جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 10 مرداد 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

سقوط بیش از 16 درصدی قیمت سنگ‌آهن در دو هفته اخیر

پس از رسیدن به رکورد جدید در اواسط ماه جولای، قیمت معاملات آتی سنگ‌آهن همچنان کاهش می‌یابد. قیمت معاملات آتی سنگ‌آهن در دو هفته اخیر بیش از 16 درصد کاهش یافت.

سنگ آهن

به گزارش min.news، سیاست‌های چین برای کاهش تولید فولاد خام، لغو تخفیف مالیات فولاد و افزایش مالیات بر صادرات آهن خام با خلوص بالا به ترتیب بر تقاضای سنگ‌آهن مؤثر بوده‌اند.

لئو شی، تحلیلگر سیاه‌پوست در موسسه تحقیقاتی Everbright Futures می‌گوید: سیاست کاهش تولید فولاد خام چین تأثیر نسبتاً زیادی بر سرکوب مورد انتظار تقاضای سنگ‌آهن دارد. بر اساس آخرین اطلاعات انجمن آهن و فولاد چین، تولید فولاد خام این کشور در نیمه اول امسال 64.31 میلیون تن افزایش یافت. جیانگ سو، شاندونگ، گوانگشی، هوبئی و شانشی پنج استان برتر چین برای افزایش تولید فولاد بودند که به ترتیب 7.2 میلیون تن، 6.58 میلیون تن، 4.89 میلیون تن، 4.72 میلیون تن و 4.64 میلیون تن افزایش تولید ثبت کردند. استان‌ها و شهرداری‌های زیر نظر دولت مرکزی که تولید فولاد خام در آنها کاهش یافت فقط استان هبی و شهر تیانجین بودند که به ترتیب 968.600 تن و 1.117.700 تن تولید خود را کاهش دادند؛ بنابراین، اگر قرار است تولید سالانه فولاد خام چین افزایش پیدا نکند، فشار در مناطق مختلف همچنان نسبتاً زیاد خواهد بود.

انتظارات برای سرکوب تولید به ویژه در ماه جولای، زیاد بود و سیاست‌های سرکوب تولید در مناطق مختلف نیز معرفی شده است. به عنوان مثال، تولید فولاد خام استان شاندونگ در سال 2021 نباید از 76.5 میلیون تن تجاوز کند و استان‌های هوبی و جیانگ سو نیز نباید تولید فولاد خام آنها از سال گذشته بیشتر شود.

متوسط داده‌های خروجی روزانه آهن مذاب از 247 کارخانه فولاد نیز برای دو هفته متوالی کاهش یافته است. آخرین داده‌های تولید روزانه فلزات داغ روزانه نشان از کاهش آن نسبت به هفته گذشته دارد. از 10 هزار تن تا 2.311 میلیون تن، این پایین‌ترین سطح متوسط تولید روزانه در سال جاری است، به جز در دوره محدودیت تولید به علت برگزاری جشن سالانه چین.

بنابراین، پیش‌بینی شود تقاضا برای سنگ‌آهن به تدریج ضعیف می‌شود، اما اجرای این سیاست همچنان نیازمند توجه مستمر است.

تأثیر مستقیم سیاست لغو تخفیف مالیات برای صادرات محصولات فولادی و افزایش مالیات بر صادرات آهن خام با خلوص بالا، بر تقاضای سنگ‌آهن ناچیز است، اما اجرای فعلی این سیاست نیز نشان‌دهنده این است که چین به تدریج کنترل صادرات فولاد را اجرا می‌کند.

لئو شی می‌گوید: تحت تأثیر سیاست کاهش تولید فولاد خام، احساس معاملات در بازار معاملات نقدی ضعیف است. با این حال، محاسبه بر اساس انواع مختلف سنگ‌آهن متفاوت خواهد بود. از جولای، قیمت سنگ‌آهن با عیار متوسط 51 یوان تا 252 یوان کاهش یافته است، اما اگر به سنگ‌آهن با درجه پایین توجه کنید، در مقایسه با آغاز ماه جولای، قیمت‌ها 57 یوان تا 75 یوان کم شده است.

از نظر عوامل بنیادی بازار سنگ‌آهن، حجم فعلی حمل و نقل در طرف عرضه به طور معمول در نوسان است و انتظار می‌رود تقاضا تحت تأثیر سیاست‌ها ضعیف شود. تعمیرات کوره بلند کارخانه‌های فولادی در حال افزایش است و خروجی آهن مذاب نیز بسیار کاهش می‌یابد. موجودی بنادر در حال حاضر در موقعیت متوسط تا بالا است. تعداد کشتی‌های معطل در بنادر به علت شرایط آب و هوایی به بالاترین میزان یعنی 168 کشتی رسیده است. موجودی آشکار و موجودی پنهان سنگ‌آهن در بنادر نسبتاً کافی است؛ بنابراین، عوامل بنیادی بازار سنگ‌آهن ضعیف است و تقاضا در نیمه دوم سال تحت فشار خواهد بود. این کاهش به تدریج محقق می‌شود و قیمت بازار نقدی به شدت کاهش می‌یابد. اگر سیاست سرکوب تولید فولاد در چین سست نشود، سنگ‌آهن سقوط می‌کند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors