جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 12 مرداد 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تیر آخر دولت در ساعات پایانی به پیکر بی‌جان معادن کشور/ دولت در حوزه معدن کارنامه ضعیفی از خود به جای گذاشت

دبیر کل انجمن سنگ آهن کشور با اشاره به اینکه وزارت صمت با جدیدترین نامه خود کارنامه ضعیفش در بخش معدن را تکمیل کرد، گفت: وزارتخانه و دولت در بخش معدن ضعیف عمل کرده‌اند و هیچ برنامه‌ای برای بهره‌برداری از معادن در این دو نهاد وجود ندارد.

سعید عسگرزاده دبیرکل انجمن سنگ آ]ن

سعید عسگرزاده در گفتگو با فولادبان در رابطه با افزایش عوارض صادراتی سنگ آهن گفت: نامه‌ای که وزیر صمت در ساعات پایانی کاری دولت، وزیر صمت نامه‌ای مبنی بر تغییر عوارض صادرات صادر کرد که طبیعی بود قابلیت اجرایی شدن ندارد چراکه امکان تشکیل جلسه کاری هیئت وزیران با موضوع کاری این چنینی در آخرین روز کاری دولت وجود نداشت و از طرفی، بروکراسی تعیین عوارض، بروکراسی مورد انتخاب وزیر نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: تعیین عوارض فرآیند مشخصی دارد بنابراین، علت تنظیم چنین نامه‌ای مربوط به صادرات محصولات بالادستی زنجیره فولاد نبود و نمی‌توان به این مسئله که چه اتفاقاتی پشت پرده اتفاق افتاده بود، ورود پیدا کرد، ولی این نامه بسیار عجولانه تنظیم شده بود و از مسیر درستی که باید طی می‌شد، نرفته بود.

دبیر کل انجمن سنگ آهن کشور با اشاره به اینکه اشتباهات فاحشی در نامه افزایش عوارض صادرات دیده می‌شد، تأکید کرد: عددی که در این نامه برای عوارض فعلی ذکر شده بود، عددی بود که در سال 98 شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا آن را مصوب کرده بود و بعد از سال 98 معتبر نبود. از سوی دیگر، در مقایسه عوارض پیشنهاد شده، هیچ مبنای کارشناسی دیده نمی‌شد زیرا با افزایش صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر در تناقض است.

عسگرزاده درباره فعالیت وزارت صمت گفت: دولت در سه سال گذشته هیچ برنامه‌ای در راستای تقویت و توسعه بخش معدن نداشت و در طول دوران هشت ساله وزارتخانه یک کارنامه حداقلی در حوزه معدن در وزارت صنعت دیده نمی‌شود و همیشه نگاهی محدودکننده به این حوزه شده است؛ این در حالی است که وزارتخانه می‌داند که معدن مورد اغفال واقع شده است و معدن می‌تواند محور توسعه کشور باشد.

وی افزود: متأسفانه، وزارت صمت همیشه آمار معادن را به صورت کمی داده و هیچگاه آمار و شرایط معادن تعطیل و سقف اقتصادی معادن ارائه نشده است، مشکل اکتشاف به صورت زیربنایی مورد توجه قرار نگرفته است، نقشه راه معدن که از سال 1397 تنظیم شده است، هنوز به نتیجه نرسیده است. این مسائل کارنامه بسیار ضعیفی را نشان می‌دهد و در مجموع، می‌توان گفت وزارتخانه اقداماتی را انجام داده است که اگر وزارتخانه نبود، معدن‌کاران در این زمینه‌ها فعال‌تر بودند.

دبیر کل انجمن سنگ آهن کشور تأکید کرد: با توجه به بروکراسی‌های اداری که در وزارت صمت وجود دارد، کسب پروانه برای بهره‌برداری از معادن به سختی صورت می‌گیرد، در حوزه اکتشاف هیچ اقدامی انجام نشده است، در حوزه فرآوری کاری انجام نشده است و مشکلات ماشین‌آلات حل نشده است و هیچگاه به این مسائل پرداخته نشده است، اما امیدواریم که در دولت بعدی به موضوع معدن به عنوان محور توسعه و مراکز اشتغال پایدار در مناطق کمتر توسعه‌یافته نگاه شود.

عسگرزاده در رابطه با اقدامات انجمن سنگ آهن ایران در زمینه فعالیت معدنی‌ها با وجود مشکلات به وجود آمده توسط وزارتخانه گفت: انجمن سنگ آهن در جلساتی که به عنوان مشورت‌دهنده حضور داشته، راه حل‌هایی ساده برای مشکلات معدنی ارائه کرده است که بسیاری از این راهکارها به پیشنهادات اجرایی منجر شده است، اما متأسفانه، گوش شنوایی در دولت برای طرح‌های پیشنهادی سنگ آهن وجود نداشته است.

وی با اشاره به اینکه انجمن سنگ آهن به دنبال این است که شرایط را رو به بهبود سوق دهد، تأکید کرد: راه توسعه معدن، هماهنگی آن با صنعت است یعنی اگر برای صنایع شرایط ویژه‌ای در نظر می‌گیرند، حداقل نباید برای معدن محدودیت ایجاد شود. عوارض سنگ آهن در تمام کشورهای جهان به منظور تنظیم‌گری نهاده داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و عوارض محدودکننده صادرات نیست و صرفا، روی قیمت نهاده مؤثر است.

دبیر کل انجمن سنگ آهن کشور افزود: عوارض صادرات به هیچ وجه نمی‌تواند جلوی صادرات را بگیرد و عوارض صادراتی از دید اقتصاددانان به عنوان مشوق کل زنجیره فولاد شناخته شده است و فرض بر این بوده است که صادرات به بخش مواد با ارزش افزوده بیشتر منتقل شود و در عوض، درآمد آن در حوزه اکتشاف و یا بخش‌های دیگر که به آن نیاز است، سرمایه‌گذاری شود.

عگسرزاده در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: هفته گذشته در زمینه تنظیم‌گری محصولات بالادستی زنجیره طرحی را به وزارتخانه ارائه کردیم که نیاز به بخشنامه و اقدامات جدیدی نبود و عوامل با مجموعه بورس کالا و بنگاه‌های معاملاتی هماهنگ شده بودیم، اما باز هم این طرح عملیاتی نشد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors