جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 07 مرداد 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

سایه اعتراضات منطقه‌ای روی سر بازار سرمایه/ بورس منتظر دولت بعدی است

یک کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر آثار اعتراضات در خوزستان و سیستان و بلوچستان، مشخص نبودن سیاست‌های اقتصادی دولت بعد را علت اصلی نوسان شاخص دانست و گفت: این روزها تنها اخبار لحظه‌ای می‌توانند روی بازار اثر بگذارند.

به گزارش فولادبان؛ در هقته‌ای که گذشت، بازار سرمایه تنها سه روز فعالیت داشت و در همین سه روز، اخبار زیادی از جمله خارج شدن سیمان از بورس کالا، تغییراتی که قرار است در دامنه نوسان صورت بگیرد و همچنین، تصمیم‌های مجلس در خصوص اینترنت و فضای مجازی تأثیر گسترده‌ای روی روند معاملات و روند حرکتی شاخص کل گذاشت.

علاوه بر این، نوسانات بازار سرمایه بیشتر از بازگشایی‌های پس از مجامع تأثیر پذیرفته بود. با توجه به این اخبار و مسائل، شاخص کل با رشد 5 هزار و 198 واحدی نسبت به هفته گذشته، 0.4 درصد رشد داشت و این هفته به یک میلیون و 316 هزار و 504 واحد رسید، اما شاخص کل هم‌وزن روندی منفی داشت و با 1.5 درصد افت روی 396 هزار و 746 واحد متوقف شد. شاخص فلزات اساسی همراه با شاخص کل رشد خوبی را پشت سر گذاشت و این هفته با 1.3 درصد رشد، یک میلیون واحدی را رد کرد.

حسین نصیری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با روند معاملات بورس گفت: بازار سهام در چند روز گذشته در اثر عواملی چون مسائل سیاسی داخلی و اعتراضات خوزستان و سایر استان‌های کشور نوسان داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: ناامنی‌های اجتماعی که ریشه در مسائل اقتصادی و نبود آب و برق دارند باعث تنش سیاسی شده است و این تنش‌های سیاسی تأثیر بیشتری نسبت به مسائل اقتصادی روی بازار سرمایه گذاشته است. علاوه بر این، در هفته‌های آتی دولت تغییر خواهد کرد و معمولا، تغییرات در هر مسئله‌ای تنش به همراه خواهد داشت و اثرات آن بر بازار سرمایه مشخص خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره بر اینکه سیاست‌های آتی دولت نامشخص است، افزود: گمانه‌زنی‌هایی در مسائل اقتصادی وجود دارد که هرکدام اثر خاصی روی بازار می‌گذارند، اما منتظر این هستیم که دولت مقتدرانه در جایگاه بنشیند و تیم اقتصادی خود را مشخص و سیاست‌های آتی اقتصادی خود را مشخص کند که این سیاست‌ها برنامه پولی و بانکی، برجام، سیاست خارجی و ارتباطات بین‌المللی و در نهایت نرخ ارز را در بر می‌گیرد.

نصیری درباره اثر ارز روی بازار سرمایه گفت: اکثر درآمد کشور از طریق صادرات و از طریق بازارهای بین‌المللی به دست می‌آید بنابراین، تغییر نرخ ارز و تغییرات نرخ‌های جهانی و همچنین هزینه مبادلات روی مسائل اقتصادی داخل کشور تأثیر می‌گذارد چراکه بیشترین شرکت‌های فعال در این زمینه در بورس فعالیت می‌کنند بنابراین می‌توان گفت که شاخص همچنان در محدوده یک میلیون 300 هزار واحد نوسان خواهد داشت و کسی اقدام به سرمایه‌گذاری بلندمدت نمی‌کند.

وی اضافه کرد: اگر کسی قصد سرمایه‌گذاری در بورس دارد، درحد نوسانگیری خواهد بود تا تصمیم‌های اقتصادی دولت آینده گرفته شود. با این تفاسیر، می‌توان پیش‌بینی کرد که چند روز آینده این روند به قوت خود ادامه خواهد داشت و اگر تغییری ایجاد شود، تنها به دلیل اثرگذاری اخبار لحظه‌ای خواهد بود، اما تغییر در صفوف خرید و فروش نشان‌دهنده عدم ثبات در بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اثرگذاری وضعیت کشورهای همسایه بر بازار سرمایه تصریح کرد: قدرت گرفتن طالبان در افغانستان و مسائل سیاسی دیگر در خارج از مرزهای کشور مانند کشیدن دیوار در مرز ترکیه از جمله عواملی است که می‌تواند بر بازار سرمایه اثرگذار باشد و وقتی در شرایط بی‌ثباتی بر بازار سرمایه حاکم است، باید حتما منتظر این آثار در بازار باشیم.

نصیری در پایان افزود: به تازگی، صنایع دارویی به دلیل بحران در وضعیت بهداشتی کشور می‌توانند رشد خوبی داشته باشند و علاوه بر این، صنایع سیمانی می‌توانند رشد قابل ملاحظه‌ای در آینده داشته باشند. صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی همیشه در اقتصاد وضعیت خوبی داشته‌اند و با قیمت پایینی که در حال حاضر دارند، می‌توانند برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت مناسب باشند، اما برنامه‌های مشخصه دولت برای اقتصاد از همه مسائل مهم‌تر است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors