، این چالش برای صنایع انرژی‌بر ادامه داشته باشد. با کسری تراز گازی ایران در نیمه دوم امسال پیش‌بینی می‌شود به مانند سال گذشته با قطعی گاز در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی برای تولید برق مواجه شویم و مجدداً این محدودیت‌ها برای صنایع انرژی‌بر اعمال شود.

والی گفت: انتقادی که فعالان حوزه تولید محصولات فولادی مطرح می‌کنند، این است که چرا از قبل این پیش‌بینی صورت نگرفته بود و به تولیدکنندگان در این رابطه هشدار داده نشده بود. از طرفی، میزان مجموع دیماند حدود ۲۱۶ تولیدکننده محصولات فولادی معادلی در حدود 9 هزار و 20 مگاوات است که طی محدودیت‌های اخیر فقط ۱۰ درصد از آن توسط وزارت نیرو تامین شده است.

وی در پایان اضافه کرد: وزارت نیرو پول دیماند را قبلاً دریافت کرده بود و اگر این میزان پول را در بخش توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی هزینه می‌کرد، کمبود برق برای صنایع تبدیل به بحران و تعطیلی کارخانه‌ها نمی‌شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors